CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,015
Hej. Har nu sent omsider börjat spela nya upplagan.
Om mycket riktigt, det var roligare att spela än att läsa, precis som förutspått av många. (Att detta sedan inte betyder något när PHBn mer eller mindre är fylld av listor över powers är en annan sak).
Många saker är bra, eller åtminstone förståeliga givet spelets fokus. Konsolideringen av skills, förenklandet av NPCs och att det inte krävs en revisorsutbildning på högskolenivå för att administrera en höglevelmagiker är några av de saker som i praktiken kommer göra det omöjligt för mig gå tillbaka till 3rd edition.
Men. Några saker får jag inte grepp om, därav att du läser detta
#1 Massor med powers shiftar, pullar och pushar runt fiender och vänner. Visst kan jag se hur detta kan vara användbart om du älskar brädspelsaspekten på spelet för att i varje givet ögonblick kunna opta flankingbonusar, vem som ingår i en areaeffekt, kasta någon nerför ett stup etc etc.
Men "forced movement" triggar inga Opportunity Attacks. Vad är det med detta? Det känns ju som den naturliga anledningen fibbla med dessa rutförflyttningar.
Dessutom är jag missnöjd med denna feature av en helt annan anledning, nämligen att den verkar vara den absolut starkaste anledningen till att inte kunna köra 4E utan spelbräde och figurer.
Alltså att om man helt sonika som DM bestämmer att pushs och pulls i princip saknar effekt (så man kan klara sig utan bräde) vad går jag miste om då?
Min fråga är alltså motiverad av att kolla om jag kan avskaffa* pushs och pulls och därmed brädet. Då måste jag först veta vad jag sysslar med, därav frågan "varför alla dessa pushs och pulls"?
Zapp
*) Avskaffa och avskaffa. Som i vilket annat rollspel som helst kan SL ju bestämma att om en krigare lyckas knuffa in sin motståndare i en vägg, nerför en trapp, över ett bord etc etc så får han en bonus baserad på omständigheterna. (Eller att motståndaren har ett minus snarare. I 4E lutar det väl åt en -2 penalty som max.) Alltså att abstrahera, snarare än avskaffa. Och att knyta bonusen till de verkliga förhållandena i rummet, vilket 4E verkar helt gått ifrån. Finns där ingen eldstad eller stapel med tomma vintunnor att knuffa in motståndaren i, är det ju svårt motivera en bonus.
Om mycket riktigt, det var roligare att spela än att läsa, precis som förutspått av många. (Att detta sedan inte betyder något när PHBn mer eller mindre är fylld av listor över powers är en annan sak).
Många saker är bra, eller åtminstone förståeliga givet spelets fokus. Konsolideringen av skills, förenklandet av NPCs och att det inte krävs en revisorsutbildning på högskolenivå för att administrera en höglevelmagiker är några av de saker som i praktiken kommer göra det omöjligt för mig gå tillbaka till 3rd edition.
Men. Några saker får jag inte grepp om, därav att du läser detta
#1 Massor med powers shiftar, pullar och pushar runt fiender och vänner. Visst kan jag se hur detta kan vara användbart om du älskar brädspelsaspekten på spelet för att i varje givet ögonblick kunna opta flankingbonusar, vem som ingår i en areaeffekt, kasta någon nerför ett stup etc etc.
Men "forced movement" triggar inga Opportunity Attacks. Vad är det med detta? Det känns ju som den naturliga anledningen fibbla med dessa rutförflyttningar.
Dessutom är jag missnöjd med denna feature av en helt annan anledning, nämligen att den verkar vara den absolut starkaste anledningen till att inte kunna köra 4E utan spelbräde och figurer.
Alltså att om man helt sonika som DM bestämmer att pushs och pulls i princip saknar effekt (så man kan klara sig utan bräde) vad går jag miste om då?
Min fråga är alltså motiverad av att kolla om jag kan avskaffa* pushs och pulls och därmed brädet. Då måste jag först veta vad jag sysslar med, därav frågan "varför alla dessa pushs och pulls"?
Zapp
*) Avskaffa och avskaffa. Som i vilket annat rollspel som helst kan SL ju bestämma att om en krigare lyckas knuffa in sin motståndare i en vägg, nerför en trapp, över ett bord etc etc så får han en bonus baserad på omständigheterna. (Eller att motståndaren har ett minus snarare. I 4E lutar det väl åt en -2 penalty som max.) Alltså att abstrahera, snarare än avskaffa. Och att knyta bonusen till de verkliga förhållandena i rummet, vilket 4E verkar helt gått ifrån. Finns där ingen eldstad eller stapel med tomma vintunnor att knuffa in motståndaren i, är det ju svårt motivera en bonus.