Nekromanti Underligt koncept

Genesis

Ni dés ni maître
Jag kom på ett koncept för ett rollspel häromdagen. Tänkte göra det till ett dogmarollspel, men det blev inte så. Jag är inte säker på om man kan göra något av det.

Tanken är att rollpersonerna är olika personligheter i en person med personlighetsklyvning.

Kan det funka? Kan man göra ett kul rollspel av det? Det har säkert gjorts nåt udda konventsrollspel om det. Om någon har spelat ett sånt, hur var det uppbyggt? Var det kul alls?

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Tanken är att rollpersonerna är olika personligheter i en person med personlighetsklyvning.
lustigt. jag fick samma tanke för någon vecka sedan efter att ha sett en film (tyvärr kan jag inte avslöja vilken film det var eftersom det skulle förstöra filmens slut...)

Demiurg

Warrior
Låter som om du sett en film där de slåss då och då...och så förekommer det säkert bara en enda kvinna i typ hela filmen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Ahem...

Tackar för påpekandet och länken. Jag sitter just nu och funderar på vad som behöver skrivas om i spelet innan jag skickar in det.

/tobias

Sodivra

Champion
Och..

Förutom dom två spel som Insignia och Nightowl länkat till så finns det Wraith (tror jag) och ett spel till, jag inte minns namnet på.

Så visst, det går fin-fint.

Man Mountainman

Storsvagåret
Well...

"Shadow"-konceptet från Wraith och, om jag inte missminner mig, Kindred of the East, är inte att direkt jämföra med personlighetsklyvning. Snarare har varje spelare utöver sin vanliga rollperson även kontroll över en annan spelares rollpersons "shadow", som är en personifiering av rollpersonens självdestruktiva sida. Skuggan är alltså ingen alternativ personlighet som sådan, snarare en aspekt av rollpersonens normala personlighet som så att säga fått eget liv. Vidare behöver spelarna inte samsas om samma kropp; alla spelare har ju en normal rollperson utöver den de shadowguidar.

Pale Imp

Swordsman
faktiskt 4 kvinnor!

Den slående kvinnan
Den spående kvinnan
Den slående kvinnan #2
Den ängsliga kvinnan