Nekromanti Undersökning: DoD 6's Regler!

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Beror faktiskt på vilka regler vi talar om.

Drakar och Demoner 6: Rollspelet...
... får betyget: Reglerna är dåliga.

Drakar och Demoner 6 Expert: Rollpersonen...
... får betyget: Regler är dåliga med inslag av mediokra.

Drakar och Demoner 6 Reviderade: Rollspelet...
... får betyget: Reglerna är mediokra med inslag av bra och dåliga.

Jag är inte en speciellt hängiven beundrade av reglerna till DoD6, men Trudvang är underbart.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Kanske inte så oväntat att resultatet för omröstningen är nästam omvänt här jämfört med på Riotminds forum. :gremlaugh: Hur som helst, reglerna är skit och Trudvang förtjänar bättre. Trudvang T10 åt folket NU! :gremgrin:


/Dimfrost
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Varsågoda!

Gött! Så ska det låta! :gremgrin:

Jag håller som bäst på och sammanställer anteckningar och skriver färdigheter, så jag låter er här (i bifogad fil) bara previewa några exempelpersoner. Vänta er ingen grafisk formgivning än, och personerna är bara en samling data, men man kan förhoppningsvis få ett hum om hur personer beskrivs i spelvärden. I den här tråden presenteras också delar av grunderna i systemet.

Det kan tilläggas en grej om specialiseringar. I normala fall så ger färdighetsspecialiseringar bara +1 på ett tärningsslag. Men om man har en specialisering som matchar en omständighet som ökar svårigheten så kvittar istället specialiseringen ut den svårighetsökningen. En nivås svårighetsökning ger -2 på slaget, så det är så som specialiseringar kommer bäst till sin rätt.

Till exempel så är det så motsvarande stridskonster ser ut, vilket är vad man ser hos exempelpersonen Vapenmästare. En specialisering typ Sikta kvittar ut svårighetsökningen av att sikta in sig på en särskild kroppsdel, liksom Dra vapen/snabbdragning kvittar ut svårighetsökningen av att dra och använda sitt vapen i samma runda.

En viktig poäng, inte minst om man vill spela i low fantasy-miljöer, som jag strävar efter är att göra yrken som bonde lite attraktiva genom att göra färdigheter som Jordbruk mustigt karaktärsfulla. DoD6 gör det ganska bra, och jag försöker vidareutveckla det, alltefter mina erfarenheter.

En annan kul sak är specialiseringar på färdigheter. Dem försöker jag också göra lite mustigare än de brukar vara. Till exempel har Berätta bland annat specialiseringar som förhärliga, förtala och övertyga, och Etikett har sådana som smickra, förolämpa, kurtisera, imponera och så vidare.

Andra viktiga saker är breda färdigheter i stil med Skogsvana och Bergsvana, vilka kan användas för Överlevnad såväl som Klättra i rätt miljö. Sådana saker är viktiga för att få till karaktärer som jägare och bergsfolk, för att inte tala om alver, dvärgar och andra varelser, även på låga braighetsnivåer eftersom de inte måste ha mängder av färdigheter för att uppfylla sina koncept.

Håll till godo!

Simson
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: Varsågoda!

Det här ser trevligt ut, och det märks att du har tänkt till när det gäller att fånga olika sorters stämning. Jag gillar verkligen breda färdigheter, och tillsammans med specialiseringar borde det kunna göra de flesta nöjda. Det ska bli kul att få se vad mer du har kommit fram till!


/Dimfrost
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Kan bara hålla med (NT)

Trevligt hörni!

Håll utkik på makarforumet, för jag postar nyheter där, såvida de inte hör direkt samman med Trudvang eller DoD-konverteringar.

Tänkte bland annat att man kunde göra värden på rollpersoner och andra som dyker upp i olika DoD6-äventyr, typ de som publiceras på Riotminds hemsida. Så är det ett litet steg att testa Trudvang T10 - man tar allt miljö- och storymaterial ur originalet och tar system och värden från T10 Fantasy. Vad tror ni om det?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Känns bra !

Får ju lov & säga att det verakr ju välldigt smidigt, enkelt & genomarbetat redan nu...
Känns ju som du är helt klart på rät spår !

/ Johan K, som är mer än lovligt slö efter att ha blitt maserad..
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Min röst hamnade på att de är bra, eftersom det pasade bäst in av de val som fanns...
Dock så måste jag nogerkänna att jag har moddat det lite, speciellt då magireglerna... Men i stort sett så är jag nöjd med reglerna.

/ Johan K, som kör med lite husregler, DoD6r & expertreglerna..
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Jag skulle gärna vilja ha en poll i respektive forum över hur många rollspel de spelat innan DoD6 (DoD = ett rollspel, oavsett antalet versioner) och hur länge de spelat rollspel..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som antar att de flesta på Riotmindsforumet har köpt alla tre regelböckerna
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Men folk skriver ju faktiskt "jag tycker reglerna är bra, men å andra sidan har jag inte spelat så mycket annat" flera gånger i sina svar på Riotminds forum. Det fanns en tråd om folks ålder där det kom fram att medelåldern var typ 14-15 där. Jag tycker faktiskt att den regeldiskussionen var ovanligt sansad; jag hade förväntat mig ett mer oreserverat hyllande av DoD-reglerna.


/Dimfrost
 
Top