hmm nu är det inte så att du är partisk, va..? /images/icons/laugh.gif/images/icons/wink.gif Iaf detta tärningssytem tänkte jag använda, aven om vårat sk. alternativa stridssystem konstrueras kring t6or som det ser ut i dagsläget.
sen hur stridsystemet i Västmark ser ut, har jag inte haft tid(ork) att kolla. antar att man tar FV för Fetsvärd och slår tärningar och om man hamnar över så lyckas man/träffar.
Vårt system (dvs mitt o jonix', ifall nån missat det) kräver en del av spelarna, men mer av spelledaren. då det är Jonix och jag som ÄR sl i vår grupp, så är det inget problem. presenterar man hyfsade valmöjligheter (du är tätt inpå killen. vad gör du? funkar inte så bra, däremot Du är tätt inpå killen, han har blottat en glipa i rustningen i axlen, köra in dolken, putta omkull honom, fälla, sparka i skrevet, slå mot ansiktet? vad vill du göra?
detta är snällare mot spelarna som itne behöver vara mästare på taktiskt fäktning eller någon kamspsport, det räcker med att SL är det (som, återigen råkar vara Jonix och Jag.)
however:
Snabbhet:4. Med tröga spelare: -1, trög SL -1, kan inte reglerna, -1. kan SL reglerna och ser till att ingen är tyst om alla är inblandade och jagar på ifall spelaren inte gör något, så går det snabbt. dessutom tar striderna i sig itne lång tid (inget evigt bankande på plåtrustningar med spikklubbor och yxor).
Realism: 5. själva systemet är så oerhört detaljer (vilket iofs inte behöver betyda realism) så att varenda grej spelar in, utan att slöa ner. speltest visar enbart positiva resultat, även om man vill finputsa. saker som vapenlängd, avstånd mellan kombataneter i närstrid, miljö (typ svårare att använda huggvapen i trånga gågnar o dörröppningar.) och även skicklighet påverkar hur striden fortlöper.
Modifieringar/Svårigheter: Gee, thats a tough one. About 3,5-4. Än så länge i MIN version (dvs mina tärningar) sätter SL en Svårighetsgrad. Spelaren slår 1T10 (vilken iaf Krille är förtjust i../images/icons/wink.gif) och lägger på resultatet på sitt FV för aktuellt vapen. Över svårighetsgraden = träff, under miss eller fummel. SL bör itne avslöja svårigheten annat än ifall man lcykas med typ Stridserfarenhetslag eller nått sånt... då ser man svårigheten och har chansen att bakca ur, annars inte. Högre svårigehet = högre fummelchans, då effekten spelar in. perfekta slag existerar inte, man får bara högre skada juh högre effetk man får. i längden och efter ett par strider kan man dessa regler, och det slöar inte ner märkbart. (säger den som skrev det.. pöh..)
Jag vet att jag har rätt!