Nekromanti Underskattade filmer

Necross

Swashbuckler
Weird Quest said:
Eternal Sunshine of the Spotless Mind, vet inte vad den brukar få för omdömen av etablissemangets proffstyckare i och för sig, men i bekantskapskretsen faller den inte alls i god jord. Det är däremot en i mina ögon riktigt bra film.
Alldeles för "far out" för min smak.

Weird Quest said:
Sunshine. Det diskuteras en hel del huruvida den är vetenskaplig eller inte. Vissa delar är ju rent nonsens - som att radiokontakten skulle störas så tidigt på färden, men vissa friheter får man väl manusförfattarna ta sig. Om det inte varit för de sista fem minuterna (eller däromkring) så hade betyget bara kunnat bli en femma. Riktigt klaustrofobisk med stor undergångskänsla. Ja, jag var helt tagen efteråt (men förbannade regissören för de sista minuterna).
Denna däremot var en riktig höjdare, och sjukt underskattad.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Weird Quest said:
Eternal Sunshine of the Spotless Mind, vet inte vad den brukar få för omdömen av etablissemangets proffstyckare i och för sig, men i bekantskapskretsen faller den inte alls i god jord. Det är däremot en i mina ögon riktigt bra film.
Jag tyckte att den var ganska... "meh". Inte dålig, inte bra heller. Å andra sidan förväntade jag mig en film av Being John Malchovich-proportioner (samma manusförfattare), så Eternal Sunshine blev alldeles för down to earth och nästan tråkig när jag såg den.

krank

Storuggla said:
Okej, en sjukt underskattad film är Bowfinger. Jag skrattar mig fördärvad när jag ser den, speciellt slutscenen ("Fake purse ninjas"!).
Ser ut som en film med alldeles för mycket pinsamhetshumor för min del...

Rising

Vila i frid
Help

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/6M3skID44Gg&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/6M3skID44Gg&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Beatles andra film är inte alls lika uppmärksammad som den första, men den är typ tusen gånger bättre. Den handlar om några crazy kultister som ínte kan utföra sitt traditionella offer utan en viss ring, som av någon anledning hamnat på Beatlestrummisen Ringos finger. Ringen går inte att ta av, och den motstår alla försök att klippas, sågas eller knipsas av; vilket får en galen vetenskapsman och dennes klumpige hantlangare att börja jaga efter ringen, samtidigt som kultisterna vill ta livet av Ringo (vilket de dock inte kan göra, av religiösa skäl, innan de målat honom orange).

Intrigen är smart och det vimlar av galna skämt och upptåg, varav de flesta tycks vara improviserade på plats. Beatlesmedlemmarna är alla utomordentliga som komiker, och en av mina favoritscener visar dem i vad som var meningen att vara festliga maskeringar för att undgå igenkänning - men som i själva verket påminner skrämmande mycket om hur de faktiskt skulle komma att se ut efter bara några år.

Och just ja - musiken är förstås helt okej, den också.

Frailty
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/6IBGiPz0heI&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/6IBGiPz0heI&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Bill Paxton regisserar och spelar en pappa som får järtecken från gud, i en av de mest underskattade skräckfilmerna någonsin. Det finns inga chockeffekter alls i den här filmen, bara en obehaglig stämning och en riktigt fyndig avslutning.

The Audition

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/EnzX_APj67k"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/EnzX_APj67k" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Takashi Miike-fansen brukar skruva på sig i fåtöljerna och undra om de har läst fel på omslaget när den här filmen börjar. Till skillnad från andra Miike-filmer så är det här nämligen inte först och främst en uppvisning i rubbade tortyrscener (det finns sånt *också*, förstås), utan inleds som en sorts dramakomedi. Här finns verkligen varma och genuint roliga scener, vilket chockade mig betydligt mer än de avhuggna lemmar som skulle dyka upp senare i filmen. Under en lång tid i filmen så är den mest obehagliga scenen hur vi får se hur en viss kvinna svarar på ett telefonsamtal: Hon har bara suttit där i ett kalt rum och väntat på att telefonen skall ringa, och efter samtalet så lägger hon ned luren och fortsätter vänta. Brr... Det är en oerhört elegant filmad scen; ibland tror jag att Takashi Miike är mer begåvad än vad som ofta framgår i hans filmer, men att han känner något tvång på att visa excesser i blod och smärta eftersom det är vad alla förväntar sig av honom.
The Audition kan ses i sin helhet på Youtube. För er köttskallar här på sidan så går det bra att börja titta från mitten av filmen, så att ni kan framspola förbi alla roliga, varma och känslosamma scener i filmens inledning.

Haute Tension

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/tzxB0NIrKmE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/tzxB0NIrKmE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

En fransk slasher, kan det vara något? Ja. Haute Tension gör visserligen inget märkligt: Det är bara en galning som dödar folk. Här finns ingen samhällskritik a la Hills have Eyes, ingen ironi a la Scream och ingen exploitation som i Freddy vs. Jason. (Well, det finns ett försök till fyndig twist... äh, jag tänker inte spoila) De flesta slasherfilmer är bara en uppradning av duschscenen från Psycho om och om igen. Särskilt Fredagen den Trettonde-filmerna är ett exempel på det. Haute Tension fokuserar istället på de där scenerna när huvudpersonen försöker gömma sig från mördaren. Även om sådana scener egentligen är precis lika klyschiga som duschscenerna, så filmar Haute Tension dem med en entusiastisk berättarglädje såsom om ingen någonsin hade gjort det förut. På sätt och vis tyckte jag att det kändes skönt att se en skräckfilm som inte försökte slå knut på sig själv, utan som bara höll det hela enkelt och försökte göra det bästa av det. Asläskig.

Cube (av Jim Henson)

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/DycHFIIDvD8&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/DycHFIIDvD8&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Alla som velat se den kanadensiska filmen The Cube (den med dödsfällorna) på youtube har stött på den här surrealistiska filmen av en ung Jim Henson, innan han skulle ta världen med storm med mupparna. (Hela filmen ska finnas på youtube, men jag hittade den inte just nu)
I Cube så vaknar en man upp i ett hermetiskt tillslutet kubiskt rum, och han kan inte ta sig ut. Olika människor kommer in och går därifrån, men själv kan han inte komma någonvart. Filmen är vidöppen för alla möjliga sorters psykologiska tolkningar, men man kan också se den som en skön knarkig tripp med lite artsy scener blandade med sköna, fåniga vitsar som får en att fnissa för sig själv. (Det finns bland annat ett gag med gorillor i ballerinakjolar som fick mig att skratta högt) Helt enkelt en skön liten pärla som fler borde se.

---

Jag har inte sett några fler filmer.

krank

Rising said:
Cube (av Jim Henson)
Du också!?

=)

Den är helt fucking briljant. Jag har en rip av en gammal VHS-kopia som också innehöll en del andra kortfilmer, synbarligen från samma gäng.

Chokladkaniner ftw...

krank

Lord of Muppets said:
Jag tipsar om cube zero, om du inte sett den...
Bättre än originalet imho.
Bara för att balansera: Ingen av de efterföljande Cubefilmerna har varit bättre än originalet.

Och med originalet menar jag givetvis Hensons version. Den första av de nya är riktgit bra den också, men Hypercube och Cube Zero tycker jag avmystifierar kuben alldeles för mycket. De två första, alltså hensons och så den första Cube, höll det hela mycket mer lagom.

Sodivra

Champion
Efterföljande? Cube är väl ingen uppföljare på Cube? Hensons låter ju rätt främmande från den kanadensiska jag har sett.

Jag såg den för övrigt med kommentatorspåret (Rekommenderas! Det är ett riktigt skönt gäng) och insåg, ja, hur mycket Hypercube och Cube Zero verkligen sabbar det som Cube handlar om. Det var intressant.

Rekommenderar kanadensiska Cube, en av mina favoriter, och skulle gärna se Hensons Cube om jag hade en dator.

För övrigt, är det rätt att dissa andras filmförslag i en Underskattade-tråd? Blir inte filmerna bara mer underskattade då? :gremsmile:

krank

Arvidos said:
Efterföljande? Cube är väl ingen uppföljare på Cube? Hensons låter ju rätt främmande från den kanadensiska jag har sett.
"Efterföljare" ganska löst då. Den ena är ju minst sagt inspirerad av den andra, så att säga.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Katt på hett plåttak. Filmatisering av en teaterpjäs som handlar om vad som är ett gott liv, ett gott äktenskap, ett gott föäldraskap och en god död. Toppskådespelare, som Paul Newman och Elisabeth Taylor.

Torbjörn

Swordsman
Alien (1979) ... det snackas alldeles för mycket om hur fantastisk Aliens (tvåan alltså) är som actionrökare, men alldeles för lite om hur briljant del 1 är som skräckfilm och allmänt stilistiskt mästerverk.
Men är verkligen Alien så underskattad då? Jag tycker att varje gång den visas på tv så får den ju högsta betyg och massa lovord. Av GP iallafall. Jag håller helt med om att den är ett mästerverk, men tycker också att den fått erkännande.

Torbjörn

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Myteriet på Caine visas f.ö. just i detta nu på svt24.