Nekromanti Underworld

anth

Vetefan
Rätta mig om jag har fel, men Underworld är väl den film som fick White Wolf att stämma Sony för plagiat av World of Darkness?

Just på grund White Wolfs inblandning så bestämde jag mig för att se sagda B-film.

Nu undrar jag: exakt vad i filmen skulle rättfärdiga en stämning?

De enda likheter som jag ser är att filmen innehåller både vampyrer och varulvar - vilket, enligt mig, inte räcker speciellt långt i en rättsprocess.

Foggmock

Myrmidon
Handlingen är plankad av en novell WW publicerade för ett gäng med år sen, det var deras huvudsakliga argument. Stämningen lär inte vara svår att få tag på, och den innehåller saker som "In underworld, older vampires are mightier than younger. In World of darkness, older vampires are mightier." "In Underworld, vampires have supernatural powers. In World of Darkness, vampires have supernatural powers.". De försökte med andra ord hävda sin vampyrmyt som deras intellektuella egendom, trots att den till stora delar är råplankad av allt som har med andra vampyrmyter att göra. 90% av åtalsmaterialet går ut på att radda upp saker som WW var före Sony med, men som är "självklara" saker att inkludera i sin egen vampyrmyt. Som att vampyrer originerade från en första vampyr och att de behöver blod för att leva, inte tål solljus etc.

Pom

Swashbuckler
Nu undrar jag: exakt vad i filmen skulle rättfärdiga en stämning?

De enda likheter som jag ser är att filmen innehåller både vampyrer och varulvar - vilket, enligt mig, inte räcker speciellt långt i en rättsprocess.
I väntan på att någon insatt person upplyser oss antar jag att White Wolf skjuter in sig på:
-Vampyrer och varulvar som fiender sedan århundraden.
-Vampyrernas sociologi.
-Abominations.
-Hålla-hemligt-från-dödliga-grejen

Jag antar också att de på något sätt driver att kombinationen av dessa och andra mer allmängodsartade element ger en mycket worldofdarknisk effekt.

Som sporadisk Vampire-spelare var det dessa element jag tänkte på när jag såg filmen.

För övrigt var filmen inte så pjåkig om man betänker att antalet medverkande nationer var större än antalet repliker för huvudpersonen. Typ. Och som icke-ungrare är det naivt kul att se att hälften av filmarbetarna hette Attila. :gremtongue:

(Vissa felslag känns mer än andra. Attila stavas inte Atilla.)

Ulfgeir

Swashbuckler
Hmm, själva stämningsansökan är förbannat lång..
Någon som har koll på hur det gick med stämningen? Gjorde de upp i godo eller gick det till domstol och i sådana fall vad blev utfallet, eller har ingenting hänt ännu?

/Ulfgeir

anth

Vetefan
Handlingen är plankad av en novell WW publicerade för ett gäng med år sen
Då drar jag slutsatsen att den novellen INTE utspelade sig i World of Darkness, eftersom det inte finns något WoD-specifikt i filmen.

Exterus

Veteran
När man tar upp ett fåtal av sakerna från WW's stämningsansökan så verkar det rätt löjligt, jo. Men om man läser hela (som är hur jävla lång som helst) så ser man att saker och ting i filmen är alldeles för lika WoD för att de inte skulle ha tagit inspiration därifrån. Om det sen är en vettig grund att stämma på är väl en helt annan sak.