Några viktiga skillnader mella nEon oc hD&D (alltså Dungeons & Dragons) är:
I Eon finns inga levels. Om du lyckas slå någon med ett svärd kan du bli bättre på att använda svärd, om du lyckas klättra upp för ett berg kan du bli bättre på att klättra. Det finns inget system i stil med "om du samlar ihop tillräckligt med XP blir du bättre på allt på samma gång, plus att du tål mycket mer stryk". I stället blir man bättre efter det man gör, inte efter vad man är (som Ranger, Sorcerer eller Rogue). En person som slåss mycekt blir duktig på att slåss, oavsett om han eller hon börjat som jägare, magiker eller tjuv.
Eon är mycket mer dödligt. I D&D ökar ens "Hit Points" för varje level, i Eon är rollpersonens skadetålighet konstant. En strid har därför itne samma sorts "utnötning" som i D&D, där det lät blir att två erfarna kämpar slår på varandra hela tiden för att få ner HP till en farlig nivå. I Eon kan ett enda hugg göra slut på striden. På grund av att skadesystemet är rätt segt kan dock det hugget ta lika lång tid som två-tre hugg i D&D.
Eon saknar uttalat gott och ont. I D&D har alla en klar alignment som visar om de är goda eller onda, i Eon beror allt på ens synvinkel, det finns ingen "universell sanning" om vad som är Absolut Gott och Absolut Ont.
Eon är segare, speciellt i strider. Skador slås fram mycket detaljerat ända ner på organnivå (typ "Träff i mjälten"). Dessutom måste man hålla koll på blödningen hos rollpersonerna varje runda.
Magisystemet är ungefär lika tråkigt i båda, enligt mig. Eons magisystem präglas av att magin ofta jämställs med fysik och matematik, och att det dras upp naturlagar angående "Haneas uteslutningsprincip" och "Flätade filament" och en massa annat som inte gör en mänska glad. själv är jag av den åsikten att magiska lagar bör ha lika mycket att göra med magin som målarfärgens kemiska sammansättning har med en målning att göra, men om du är insnöad på fysik kanske du gillar det...
Eons värld, Mundana, är inte så full med häftigheter som D&D:s olika spelvärldar. Du hittar knappast monsterfyllda dungeons, häxmästare i torn eller alla hundratals magiska föremål i Dungeon Masters Handbook, men däremot erbjuder Mundana enormt mycket mer realism (om detta är bra eller dåligt kan du läsa en debatt om längre ned på forumet).
Själv är jag inte någon större fan av något av regelsystemen, men ser att världar till båda spelen har något gott att erbjuda. Kort sagt kan man säga att Eon är mer intressant om du vill ha något "realistiskt", men att du bör hålla dig till D&D om du vill fortsätta spela med absurt stryktåliga hjältar, hundratals häftiga monstrum och färgglada böcker.