Nekromanti Undrar en sak

Mouja

Hero
vad går eon ut på, är det typ lika dant som D&D fast massa mer tärningar???

Ta DoD, lägg till ett mycket bättre skadesystem , flera tärningar, ungefär 15 fler böcker (har för mig att DoD har runt 3-4 böcker sammanlagt) och en hel kasse med intriger... där har du Eon

Nja...

För det första vill jag be om ursäkt för mitt tidigare påpekande. Eon är ett fjantasyrollspel precis som DoD. Det finns många skillnader, men jag pallar bara skriva några få. Eons värld Mundana är mycket välbeskriven, och inte alls något tomrum som t ex DoD 6:s. Eons regelsystem gör att det alltid går att misslyckas med något. Stridssystemet är mycket realistiskt, men ganska segt. Magin i Eon käns inte så mystisk, men den är balanserad och värgjord. Det finns många religioner i Eon, och alla känns levande, i DoD 6 finns det väl bara två. I Eon finns det många raser att välja på, inte bara människa, alv och dvärg.

Detta var det jag kom på inom typ en minut, det finns självklart mycket mer.

Mvh Victor Palm

I'll be back

Krille

Super Moderator
"vad går eon ut på, är det typ lika dant som D&D fast massa mer tärningar???"

Det enkla svaret är "nja".

Eon och D&D har en sak gemensam: de är båda rätt standardiserad fantasy (den där sorten med alver, dvärgar etc). Där upphör likheterna.

Om vi nu bortser från reglerna, som skiljer sig på bra många fler punkter än att Eon har mycket tärningar och D&D har mängder med bonusar och penalties, så är den stora skillnaden i världen. D&D har ingen - det är avsett att passa heroisk generell standardfantasy någorlunda väl, oavsett värld. Det spelar liksom inte så stor roll om man spelar i Forgotten Realms eller Greyhawk eller var man nu spelar - så länge som man spelar heroisk standardfantasy så lär det funka i alla fall.

Eon har en egen värld, Mundana, som är jordnära, sammanknuten och framförallt farlig. Till skillnad från D&D, där man mer eller mindre blir immun mot fysisk fara efter ett tag, så kan även veka icke-tjuvar drämma en dolk i ryggen på ens hjälte i Eon, och ens hjälte riskerar faktiskt att dö! Världen är också sammanknuten, så gör man illdåd i ena änden av landet så får det efterverkningar även i andra änden. En greve är i Eon inte bara en uppdragsgivare alternativt en skurk som ska slås ihjäl (som han allt för ofta blir i D&D), utan en högt uppsatt styresman. Han är en av de högsta instanserna i ett fungerande och levande samhälle. Han ansvarar för din säkerhet när du lever på hans domäner, han sköter om broar, vägar, kvarnar et cetera, i utbyte mot att du betalar skatt till honom.

I och med att makt innebär fiender så kommer greven ha fiender, och beroende på hur du ställer dig till greven så kan du komma att bli indragen i konflikten. Kanske blir du tillfrågad att gå in i hären? Kanske får du en förfrågan från fienden att förråda greven? Vad händer i så fall om fienden förlorar konflikten? Kommer du att bli brännmärkt som förrädare för all framtid? Även detta är farligt - det är ingenting som man bara kastar åt sidan och säger "äh! Det är väl inget att oroa sig för" - för det är det i högsta grad.

Det finns mängder med andra skillnader: D&D har ett ont och gott som fysiska motpoler. Det har inte Eon. Den som man betecknar som ond i Eon kallas inte för ond för att han har alignment "Chaotic Evil", utan för att han vill dig illa. Det innebär att om ens hjälte uppför sig illa så kommer han att brännmärkas som ond, oavsett vilket alignment som du som spelare skulle vilja ha gett honom.

Hoppas att det ger dig lite mer att tänka på.

Krille

Super Moderator
Klargörande, D&D respektive DoD

Det är skillnad på D&D och DoD. Med tanke på att bigtimekiller huvudsakligen skriver i D&D-forumet så antar jag att han med D&D menar Dungeons&Dragons. Det låter rätt ofta förvirring om detta, i och med att förkortningen ibland används om Drakar och Demoner (DoD) som inte är samma sak som D&D.

Så till alla som skriver i den här tråden, det är skillnad på D&D och DoD. Ska ni förkorta så föreslår jag att D&D får fortsätta att stå för Dungeons&Dragons och DoD får fortsätta att stå för Drakar och Demoner.

Om ni vill ha någon specifik motivering så hette den svenska översättningen av D&Ds röda box (översättningen från 1986, vill jag minnas) faktiskt "D&D", så därmed anses förkortningen snodd till Dungeons&Dragons även på svenska sedan 16 år. Drakar och Demoner har däremot stavats med "och", inte med "&", sedan 1991 (tidigare utgåvor hette just Drakar&Demoner, men iom DoD'91 så fick den heta Drakar och Demoner), så därmed har det inte funnits något & i DoD på 11 år.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Några viktiga skillnader mella nEon oc hD&D (alltså Dungeons & Dragons) är:

I Eon finns inga levels. Om du lyckas slå någon med ett svärd kan du bli bättre på att använda svärd, om du lyckas klättra upp för ett berg kan du bli bättre på att klättra. Det finns inget system i stil med "om du samlar ihop tillräckligt med XP blir du bättre på allt på samma gång, plus att du tål mycket mer stryk". I stället blir man bättre efter det man gör, inte efter vad man är (som Ranger, Sorcerer eller Rogue). En person som slåss mycekt blir duktig på att slåss, oavsett om han eller hon börjat som jägare, magiker eller tjuv.

Eon är mycket mer dödligt. I D&D ökar ens "Hit Points" för varje level, i Eon är rollpersonens skadetålighet konstant. En strid har därför itne samma sorts "utnötning" som i D&D, där det lät blir att två erfarna kämpar slår på varandra hela tiden för att få ner HP till en farlig nivå. I Eon kan ett enda hugg göra slut på striden. På grund av att skadesystemet är rätt segt kan dock det hugget ta lika lång tid som två-tre hugg i D&D.

Eon saknar uttalat gott och ont. I D&D har alla en klar alignment som visar om de är goda eller onda, i Eon beror allt på ens synvinkel, det finns ingen "universell sanning" om vad som är Absolut Gott och Absolut Ont.

Eon är segare, speciellt i strider. Skador slås fram mycket detaljerat ända ner på organnivå (typ "Träff i mjälten"). Dessutom måste man hålla koll på blödningen hos rollpersonerna varje runda.

Magisystemet är ungefär lika tråkigt i båda, enligt mig. Eons magisystem präglas av att magin ofta jämställs med fysik och matematik, och att det dras upp naturlagar angående "Haneas uteslutningsprincip" och "Flätade filament" och en massa annat som inte gör en mänska glad. själv är jag av den åsikten att magiska lagar bör ha lika mycket att göra med magin som målarfärgens kemiska sammansättning har med en målning att göra, men om du är insnöad på fysik kanske du gillar det...

Eons värld, Mundana, är inte så full med häftigheter som D&D:s olika spelvärldar. Du hittar knappast monsterfyllda dungeons, häxmästare i torn eller alla hundratals magiska föremål i Dungeon Masters Handbook, men däremot erbjuder Mundana enormt mycket mer realism (om detta är bra eller dåligt kan du läsa en debatt om längre ned på forumet).

Själv är jag inte någon större fan av något av regelsystemen, men ser att världar till båda spelen har något gott att erbjuda. Kort sagt kan man säga att Eon är mer intressant om du vill ha något "realistiskt", men att du bör hålla dig till D&D om du vill fortsätta spela med absurt stryktåliga hjältar, hundratals häftiga monstrum och färgglada böcker.

Re: Nja...

Tar en del tid om man har alla regler. Man kan ju alltid prova taktikkortsreglerna om man vill (kolla julkalendern lucka 6 eller 7)

Helmgast
Nu tror jag att du har fel!

Om ni vill ha någon specifik motivering så hette den svenska översättningen av D&Ds röda box (översättningen från 1986, vill jag minnas) faktiskt "D&D", så därmed anses förkortningen snodd till Dungeons&Dragons även på svenska sedan 16 år. Drakar och Demoner har däremot stavats med "och", inte med "&", sedan 1991 (tidigare utgåvor hette just Drakar&Demoner, men iom DoD'91 så fick den heta Drakar och Demoner), så därmed har det inte funnits något & i DoD på 11 år.
Enligt Fantasyprojektet Alvione (som har bildbevis) så skrevs det Drakar och Demoner i version 1-4 (82-91). I nummer fem (Catastrophia) så skrevs det Drakar & Demoner. I och med sexan (Trudvang) så skrivs det nu DoD.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Nja...

Att Eon är segt kan nog alla komma överens om, frågan är bara vilken detaljnivå man vill ha. Eonspelare tycks föredra "en blödning i levern, långt sår längs magen och halva naveln skinnflådd" där en D&D-spelare skulle säga "8 HP i skada". Själv ser jag helst något mellan detta...

bigtimekiller

Veteran
Re: Klargörande, D&D respektive DoD

Jag förkortar det alltid så!!!
varför säger alla att jag gör fel och rättar mig efter det jag just skrivit?!

OCH FÖR SISTA GÅNGEN, JAG ÄR TJEJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Svarte Faraonen

ром и смерть

Det är inte något vi utsätter dig särskilt för, me neftersom du är ny här har du inte varit med de gånger vi diskuterat det tidigare. Det är helt enkelt för att folk ska slippa fråga "Snackar du om Drakar och Demoner eller Dungeons & Dragons" hela tiden.

Och ja, jag tycker också det är konstigt att de inte begripit sig på att du är tjej än - avataren borde vara något slags ledtråd... :gremsmirk:

Krille

Super Moderator

"Jag förkortar det alltid så!!!"

Vilket av dem? :gremwink:

"OCH FÖR SISTA GÅNGEN, JAG ÄR TJEJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Sorry. Hade jag ingen aning om, och jag hade inte lust att skriva "han/hon" överallt.

Krille

Super Moderator
Re: Nu tror jag att du har fel!

"Enligt Fantasyprojektet Alvione (som har bildbevis) så skrevs det Drakar och Demoner i version 1-4 (82-91). I nummer fem (Catastrophia) så skrevs det Drakar & Demoner. I och med sexan (Trudvang) så skrivs det nu DoD."

Det har du helt rätt i. Jag tar tillbaka och hävdar motsatsen. DoD stavas "Drakar och Demoner", utom Chronopia (som jag alltid kommer att fortsätta att stava "Catastrophia" :gremwink:).

Helmgast
Re: fjantasyrollspel?

Fjantasy är 'standardfantasy'. Fråga Krille om mer detaljerad info. (EON är fjantasy, Skymningshem inte).