Nekromanti Undrar???????????????

Zodar

Veteran
Jag undrar som sl hur fasen rp:na ska kunna veta vart dom går i en stor skog till exempel. Har dom kompas så att spelarna ska, Jag går åt nordväst typ??? Bara undrar

Orientering

Tja, det beror väl på deras kunskaper. Om de är födda i stan och aldrig sett ett träd (inga vildmarksfärdigheter alls) så har de verkligen hamnat dåligt till.

För personer med lite mer vildmarkskännedom finns det ju sätt att se vart man går; solen går upp och ner i samma vädersträck varje gång (med små skillnader beroende på årstiden), mossa växer på en viss sida av träden (nej, jag kommer inte ihåg vilken /images/icons/blush.gif), man kan ta sikte på ett berg som man sen tidigare vet att det ligger åt det hållet man ska, och så vidare.

/Gloria Excelsior, som antagligen skulle gå vilse i en park, för egen del.

Eksem

Champion
En bra variant är följande:

Spelarna väljer ett vädersträck man vill gå mot. Har man t.ex. ett berg eller liknande landmärken slår man ett slag för Orientering om dagen. Saknas riktmärken får man slå två gånger. Misslyckas man missbedömmer man riktningen med 1T10+10 grader.

Detta är en "husregel" från Svavelvinter som fungerar mycket utmärkt. Där förelås okså att man helt enkelt letar stigar, frågar jägre i området och liknande.

Johan K

Gammal & dryg
Stjärnor & sol...

De bör väll kuna orentera sig efter stjärnorna 6 solen. Sen så är det väll ganska logikt att de har en viss aning vart de gå när de följer vägarna.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>