DeBracy
Eventuellt helt fantastisk
Sent om sider har jag skaffat DoD6. Ja, den första boken faktiskt. Efter att ha kikat lite på DoDT och klurat lite så kom jag fram till att det var den jag ville ha; i princip obunden till någon värld och med potenta magiker. Hä känns gött! Det som fått mig att haja till mest av allt är dock en färdighet. Undre världen... Kunskap om det kriminella livet i en stad. En stad? Shit... min bild av Trudvang (utan att ha läst en enda bok) var kraftigt decentraliserad och med starka drag av vendeltid. Okej, det är klart det behövs större städer även där, det är ju ändå fantasy och fantasy passar lika bra i staden som i skogen. Men tjuvgillen? Organiserad brottslighet? Bah!
Nä... mina damer och herrar, det är uppenbart för mig att Undre världen är en färdighet som syfter till något helt annat: det är kunskap om småfolket, om de som bor under jorden. Om vilka man vågar söka och vilka man bör undvika. Tjuvarna möter på dem när de gömmer sitt gods, ibland kanske de till och med förhandlar om att få lämna vissa ting i deras förvar, givetvis till ett pris. Underhållare och skalder kommer till dem för att lära sig sånger från forna dagar och för att lära sig om vad som hänt på platser med särskild mystik. Sanna mina ord, Undre världen är minsann ingen färdighet för de vidskepliga...
Nä... mina damer och herrar, det är uppenbart för mig att Undre världen är en färdighet som syfter till något helt annat: det är kunskap om småfolket, om de som bor under jorden. Om vilka man vågar söka och vilka man bör undvika. Tjuvarna möter på dem när de gömmer sitt gods, ibland kanske de till och med förhandlar om att få lämna vissa ting i deras förvar, givetvis till ett pris. Underhållare och skalder kommer till dem för att lära sig sånger från forna dagar och för att lära sig om vad som hänt på platser med särskild mystik. Sanna mina ord, Undre världen är minsann ingen färdighet för de vidskepliga...