Nekromanti Undre världen

Bjorn

Hero
Att det är dålig fantasi och dålig kontextualisering är ju också en form av kritik. Dålig fantasi kan jag väl delvis hålla med om, då det inte krävs så mycket fantasi att planka Äldre Västgötalagen. Som motfråga kanske man ska fråga sig varför det inte görs oftare, utan varför man oftare plankar LA Law istället när man skapar sina fjantasyrättssystem.
Kan ju vara så att LA law ger möjlighet till fler roliga äventyr, sedan så känns det ju som i alla fall i en så "lapptäckig" värld som mundana kan man ju knö in både västgötalagen och LA law. Sedan så tycker jag i och för sig att det finns ett land (i mundana) där LA law passar utmärkt, även om det är LA law i 1850 versionen. Sedan att en del simplare skurkar knappast ens förs till rättegång utan åker dit på s.k. "frontier justice" det är en annan sak.

/Bjorn

Krille

Super Moderator
"Kan ju vara så att LA law ger möjlighet till fler roliga äventyr"

Det tror jag inte. Jag har lyckats göra fler äventyr på Västgötalagen än på LA Law. Jag tror helt enkelt att det är så att fler spelkonstruktörer (och spelare) känner till LA Law och färre känner till Västgötalagen.

Duddmannen

Hero
Västgötalagen

Är Västgötalagen OGL? :gremgrin:

Finns det någon som har lagt upp den på en sajt någonstans? I så fall: var? Det verkar ju onekligen som något man borde läsa in sig på.

Krille

Super Moderator
Re: Västgötalagen

"Finns det någon som har lagt upp den på en sajt någonstans?"

Google är din vän! Det var inte svårt att hitta den, men du får stå ut med 1200-talssvenskan. :gremwink:

Men jag är väldigt förtjust i första meningen i lagtexten: "Krister ær fyrst i laghum". Det är alltid bra att stå först i lagen. :gremwink:

Bjorn

Hero
"Kan ju vara så att LA law ger möjlighet till fler roliga äventyr"

Det tror jag inte. Jag har lyckats göra fler äventyr på Västgötalagen än på LA Law. Jag tror helt enkelt att det är så att fler spelkonstruktörer (och spelare) känner till LA Law och färre känner till Västgötalagen.
Det är just därför jag tror det går lättare att göra roliga äventyr på en fjantasyfierad version av det amerikanska rättsystemet än på västgötalagen. Både SL och spelare har redan ett hyffsat hum om hur en "jury trial" funkar från diverse TV-serier och liknande.

/Bjorn