Nekromanti Undring

Storuggla

Champion
"Finns det olika versioner av:

- Conspiracy X
- 7th Sea"

Ja. Conspiracy X finns i två utgåvor, en regular och en GURPS Conspiracy X. Conspiracy X 2.0 ska vara på väg, men eftersom Eden Studios in verkar antingen ha råd eller lust att layouta saker så kommer det väl lagom till USAs trehundraårsjubileum.
7th Sea finns också den i två utgåvor, som 7th Sea och som Swashbuckling Adventures till d20.

"Isf - vilken skall man ha?"

Eftersom du inte kan ha Con X 2.0 så skulle jag rekommendera att du lade pengarna på ett annat spel istället, men om du nu måste ha ett av dem så skulle jag säga att du skulle skaffa orginalet. Inte GURPSen.
7th Sea är enklare, där ska du ha orginalutgåvan! d20-utgåvan är välgjord, fylld med presigeklasser, klasser, fötter och tokmycket info, men det är inget du vill ha. Seriöst alltså, båda är bra, där blir det fråga om du vill lära dig ett nytt regelverk eller slänga in det i d20 bara. :gremsmile:

Storuggla, stolt ägare av båda

Big Marco

Läskig
Tack (till alla som svarade). Jag är ute efter regelverken, då jag finner perverst nöje i att lära mig spelregler och -design.

Jag har Con X 1ed 1st printing men bläddrade i en bok som hade samma omslag men annat innehåll och blev nyfiken (det visade sig vara 3ed printing).

D20-stuff är jag trött på - det är bara upprepning på upprepning. Även om jag är lite sugen på Starship Troopers från Mongoose.

Finns 7th Sea som nytt (alltså icke-D20?). Eller får jag börja leta på Ebay?

Storuggla

Champion
Ebay. Eller någon spelbutik med begagnat. Eller vårat köp/säljforum, det är ur produktion sedan länge. :/

Storuggla, Roland Keep

Storuggla

Champion
:gremlaugh:
Den med d20 heter "Swashbuckling Adventures" och är ful, den som är AEGs hussystem är ful, heter 7th Sea och är uppdelad i två böcker, en för spelaren och en för spelledaren. Så det är ganska enkelt.

Storuggla, enkelt som en ost

Jarfi

Veteran
7th Sea är ett lysande trevligt system tycker jag. Ungefär samma som five rings (vilket jag alltså bara fått förklarat för mig).
Stora delar av mitt skadesystem är baserat på 7th Seas regler. 7th Sea är störtepiskt även i reglerna. Jag kommer i det närmaste plagiera deras 'reputation' rakt av för hjältepoäng och rykte i mitt spel (som alltså tar plats i Ereb Altor).

Big Marco

Läskig
Gott. Jag har nu köpt en komplett uppsättning av spelet för $95. Så vi får se om ca två veckor hur det är. =)