Nekromanti Undvika i Mua hrmm njaaa

Dr_Dängrot

Myrmidon
Har av en blandning av nostalgi samt att en av min spelare aldrig spelat Mua dammat av undergångens arvtagare kampanjen .

Reglerna är ganska enkla så inga problem där men för att vara på den säkra sidan satte jag mig och läste igenom reglerna igen och fick en njaaa hrmmm känsla när det kom till strid och förenklat stridssystem .

I det förenklade stridssystemet kan varje person utföra en offensiv och en defensiv handling

Säg nu att rp möter the big bad store stygge holger och rp vinner initiativet , rp är 4 st och slänger i turordning iväg var sitt skott som alla träffar . store stygge holger slår undvika och lyckas men dom 3 nästa skotten träffar och gör bra skada och om nu inte holger har hög traumatröskel shitloads of kp eller nån bra mutation som boostar kp eller liknande så finns stora möjligheter att store stygge holger går ner för räkning innan han ens hunnit dra sin pistol .
Väldigt antiklimaktiskt

Vänd på det och dom 4 rp möter 8 skurkar och 4 skurkar skjuter , rp undviker och nu fokuserar sl dom 4 övriga skurkarna på en rp som inta kan undvika och går ner i första rundan ...

Har även kollat på avancerat stridssystem som låter dig undvika med 25% minus på varje undvika utöver det första tills du inte kan undvika mer men det innebär att du måste ha ett värde av minst 50% för att ens kunna undvika 2 ggr .Även med ett värde på 100 så kan du bara undvika max 4 attacker

Nån som har en bättre lösning på det här?

2097

deleta mitt konto tack
Finns enkel lösning:
Husregla in att det är ett undvikaslag per attack. Som i långfilmen Matrix — sometimes my arms bend back

Eller acceptera att BB Holger eller t.om. RP dör när det är många som skjuter. Antiklimatiskt visst, men så är det ju när det är mkt vapen.

En av mina favoritstridsscener ("favorit" i betydelsen skrämmande) i filmer är skottlossningen i The Life Aquatic of Steve Zissou just för hur otäckt och klantigt och klumpigt och kaotiskt och liksom verkligt det är.

2097

deleta mitt konto tack
Rollspelet Kutulu fungerar precis såhär. Du kan försvara dig mot 1 attack per runda, resten kommer göra skada och du kan inte göra något åt det. Ändå funkar spelet (genom att man helt enkelt aktar sig för fight). (Ska tilläggas att det finns en ca åttondels chans att ett skaderull i Kutulu landar på 0 skada, med typiska värden (tre tärningar?).)

Rollspelet Cthulhu Dark har en ännu enklare regler. Om du slåss, så dör du. Punkt. Regelsystemet ska användas för att försöka fly från monstren.

Men, det beror helt på vad du vill ha för lir. För en pulpigare känsla där man kan försvara sig mot alla attacker i en runda, inför då husregeln ovan. Det är inget fel med det, så är det ex vis i D&D (t.om. OSR, fast där är försvarsslaget automatiskt iom AC-systemet).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Av avskyr konceptet att det krävs två slag innan man vet hur det gick (den underbara glädjen av att slå ett bra attackslag som för en gångs skull lyckas, som sedan totalt krossas några sekunder senare när motståndaren glatt utbrister "jag lyckades undvika").

Jag tycker utkomsten skall vara avgjord efter första slaget (alltså om man lyckades eller inte, sen har jag inget emot att det följer ett slag för att se hur mycket skada man gör, men det är jag det).

Så jag anser att antingen tar man bort undvika helt och så får man helt enkelt huka sig bakom skydd om man vill försvåra för motståndaren att träffa, eller så gör man om Undvika till ett avdrag på anfallarens attackslag (kräver mer moddning eftersom hag tycker det funkar dåligt att bara dra av undvika-färdigheten rakt av. Det blir för stort avdrag.).

2097

deleta mitt konto tack
Rymdhamster;n241044 said:
Av avskyr konceptet att det krävs två slag innan man vet hur det gick (den underbara glädjen av att slå ett bra attackslag som för en gångs skull lyckas, som sedan totalt krossas några sekunder senare när motståndaren glatt utbrister "jag lyckades undvika").
Mmm, håller med. I många spelsystem (inkl det jag använder) slås bara ett slag, RP:s. Undvika om dom blir slagna, Anfalla om det är dom som slår. I Kutulu har dom en annan lösning, där är det ett opposed rull så du vet ju inte ens om attackslaget är lyckat förrän du jämför med försvarsslaget.

Men, detta blir lite sidospår på frågan: "hur ska man fixa M:UA"

Paal

Imaginär fantast
Vi körde det avancerade stridssystemet, alltså -25% per undvikahandling. Tyckte det fungerade ganska bra, men visst kunde det vara farligt som fan med eldstrider.

På med skrotrustningen och skicka fram den muterade björnen med regenerera längst fram. Och gå inte in i öppen strid med åtta välbeväpnade fiender!

Mogger

Hipsteranka
Vi körde också 25%-regeln och har för mig att det funkade ok. Däremot så nerfade vi Traumatröskel, höjde vapenskadan, moddade rustningar och ändrade skadorna och en massa annat.

Paal

Imaginär fantast
Måns;n241058 said:
Vi körde också 25%-regeln och har för mig att det funkade ok. Däremot så nerfade vi Traumatröskel, höjde vapenskadan, moddade rustningar och ändrade skadorna och en massa annat.
Ja, Traumatröskeln har jag också något svagt minne av att vi moddade.

zonk

muterad
Slå attack- och undvikaslag samtidigt*, pendragonslag, och gör inga avdrag för antal undvika. Aldrig omöjligt att träffa, aldrig omöjligt att undvika, alltid farligt, aldrig säker död.

*Eller slå undvika-slaget först - så vet man oddsen innan man rullar tärning.

Rhodryn

Hero
Man kan kanske minska den där -25% per extra försök att undvika ner till något "snällare"? Kanske -10% eller något.

Eller, vad sägs om att man slår alltid bara ett enda försvarsslag per runda oavsätt hur många som anfaller en, men att ju fler personer som anfaller samma person så sjunker den anfallnes Undvika med kanske 5 eller 10% per extra anfallare utöver den förste.

Så om 1 person anfaller rollpersonen/npc'n, så har man sitt fulla värde i Undvika... medan om det är 2 personer som anfaller samma rollsperson/npc så måste den personen slå ett undvika slag med -5 eller -10+%... och om det är är 4 personer som anfaller samma rollperson/npc så kommer personen då tvingas till att slå ett undvika slag med -15 eller -30%.

Beroende på hur MUA's system funkar dock med anfall träffar och försvar så måste man kanske säga att det inte är antalet anfallare, utan antalet träffar som avgör hur mycket minus man måste använda på Undvika slaget. Fast, även om ett anfall missade, så kan man ju inte veta det förrän när rundan är slut... så att även missade anfall effekterar hur mycket minus man tar på Undvika slaget, för att representera att ju fler personer som anfaller ju större är chansen att man råkar kasta sig in i riktlingen utav anfall (som faktiskt träffade).

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag hade bytt ut regelmotorn till Fria Ligans "År Noll". Det är vad jag kommer göra om jag får möjlighet att spelleda kampanjen.

2097

deleta mitt konto tack
Henke;n241209 said:
Jag hade bytt ut regelmotorn till Fria Ligans "År Noll". Det är vad jag kommer göra om jag får möjlighet att spelleda kampanjen.
Då gäller det att spelarna är förvarnade om att dom kommer behöva spela UA-kampanjen och inte nån MÅ0-kampanj

CapnZapp

Myrmidon
Dr_Dängrot;n241006 said:
Har av en blandning av nostalgi samt att en av min spelare aldrig spelat Mua dammat av undergångens arvtagare kampanjen .

Reglerna är ganska enkla så inga problem där men för att vara på den säkra sidan satte jag mig och läste igenom reglerna igen och fick en njaaa hrmmm känsla när det kom till strid och förenklat stridssystem .

I det förenklade stridssystemet kan varje person utföra en offensiv och en defensiv handling

Säg nu att rp möter the big bad store stygge holger och rp vinner initiativet , rp är 4 st och slänger i turordning iväg var sitt skott som alla träffar . store stygge holger slår undvika och lyckas men dom 3 nästa skotten träffar och gör bra skada och om nu inte holger har hög traumatröskel shitloads of kp eller nån bra mutation som boostar kp eller liknande så finns stora möjligheter att store stygge holger går ner för räkning innan han ens hunnit dra sin pistol .
Väldigt antiklimaktiskt

Vänd på det och dom 4 rp möter 8 skurkar och 4 skurkar skjuter , rp undviker och nu fokuserar sl dom 4 övriga skurkarna på en rp som inta kan undvika och går ner i första rundan ...
Tja, i Mutant är inte Holger särskilt stor och stygg om han inte har hög traumatröskel shitloads of kp eller nån bra mutation... inte så att det är ett problem (då bör Holger låta inhyrda muskelberg sköta striden) utan just sayin'...

CapnZapp

Myrmidon
2097;n241212 said:
Då gäller det att spelarna är förvarnade om att dom kommer behöva spela UA-kampanjen och inte nån MÅ0-kampanj
Du verkar antyda att det vore en börda att spela kanske rollspelssveriges bästa äventyrskampanj...? :)

CapnZapp

Myrmidon
Det är väl lika bra att utan omsvep fastslå att Mutant är postapokalyptisk action, så ett system som fungerar utmärkt när gamle (och spröde) HP letar runt bland sin fasters gamla brev, är nog inte särskilt optimalt för MUA.

Förvisso är Undergångens Arvtagare långt ifrån en D&Desque monsterslakt, men såvitt jag minns är det ofta actiontungt. Det leder mig till att rekommendera diskussionen till att företrädesvis föreslå spel med rejält actionfokus.