Nekromanti Undvika?

Karlsson

Veteran
Jag undrar hur ni använder färdigheten "Undvika". Vi gör så att spelarna helt enkelt säger "Jag undviker" och sedan slår och kollar om han lyckas. Jag undrar om vi bör ändra lite på oss och börja med att säga tex. "Jag tar ett sidosteg" (phu, det lär bli jobbigt). synpunkter är välkommna.

"When God created light,
the first shadow was born"

WHaLe

Hero
Du bör använda båda metoderna. Säjer spelaren att han undviker är det ob3t6
(i grund) mot alla attacker.. Säjer han däremot att han tar ett bakåtsteg är
det ob2t6 mot hugg/kross och ob4t6 (?) mot stick..

WHaLe

Emil

Hero
Jag brukar skippa det här med sidosteg och bakåtsteg eftersom jag tycker det blir för lätt att undvika i så fall. Vet man vad de två olika metoderna är bra mot så är det lätt att välja rätt - det är ovanligt att man sticker med ett svärd eller en klubba, bara för att se till så att rollpersonen misslyckas.

/Emil

G

Guest

Guest
SL planerar vad SLPn ska göra! Sedan talar denne till sin spelare. "Ni är försvarare, Vad tänker ni göra?". Spelaren svarar exempelvis "Jag duckar, varpå jag slår lågt och snabbt.", han har uppmärksammat att under tidigare runder så har SLPn i fråga slagit höggt med svärdet. SLPn har gått några manövrar i förväg och funderat på att bryta mönstret och slår därmed lågt (Detta bestämde SL innan spelaren sa vad han ska göra i rundan). Spelaren tar panikslagen upp fyra sexsidiga tärningar för att slå ett svårt slag mot undvika (Ducka). Han blir slagen och tillbakaknuffad så hanns låga och snabba slag går om intet.

Vad jag vill säga är att man ska inte som varken SL eller spelare få reda på vad motparten tänker göra. Det är det redogörelsefasen är till för, och tro mig det är inte så lätt ibland. Tänk dig att motståndaren slår höggt och snabbt när du har planerat att hoppa höggt. Det är "mycket svårt", är du sedan utmattad eller skadad så blir det låga odds för att undvika detta slag!!

DEMON!

Madmartigan

Veteran
Jag brukar köra med en grundsvårighet på 2T för gå bakåt/sidosteg, som ökar som vanligt vid flera försvar (vet ej om regeln är menad så). Sedan är ju fältet fritt för taktik. Det är ju klart att det går att ana vilken typ av anfall en spjutbärare eller yxsvingare kommer att göra, men man får variera sig för att lura motståndaren. Mina spelare gör sitt bästa för att lura mina SLPs...

Madmartigan