Nekromanti Undvika

Jonas...

Warrior
Du har fel...
Svårigheterna för att undvika och parera (med ett vapen) är lika höga.

Om du väljer att 'Hoppa högt' mot ett 'Högt' anfall är det klart att du får svårare att undvika, men detta är ju ett specialfall. Vad som diskuterats är bara 'grundutförandet' av undvika...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Vindhand

Myrmidon
Slim bestämmer sig för att hoppa över Glabbs sving med svärdet (som alla vet måste detta bestämmas innan).

Det är litet mystiskt att färsvarsmanövern skall deklareras utan att man känner till anfallsmanövern... rimligtvis borde försvaret vara en funktion av anfallet. Den skickliga kämpen förutsäger vilket anfall som kommer och försvarar på lämpligt vis.

Evil Peter

Hero
Helt rätt.

Håller helt med dig Vindhand. Det är helt orimligt att man ska behöva bestämma sig för hur man ska undvika innan man har sett vad anfallaren gör. Jag har hållt på med kampsporter i ganska många år och det är definitivt inte min erfarenhet att man går in i en fight och tänker "jag testar att undvika åt höger så får vi se vad som händer". Urdumt. Däremot kan man lura en motståndare att göra fel med finter och så men det är irrelevant just i detta exempel.

C

Jonas...

Warrior
Re: Helt rätt.

Tycker man borde kunna simulera det där med Insikt... Alltså att det krävs något av en för att man ska få välja 'rätt' typ av försvar...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Vindhand

Myrmidon
Re: Helt rätt.

Alltså att det krävs något av en för att man ska få välja 'rätt' typ av försvar...

Man kan ta bort alla olika försvarsmanövrer och låta ett lyckat "försvara"-slag innebära att man gjort en bra typ av försvar :)

Bjorn

Hero
Re: Båda optionsen finns redan

Om du väljer att göra både Undvika+parera OCH väljer försvarsmodifikationen "defensivt försvar" så får man ju precis den effekt ni är ute efter tror jag (ob1t6 lättare på försvarsmanövrarna, men ingen chans till vinit)

Och detta utan att krångla till saker med nya specialregler och dyligt... (Trotts allt så finns det ju rätt många redan, varför stöka till med fler om de ej behövs?)

/Bjorn

Vindhand

Myrmidon
Re: Båda optionsen finns redan

Om du väljer att göra både Undvika+parera OCH väljer försvarsmodifikationen "defensivt försvar" så får man ju precis den effekt ni är ute efter tror jag (ob1t6 lättare på försvarsmanövrarna, men ingen chans till vinit)

Det låter ju bra, även om jag tycker att man borde få en (mindre) chans att vinna vinit.