anth;n121523 said:
Jag är försiktigt positiv till din idé.
Med all text du fyllde ut med är jag mycket positiv till din respons.
anth;n121523 said:
Du döpte tråden till "Ungdomssektionen", men nämner 9- och 11-åringar.
Japp. Utgick från mina barn, vet inte riktigt hur jag skulle skyffla in dem senare heller (när de är 13-ish).
anth;n121523 said:
Vad händer om man har ett forum som heter "Nybörjarforum" istället? Skulle en 9-åring verkligen bli bortskrämd om denne delade forum med en 25-åring som aldrig spelat rollspel förut?
Nej. Tror verkligen inte det skulle skrämma någon. Nybörjarforum funkar alldeles utmärkt.
anth;n121523 said:
Hade vi varit ett stort forum hade jag föreslagit en barnsektion för folk under 13, en ungdomssektion för folk mellan 13-15 och en nybörjarsektion för folk över 15 år.
Idag kan man nog uppleva det här forumet som "stort" utifrån, om man inte vet var man ska börja. Avknoppningar bör ske och skapas av naturliga anledningar - inte massa tankar på kategorisering för eventuella möjligheter.
anth;n121523 said:
skjuter vi oss själva i foten om vi INTE har ett ungdomsforum.
Typ. Eller missar en möjlighet i alla fall. Måste ju försöka för att få veta.
anth;n121523 said:
Vad ska vi göra initialt för att få "liv" i forumet? Tyvärr brukar folk dra sig från att skriva i tomma forum, så vilka trådar ska vi skapa från början för att nybörjare (i olika åldrar) ska känna sig välkomna?
Ja - kanske en sticky med regler "Hej Nybörjare!" och en sticky "(Den vana) Forumitens påminnelselåda" - för att tala om att vi lägger särskild vikt vid acceptans och ton - eftertänksamhet och hjälpsamhet i den forumsektionen?
- Aldrig tala om för en postare att de skrivit i "fel" forum - en moderator kan enkelt se till att tråden hamnar rätt.
- På samma vis kan en del trådar eventuellt flyttas över till nybörjarforumet.
- Lämpliga trådar att ha i nybörjarforumet är "Vad gör vi här?" - "Butiksguiden" - "Spelmakare på Rollspel.nu" och vidare i den stilen.
anth;n121523 said:
Hur ska jag ändra mitt beteende för att nybörjare ska känna sig mer välkomna?
Jag tycker att jag är jättetrevligt, men det är jättesvårt att kliva ur ens egna skor och ta en objektiv titt på en själv och sitt eget beteende.
Har du ens gjort något som gör att nybörjare inte känner sig välkomna? Ditt inlägg här är exemplariskt bra och bidragande. Att man är besservisseraktig eller har andra personlighetsdrag som lyser igenom i text kan och ska vi aldrig tvätta på något vis. I en Nybörjarsektion behöver man bara tänka till en gång extra på hur
mottagaren läser det man skrivit.
Tack för ett matigt inlägg i tråden Anth!