Nekromanti Ungkarlstips?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har ett problem. Det visade sig nämligen att den tvättbokningsnyckel jag fick och det tvättbokningslås jag fick inte passade ihop. Samtidigt börjar jag få lite väl få skjortor att ha på mig på arbetet. Det förstår vem som helst att det är ohållbart.

Till mitt förfogande har jag allt som kan tänkas finnas i en normal unkarlslägenhet, plus en jäkla massa olika rengöringsmdeel, inklusive tvättmedel. Jag har dessutom ett badkar.

Hur gör jag för att åtminstone den närmaste veckan, tills jag lyckats sniva åt mig en ny nyckel från Nynäshamns Bostäder, för att inte lukta alltför mycket svett på jobbet?

Jag är säker på att många av er suttit i liknande knipor. För att den här tråden inte ska bli helt ointressant vill jag därför förutom att vädja om hjälp med mitt aktuella problem också öppna upp för andra sorters "ungkarlstips" - enkla, fula knep man tar till när man inte har kompetensen eller materialen som krävs för att upprätthålla en vettig livsstil men ändå på något sätt måste klara sig...

krank

Eksem said:
Handtvätta, förstås. I plasthink, badkar eller handfat.
Behövs det nåt mer avancerat än att skapa blöta, hävda i lite tvättmedel, gnussa runt ett tag, ev. vrida ur, torka och sedan stryka?

Det är ju iofs inte fläckar det är fråga om, utan mest helt vanligt svett, så det borde inte behöva vara så komplicerat...

Arfert

Facit
nej inte egentligen... och om du vill vara extra hel och ren på jobbet finns det tvättmedel som är gjort just för handtvätt att köpa (för folk på resande fot till exempel). Instruktioner finns såklart på paketet.

Blöt kläderna, gnid in dem i tvättmedel/tvål och gnugga det så det löddrar, skölj sedan ur det ordentligt, häng upp o låt torka. Enkelt som satan.

Eksem

Champion
"Behövs det nåt mer avancerat än att skapa blöta, hävda i lite tvättmedel, gnussa runt ett tag, ev. vrida ur, torka och sedan stryka?"

Nä, oftast stryker jag knappt ens. Vrida ur är däremot ett måste.

krank

Eksem said:
Nä, oftast stryker jag knappt ens. Vrida ur är däremot ett måste.
Vielen dank! Då vet jag vad jag ska göra ikväll =)

Pom

Swashbuckler
Där jag bodde förut använde åtminstone ett hushåll en hopknycklad papperslapp istället för tvättbokningslås och det respekterades av de andra användarna.

Kolla exakt hur tvättstugereglerna ser ut. På vissa håll har man försuttit sin bokade tvättid om man inte sätter igång med tvätten inom en halvtimme från det bokade klockslaget.

Sedan kan man förstås också gå ner till tvättstugan då och då och chansa. Är de erbjudna tvättiderna långa finns ju möjligheten att hinna med lite tvätt när den ordinarie bokaren är färdig.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Livsvisdom

Om du har ett par kilo ister tillgängligt så kan jag instruera dig hur man syr en skjorta. Annars brukar jag följa efter folk som ser ut att vara mindre och svagare än undertecknad, överfalla dem när ingen ser och stjäla deras kläder. Men jag har också lärt mig leva med att gå klädd i illasittande barnkläder. Det är inte alla som kan det. Ett tredje alternativ är att du ser till att fuska i kortspel på någon illa beryktad sylta så att du blir doppad i tjära och fjädrar. Om du överlever och håller dig inomhus när det regnar, så behöver du inte bekymra dig om kläder på många månader.

vandraren

Swordsman
Handtvätt är en klassiker när allt annat kniper. Ett annat bra ungkarlstips är att ha minst 10 konserver soldatens ärtsoppa hemma, utifall att man inte orkar handla efter jobbet. Gulaschsoppa på burk är ett annat hett tips.

Vidare: Oboy går att blanda med vatten, smakar ungefär som med mjölk. Drick alltid ur paketen, ät alltid ur kastrullen, så behöver du inte diska. Släng alla sopor i sopnedkastet, gå aldrig ner till grovsoprummet. Större grejer kan sågas i småbitar och smugglas ner vid separata tillfällen. :gremlaugh:

Om alla kallingar och strumpor är slut kan man använda toapapper istället. Om toapappret är slut bör man duscha efter toabesök, och köra kommando. :gremlaugh:

Ja, det var väl det jag kunde komma på på rak arm.

krank

Pom said:
Kolla exakt hur tvättstugereglerna ser ut. På vissa håll har man försuttit sin bokade tvättid om man inte sätter igång med tvätten inom en halvtimme från det bokade klockslaget.
Precis så är det här.

Fast det jag oroar mig för är ju att jag inte känner mina grannar särdeles väl eller, öhum, alls. Jag är ju helt nyinflyttad, ju. Och mesig.

Nu har jag precis påbörjat mitt första experiment, som jag hoppas kommer att ge mig en ren skjorta att ha på mig imorgon.

Jag har också räknat ut att det kan vara en bara idé att ta på sig något mindre snyggt medan man cyklar till jobbet - så kan jag vaska av den värsta svetten, hävda på lite luktagott och så ta på mig skjorta när jag väl är på jobbet. Det finns fördelar och nackdelar att cykla en halvtimme till jobbet varje morgon har jag märkt... =)

krank

Vandraren said:
Ett annat bra ungkarlstips är att ha minst 10 konserver soldatens ärtsoppa hemma, utifall att man inte orkar handla efter jobbet. Gulaschsoppa på burk är ett annat hett tips.

Vidare: Oboy går att blanda med vatten, smakar ungefär som med mjölk. Drick alltid ur paketen, ät alltid ur kastrullen, så behöver du inte diska. Släng alla sopor i sopnedkastet, gå aldrig ner till grovsoprummet. Större grejer kan sågas i småbitar och smugglas ner vid separata tillfällen. :gremlaugh:

Om alla kallingar och strumpor är slut kan man använda toapapper istället. Om toapappret är slut bör man duscha efter toabesök, och köra kommando. :gremlaugh:
Yay! Nån som fattade vad för slags roliga tips jag ville få ut från den här tråden. Jag brukar generellt ha vita bönor samt burkköttfärssås (båda från Lidl) hemma istället för ärtsoppan, de funkar också. Inte i kombination, men ändå. =)

chrull

Stockholm Kartell
krank said:
Yay! Nån som fattade vad för slags roliga tips jag ville få ut från den här tråden. Jag brukar generellt ha vita bönor samt burkköttfärssås (båda från Lidl) hemma istället för ärtsoppan, de funkar också. Inte i kombination, men ändå. =)
Varför inte i kombination? Blanda dem och värm på så har du precis skapat en tredje rätt att variera med!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
Hur gör jag för att åtminstone den närmaste veckan, tills jag lyckats sniva åt mig en ny nyckel från Nynäshamns Bostäder, för att inte lukta alltför mycket svett på jobbet?
Häng skjortorna på vädring. Folk tvättar sina kläder mycket oftare än vad som egentligen behövs.

Eksem

Champion
Ja, så gör jag med allt utom underkläder och t-shirts (som ju är underkläder). Jeans kan gå månader utan tvätt, såvida de inte luktar eller har fläckar.