God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,544
Ett av mina backburner projekt som jag precis plockat fram och jobbat lite på är en urban fantasy kampanj. En sak i den som jag vill göra annorlunda från hur det brukar vara är att jag vill gå ifrån "Så här fungerar vampyrer i vår värld" grejen. Nästan alla urban fantasy spel, böcker, tv-serier och så vidare bygger sig en "mythos" med hur varje typ av varelse fungerar. Supernatural har tex vampyrer som har många små tänder, dödar sina offer, vars blod infekterar offer och förvandar dem till vampyrer och som kan vara ute i solen men det är smärtsamt. World of darkness har vampyrer som är uppdelade i klaner med egna styrkor och svagheter, härstammar från Kain, inte tål solljus och så vidare.
Det är sådana fasta regler för grupper av övernaturliga som jag vill undvika, jag vill ha med grupper som kan ha olika agendor men jag vill inte ha dem baserade på släktskap. Istället vill jag att varje övernaturlig varelse är unik. Inte unik som i originell, men unik i att den är den enda av sin typ (jag kan tänka mig att ha monster som förvandlar andra till monster av samma typ men då bör det handla om max en handfull individer som finns lokalt) utan unik i att den är den enda av sitt slag i världen. Jag vill inte heller ha ett gemensamt ursprung för monstren så du kan ha vampyren med en massa små tänder som tål solljus och bara dör via halshuggning och som blev till genom en förbannelse OCH vampyren som inte tål solljus, inte har huggtänder alls, kan förvandla sig till fladermöss och som är resultatet av genetisk mutation i samma stad.
Så jag håller på att fylla min stad med en hög unika monster och finner snabbt att jag har två problem. Det första är att allihop är alldeles för formade av mina preferenser. Detta är oundvikligt till viss del, det är trots allt jag som ska gestalta dem som npc:er men jag finner att antingen är de väldigt märkbart "God45 Npc:er" eller så är de jag som försöker gå emot mina egna preferenser och då känns de krystade och oinspirerade. Det andra problemet är att de inte står ut tillräckligt mycket. En av mina potentiella spelare beskrev det här som omvända unik snöflinge fenomenet. År av World of darkness spelande har tränat mig till att hata karaktärskoncept som är "Den sista av sin sort" eller "Hälften X/hälften människa" eller är "unika och speciella". Varför? Eftersom de är spel som handlar om personlig skräck och politik mellan grupper och då passar de unika snöflingorna inte in. När folk göra unika snöflingor där får vi världens sexigaste askfat Samuel Haight. Men här måste varje karaktär vara ett koncept som står ut och är djupt nog eftersom varje karaktär är den enda av sin sort och man måste kunna berätta en stor mängd historier centrerade runt dem utan att det blir gammalt. Så jag tänkte därför tappa den kreativa energi här på forumet och be er posta intressanta "unik snöflinge" koncept för urban fantasy här så att jag kan sno dem och använda dem som NPC:er i min kampanj. Tack på förhand
tl dr jag behöver "unik snöflinge" karaktärskoncept som är den enda av sitt slag att använda som npc:er i en urban fantasy kampanj. Kommer ni på några posta dem här
Det är sådana fasta regler för grupper av övernaturliga som jag vill undvika, jag vill ha med grupper som kan ha olika agendor men jag vill inte ha dem baserade på släktskap. Istället vill jag att varje övernaturlig varelse är unik. Inte unik som i originell, men unik i att den är den enda av sin typ (jag kan tänka mig att ha monster som förvandlar andra till monster av samma typ men då bör det handla om max en handfull individer som finns lokalt) utan unik i att den är den enda av sitt slag i världen. Jag vill inte heller ha ett gemensamt ursprung för monstren så du kan ha vampyren med en massa små tänder som tål solljus och bara dör via halshuggning och som blev till genom en förbannelse OCH vampyren som inte tål solljus, inte har huggtänder alls, kan förvandla sig till fladermöss och som är resultatet av genetisk mutation i samma stad.
Så jag håller på att fylla min stad med en hög unika monster och finner snabbt att jag har två problem. Det första är att allihop är alldeles för formade av mina preferenser. Detta är oundvikligt till viss del, det är trots allt jag som ska gestalta dem som npc:er men jag finner att antingen är de väldigt märkbart "God45 Npc:er" eller så är de jag som försöker gå emot mina egna preferenser och då känns de krystade och oinspirerade. Det andra problemet är att de inte står ut tillräckligt mycket. En av mina potentiella spelare beskrev det här som omvända unik snöflinge fenomenet. År av World of darkness spelande har tränat mig till att hata karaktärskoncept som är "Den sista av sin sort" eller "Hälften X/hälften människa" eller är "unika och speciella". Varför? Eftersom de är spel som handlar om personlig skräck och politik mellan grupper och då passar de unika snöflingorna inte in. När folk göra unika snöflingor där får vi världens sexigaste askfat Samuel Haight. Men här måste varje karaktär vara ett koncept som står ut och är djupt nog eftersom varje karaktär är den enda av sin sort och man måste kunna berätta en stor mängd historier centrerade runt dem utan att det blir gammalt. Så jag tänkte därför tappa den kreativa energi här på forumet och be er posta intressanta "unik snöflinge" koncept för urban fantasy här så att jag kan sno dem och använda dem som NPC:er i min kampanj. Tack på förhand
tl dr jag behöver "unik snöflinge" karaktärskoncept som är den enda av sitt slag att använda som npc:er i en urban fantasy kampanj. Kommer ni på några posta dem här