Det är en sak jag funderat på ett tag nu. I de allra flesta stridssystem så finns det inte rum för skillnader mellan olika typer av vapen. Om vi t.ex. begränsar oss till fantasy, dvs ett regelverk som ska hantera strider där folk pucklar på varandra med svärd, yxor och spjut. Jag skulle vilja ha ett system där det spelar roll ifall man beväpnar sig med en klubba eller ett svärd. Vanligen så är den enda skillnaden att de kan göra olika mycket i skada men efter det så spelar det ingen roll. Vad jag skulle vilja ha vore ett system där varje vapentyp hade en unik egenskap, liksom en schtick. Allt för att det inte ska vara samma sak att svinga en yxa som att slåss med ett spjut. Jag skulle vilja att den, beväpnad med ett spjut och en sköld, som precis nedgjort en fiende och ställs inför en annan, beväpnad och/eller rustad på ett annat vis, av taktiska skäl skulle kunna tänka sig att slänga spjutet och istället dra sitt svärd.
Ett utmärkt exempel på vad jag talar om är impale-regeln från många BRP-system. Även om jag inte är kompis med hur den vanligtvis tillämpas så tycker jag inte grundidén är dålig; dvs då träffytan för ett stickvapen är mycket mindre än för andra typer av vapen, så finns det en chans att en träff med ett sådant tar på ett sånt ställe där en eventuell rustning inte skyddar. Det funkar bra tycker jag. Många spelsystem har även specialregler för kedjevapen, mot vilka det är knepigare att skydda sig så de tenderar att vika sig över sköldkanter och parerande vapen. Det är också en intressant feature. Om man spinner vidare så skulle man kunna tänka sig att yxor, då de är utmärkta att ha sönder saker med (det är liksom ingen som hugger ved med ett spjut), även skulle kunna ha en viss chans att med varje attack inte bara skada sitt mål utan även göra dennes eventuella sköld till kaffeved. (Eller gör det strider jobbiga för sådana som tvingas slåss mot yxmän? Kommer alla med sköldar pga det alltid springa runt med en eller två extra i packningen?) Man kan även tänka sig att vissa vapen får flera egenskaper. Spjut t.ex. skulle få de egenskaper som alla stickvapen har, men även de som alla stångvapen delar (räckvidd?). Lite av de tankebanorna finns i Dark Heresy där vapen kan ha en eller flera s.k. Special Qualitys. Ett svärd t.ex. är Balanced (+10 på pareringar) och Primitive (alla hi-techrustningar skyddar dubbelt). Om svärdet dessutom är av tvåhandsvarianten så får det även SQarna Great (gör mer skada) och Unbalanced (-10% på pareringar).
Det finns även vissa spelmässiga betänkligheter man inte får ignorera. Man får t.ex. inte göra en viss vapentyp vida överlägsen de andra. Meningen med detta är inte att få alla att alltid beväpna sig med en viss vapentyp, utan att göra det lite roligare, vilket vapen man än väljer. Utan man får försöka hålla någon slags balans. Man får även akta sig så att man inte får en effekt åt andra hållet, dvs att på samma sätt som vissa vapen är bättre i vissa situationer så skulle andra vara motsvarande sämre på gränsen till värdelöst vid andra tillfällen.
Problemet är att inspirationen tagit stopp efter det; jag kommer inte på några motsvarande egenskaper för andra sorters vapen. Andra huggvapen än yxor känns inte i mina ögon i alla fall som sköldkrossare, så vad ska då ett svärd kunna göra? Och ett krossvapen som inte är ett stridsgissel, vilken specialegenskap skulle passa för en sådan?
/Anders
Ett utmärkt exempel på vad jag talar om är impale-regeln från många BRP-system. Även om jag inte är kompis med hur den vanligtvis tillämpas så tycker jag inte grundidén är dålig; dvs då träffytan för ett stickvapen är mycket mindre än för andra typer av vapen, så finns det en chans att en träff med ett sådant tar på ett sånt ställe där en eventuell rustning inte skyddar. Det funkar bra tycker jag. Många spelsystem har även specialregler för kedjevapen, mot vilka det är knepigare att skydda sig så de tenderar att vika sig över sköldkanter och parerande vapen. Det är också en intressant feature. Om man spinner vidare så skulle man kunna tänka sig att yxor, då de är utmärkta att ha sönder saker med (det är liksom ingen som hugger ved med ett spjut), även skulle kunna ha en viss chans att med varje attack inte bara skada sitt mål utan även göra dennes eventuella sköld till kaffeved. (Eller gör det strider jobbiga för sådana som tvingas slåss mot yxmän? Kommer alla med sköldar pga det alltid springa runt med en eller två extra i packningen?) Man kan även tänka sig att vissa vapen får flera egenskaper. Spjut t.ex. skulle få de egenskaper som alla stickvapen har, men även de som alla stångvapen delar (räckvidd?). Lite av de tankebanorna finns i Dark Heresy där vapen kan ha en eller flera s.k. Special Qualitys. Ett svärd t.ex. är Balanced (+10 på pareringar) och Primitive (alla hi-techrustningar skyddar dubbelt). Om svärdet dessutom är av tvåhandsvarianten så får det även SQarna Great (gör mer skada) och Unbalanced (-10% på pareringar).
Det finns även vissa spelmässiga betänkligheter man inte får ignorera. Man får t.ex. inte göra en viss vapentyp vida överlägsen de andra. Meningen med detta är inte att få alla att alltid beväpna sig med en viss vapentyp, utan att göra det lite roligare, vilket vapen man än väljer. Utan man får försöka hålla någon slags balans. Man får även akta sig så att man inte får en effekt åt andra hållet, dvs att på samma sätt som vissa vapen är bättre i vissa situationer så skulle andra vara motsvarande sämre på gränsen till värdelöst vid andra tillfällen.
Problemet är att inspirationen tagit stopp efter det; jag kommer inte på några motsvarande egenskaper för andra sorters vapen. Andra huggvapen än yxor känns inte i mina ögon i alla fall som sköldkrossare, så vad ska då ett svärd kunna göra? Och ett krossvapen som inte är ett stridsgissel, vilken specialegenskap skulle passa för en sådan?
/Anders