Jag har läst och funderat litegrand och har ett par konkreta förslag på egenskaper för olika vapentyper. Detta har hittills bara rört sig om prat i allmänna ordalag och inte något kopplat till något existerande spel eller system. Men för att de ska förstås, både hur de fungerar, hur "bra" de är och hur ofta de skulle kicka in, så har jag som illustration även klätt dem i regler. För enkelhetens skull och för att så många som möjligt ska förstå dem har jag skrivit dem som till BRP. De är som följer (just det ja, när jag nedan skriver "speciell träff" så menar jag de nedre 20% av träffchansen, dvs som impale-regeln är skriven i BRP):
Sköldbrytare
Vapentyper: Yxor, stridshammare och visa stångvapen.
Vapnet har en förmåga att haka fast i fiendens sköld och vräka den åt sidan. Resultatet av en speciell träff är att motståndaren inte får använda sin sköld under nästa spelrunda. Om denne inte bär sköld påverkas dennes vapen istället.
Spetsande vapen
Vapentyper: Alla stickvapen
Vid en speciell träff så träffas en del av kroppen som inte skyddas av eventuell rustning.
Pansarkrossare
Vapentyper: Alla krossvapen
Plåtrustningar absorberar 2 poäng mindre.
Snabbt vapen
Vapentyper: Svärd
Om en svärdskämpe träffar sin motståndare, oavsätt om denne parerar eller ej, utan att själv bli träffad eller att framgångsrikt ha parerat en träff från denne, så vinner svärdskämpen automatiskt initiativet samt får +10% på alla handlingar med svärdet under nästa runda.
Kedjevapen
Vapentyper: Stridsgissel
Alla pareringar av kedjevapen sker med -20%.
Däremot har jag problem med hur man ska hantera de fördelar man får av att ha ett långt vapen. Alltså, jag vet vilka fördelar man får av att använda ett spjut, ej heller har jag några problem med att hitta på regler som simulerar detta. Det svåra är att göra det utan att krångla till det. Jag vill att det ska kunna formuleras med ett fåtal meningar, som de övriga vapenegenskaperna ovan. Liksom, om man inte använder rutnät a´la D&D så blir det väldigt svårt att få fram fördelarna med räckvidd.
På samma sätt skulle jag även vilja få med fördelen med korta vapen (dvs göra en vapenegenskap som heter just "kort vapen"), men det utan att införa flera olika stridsavstånd. Förslag på hur man gör det?
Så, har jag gjort någon egenskap för bra eller för dålig? Är det ett problem att vissa vapen skulle ha flera egenskaper? Andra kommentarer och/eller förslag?
/Anders