Nekromanti Universalrollspel

Zadrith

Hero
Här är ett första någorlunda layoutat utkast av de fem första kapitlen till mitt universalrollspel OMEGA (kapitel fyra och fem kommer bifogat i ett svar).
Vid en väldigt snabb blick kan det verka som om jag snott en hel del från EON men den enda likheten med eon är att jag använder deras svårighetsgrader och samma tärningskombinationer dock utan obegränsade tärningar.
Jag är tacksam för alla typer av åsikter och vill gärna ha förslag på fler fördelar eller färdigheter som borde finnas med.

Baldyr

Hero
Inte för att gnälla, men: Är Omega verkligen ett universalsystem eller snarare ett världslöst fantasy-rollspel?

Jag tyckte nämligen att reglerna (läs: färdighetsurvalet) kändes väldigt "fantasy". Det finns ju fler genrer än så, och ett universalsystem borde nog kunna användas till de flesta tidsepoker och rollspels-genrer.

Dokumentet var dock väldigt fint och så, men det jag hellre skulle vilja se är en sammanfattning av själva regelkärnan.

/Baldyr, som också gillar Eons regelsystem (i teorin)

Zadrith

Hero
Omega är utvecklat ur ett rent fantasysystem så jag kan mycket väl tänka mig att det fortfarande har en del spår kvar i från detta.
Måste dock påstå att det finns gott om färdigheter som inte har speciellt mycket med fantasy att göra Speciellt under Akademiska och Tekniska färdigheter men jag tar som sagt tacksamt emot förslag på färdigheter som borde finnas med.

Skuggvarg

Hero
Rent spontant...

...tycker jag att man kan göra dels universalsystem, och dels genresystem. Ett genresystem passar bra om man utvecklar från ett annat spel, men ett universalsystem tror jag känns bättre och mer fritt från influenser om man försöker skapa det från grunden och inte vidareutveckla det från ett redan existerande spel.
Oavsett om du vill ha det som universalsystem eller genresystem, passar det ändå in på Rollspelslistan.

/Skuggvarg

Zadrith

Hero
Re: Rent spontant...

För det första vill jag tacka för "inbjudan" till Rollspelslistan.

För det andra vill jag klargöra ett par saker:
OMEGA är inte utvecklat ur ett färdigt spelsystem utan ur ett halvfärdigt världslöst (dock ej värdelöst) fantsyrollspelssystem.
Det är nämligen så att jag avskyr att konstruera regler och älskar att konstruera spelvärldar. Jag vill därför konstruera ett spelsystem som jag sedan kan använda till allt så att jag slipper göra det mer än en gång.

Skuggvarg

Hero
Re: Rent spontant...

Okej.
Hur långt har du kommit med projektet då?

/Skuggvarg - som faktiskt läst fel flera gånger nu på ordet "världslöst" och istället läst "värdelöst"

Zadrith

Hero
Lägesrapport

Utöver de fem kapitel jag lagt ut här på forumet är jag nästan klar med ett kapitel om strid ett om vapen och ett om skador.
När det gäller speltestning har jag använt systemet och tidigare versioner av samma system en längre tid så jag vet att det "fungerar". Största behovet just nu är andra spelledare som kan speltesta det och korrekturläsare både i avseende stavning och grammatik och i avseende begriplighet och vettigt upplägg.
Tyvärr har jag inte fått några egentligt användbara synpunkter här på forumet utan enbart generella kommentarer som jag inte har någon nytta av bortsett från att de kan vara uppmuntrande.
Tror egentligen att man bör vara flera om en sådan här sak men de jag spelar med är inte tillräckligt intresserade av rollspel mer än att just spela dem vilket för övrigt är ytterligare en anledning att hålla sig till ett system för alla spelvärldar.

Zadrith

Hero
Rollformulär

Av någoing vägrar min dator göra .pdf av den här filen så jag får ta till en .jpg-nödlösning

Skuggvarg

Hero
Tips

Försök annonsera efter just speltestare, som i sin tur även kan ge dig kritik och korrekturläsa en del. Det borde väl funka bra?

/Skuggvarg