Nekromanti updatera

Lord decado

Veteran
Frågan mest riktad till sådana som spelat eon2 och updaterat till eon3
(men alla är givetvis välkomna att lämna sina åsikter)

Jag funderar på att köpa eon3, speciellt med nuvarande erbjudande, men jag skulle vilja höra era åsikter om skillnaderna mellan att spela eon2 och eon3...

Var det ett bra köp? Är ni glada att ni köpte eon3 eller var det ingen märkbar skillnad?

Tack på förhand
(jag vet inte om den här tråden är lämplig för det här forumet, om inte ber jag om ursäkt, inget illa ment)

Hjalle

Swashbuckler
Tja, förutom länken så kan jag väl säga att Eon III är bra mycket bättre än Eon II. Det är mycket mer komplett, bättre skade- och stridsregler, och framförallt innehåller den en sjujäklans massa spelledartips, speltips, information om länderna ur "gemene mans" ögon, en massa godis helt enkelt. Plötsligt går det faktiskt att spela Eon utan några som helst moduler till! (Även om det fördjupar spelet ganska mycket och i vissa fall är nödvändigt för att man ska kunna ha med vissa saker).

Även bakgrundstabellerna har byggts om lite och uppdaterats rejält, vilket gör att det åter har blivit roligt att göra rollpersoner...

-Hjalle, diggar Eon III.

Mr Brunch

Veteran
Jag är väll en av dom få som inte är sådär superglad över Eon 3 men aja.
Fördelarna med Eon 3 är att den har mycket tips om spelledande i alla dess former, om mundana vilket lyste med sin frånvaro i 2:an, att man utökat bakgrundstabellerna och fixat kontakter bättre. jag gillar även dom nya åldermodifikationerna, förut var en 5 åring blind å döv.
Det jag inte gillar med 3:an är att det finns för många oklara bakgrundsslag t.ex. den när man är en halvdemon och det står att vad det innebär får man komma på själv. problemet är att det inte finns den mindsta idikation i någon modul vad det skulle innebära å jag anser att om det är något man slår fram ska det vara beskrivet vad som händer inte, "kom på själv" den delen av karaktären kan jag göra utan att slå fram det.
Sen är inte förtjust i nya skadesystemet, jag fan det helt enkelt sämre, tyckte det tog längre tid å resultaten blev "sämre" men det e en smaksak antar jag. Skulle också klarat mig utan att varje ras skulle få sin egen krigare då jag itne anser att skildnaden mellan dom borde te sig i yrkesfärdigheterna utan i sättet å utrustning tycktes mig att det bara slösade bort plats.
Avsaknaden av start äventyr lyste med sin frånvaro, synd för resten av 3:an var mycket nybörjarvänligt.

Big Marco

Läskig
Avsaknaden av start äventyr lyste med sin frånvaro, synd för resten av 3:an var mycket nybörjarvänligt.

Eon III-boxen har ett startäventyr...

Kanturi

Swordsman
Absolut köpvärt. det är hur grymt som helst (om man jämför med 2:an) och de nya stridreglerna är hel grymma. nu är det ju inte vi här på forumet som skall tvinga dej att köpa EON3, men du bad ju iaf om vår åsikt. Se in i mina ögon och lyssna på vad jag säger: "köp det, köp det, köp det, köp det." :gremtongue:

//Kanturi, nybliven hypnotisör (eller vad det nu heter)

Mr Brunch

Veteran
hmm om jag inte minns fel så säljs Eon III inte bara i boxform utan även var och en för sig. och under både Eon I,II tyckte jag boxarna tog slut fortare än böckerna som såldes var och en för sig...

Gastono

Hero
Jo, folk har länkat och det finns en del trådar om detta innan men here goes iaf.

Reglerna är ganska nya men de är uppbyggda på samma sätt.
Ett par skillnader i rollpersonsgenerering om jag inte misstar mig samt nytt skadesystem som redan är nämnt.

Lite magipaket för de spelare som inte vill sitta och läsa in massa besvärjelser och liknande utan bara vill kasta sig in i rollspelet och spela.
Lite nya yrken också, t.ex prostituerad för de spelare som vill hålla på med sånt.

Men spelar och spelledartipsen är väldigt bra också, att det är en bok för SL och en för spelledaren underlättar också om du är mån om att inte dina spelare skall veta särskilt mycket hemligheter.

Med det nuvarande låga priset är det defenitivt köpvärt.

Kenzui

Warrior
Helt klart ett värdigt köp. Visst var det inte fullproppat med nya saker, men en del saker. Jag är dessutom EON nörd, så jag älskar allt nytt, betalar gärna en slant.

Syeth-hd

Warrior
om man har svårt att förstå vissa regler (speciellt strid) så är EON lll
mycket mer pedagogisk. mer tabellform än flytande text.

EON ll är en bra bok men EON lll lyckades bättre med sitt slag mot undervisa och skrift....

noterade att spelledarens bok kostade 1 kr per sida. i mundana kostar en lärobok 10 silver per sida. man kan ochså tolka EON som en lärobok med färdigheten Spela EON.

Kanturi

Swordsman
i mundana kostar en lärobok 10 silver per sida. man kan ochså tolka EON som en lärobok med färdigheten Spela EON.

Finns det en sådan färdighet???

//Kanturi, som sitter vid datorn i underkläderna och "onjuter" av sitt regniga sommarlov...*blixt och dunder*

Ingtar

Veteran
Jag har spelat Eon II i cirkus 2år nu och jag har inte uppdaterat till Eon III men jag har ett par kompisar som har gjort det och min åsikt är väl ganska blandad.

Bakgrundstabellerna och själva karaktärsskapandet är lite roligare och bättre än Eon II, man får även veta så mycket mer om Mundana och så finns det massor av bra spel och spelledar tips.

Jag riktigt ogillar skadetabellerna, tycker att de är konstiga och anser att Eon II skadesystem är realistiskare.