Nekromanti Updaterade versioner utav redan utgivna moduler

Denelian Arali

Veteran
Joined
16 May 2001
Messages
12
Location
Säter, Sverige
Kommer det att komma nya versioner utav redan utgivna moduler snartlikt Eon II?

Eftersom det updaterats en massa i regler, en massa nya vapen och stridskonster har kommit till och diverse övrig information om diverse raser har updaterats, ialf sett ur Alver - förbannelsens folk modulen, undrar jag detta.

Om t.ex en ny Eon-spelare vill köpa moduler till Eon tycker inte jag att den spelaren ska behöva köpa en massa andra moduler än de han/hon tänkt sig, bara för att fungera som kompletterande syfte för att få all den senaste informationen om t.ex. alver eller div. liknande moduler.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Kan inte du ta å göra en EON II-overdrive liknande den till Neotech?"

Den skulle bli väldigt kort:

"För över rollpersonen från ett Eon1-rollformulär till ett Eon2-rollformulär."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Hädelser?

"Exempelvis borde väl Martari slåss med stridskonst?"

Stridskonster är för mesar. Trots att jag faktiskt var med och skrev på dem så är jag numera inte ett dugg förtjust i dem. De krånglar till saker, kan missbrukas och tillför inte särskilt mycket stämning egentligen, eftersom de flesta tenderar att fokusera på regeleffekter, inte tradition, filosofi etc som jag ser som den stora spelmässiga fördelen med stridskonster.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Alternativ för stridskonster

Om man gjorde om alla stridskonstteknikerna till separata färdigheter (med något slag modifikation på kostnaden så att de inte blev orimlig dyra) så skulle man kunna använda det för att speciallisera erfarna krigare på ett bättre sätt än att bara ge dem högre FC i deras vapen. En stridskonstskola är ju egentligen bara en plats att lära sig slåss på ett "bättre" sätt än man lär sig "i fält".

Som jag hade tänkt mig det skulle det fungera som så att en karaktär kan lära sig t.ex. tekniken "Hugg" specialicerad mot t.ex. tiraksabel och om han slår lägre än sin färdighet i "Hugg" när han anfaller med en tiraksabel gör han Ob1T6 extra skada. Är det någon som tycker det låter som en bra idé? Och i sådant fall, är det någon som vill vara med och utveckla det?

/Henrik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Alternativ för stridskonster

"Om man gjorde om alla stridskonstteknikerna till separata färdigheter (med något slag modifikation på kostnaden så att de inte blev orimlig dyra) så skulle man kunna använda det för att speciallisera erfarna krigare på ett bättre sätt än att bara ge dem högre FC i deras vapen. En stridskonstskola är ju egentligen bara en plats att lära sig slåss på ett "bättre" sätt än man lär sig "i fält"."

Stridskonsterna skrevs för att simulera någon form av akademisk vapenträning, men också för att få in mer variation i stridandet. Efter arbetet med Skymningshem, och framförallt speltesten av det, så upptäckte jag att taktikkorten gav mer känsla för det akademiska och mer variation än vad konventionella stridskonstsregler någonsin gjort i något rollspel.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Håller med...

Jag håller med. Taktikkorten är nog en av de bästa tillbehören till Eon. Problemet med stridskonsterna är i min mening att de i ganska många fall tenderar att bli obalanserat fördelaktiga. Taktikkorten däremot kan alla använda och ger som Krille säger en väldigt bra "stridskänsla".

Någonstans på en länk från Eon-sidorna kunde man ladda ner taktikkorten i ett annat format, där varje manöver kunde klippas ut till ett eget kort. Det formatet är grymt praktiskt i strid, man får sitta och smussla med korten som vore man värsta Magic-spelaren!
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Alternativ för stridskonster

Stridskonsterna skrevs för att simulera någon form av akademisk vapenträning, men också för att få in mer variation i stridandet. Efter arbetet med Skymningshem, och framförallt speltesten av det, så upptäckte jag att taktikkorten gav mer känsla för det akademiska och mer variation än vad konventionella stridskonstsregler någonsin gjort i något rollspel.

Ja, men det var inte riktigt det jag menade utan att man skulle kunna variera vapenfärdigheterna litegrann. En krigare kan lära sig en eller ett par tekniker för att bli bättre istället för att försöka pressa upp sin vapenfärdighet högre. Det är ju lite intressantare med en krigare med Svärd 15, Uppföljning 12 och Hugg 10, än en med bara Svärd 19 rakt av.

/Henrik
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Kommer det att komma nya versioner utav redan utgivna moduler snartlikt Eon II?

Njae, det finns ju inget behov av det... Men det är klart att säljer en bok slut så uppdaterar kanske Neogames den till nästa tryckning.

Eftersom det updaterats en massa i regler, en massa nya vapen och stridskonster har kommit till och diverse övrig information om diverse raser har updaterats, ialf sett ur Alver - förbannelsens folk modulen, undrar jag detta.

Det där är faktiskt fel. Det har inte tillkommit några regler som kommer i kläm i moduler. De enda nya regler i Eon II är de för att laga brytvärde och örter, läkemedel, droger. Dessutom har brytreglerna mjukats upp.

Det finns inga nya vapen i Eon II, ingen information om raser som inte är kompatibel med någon annan modul. Snarare är det tvärtom. Neogames strävade efter kompatibilitet när de utvecklade Eon II. Varför tror du det finns -a, -b och -c av vissa sidnummer? Jo, för att referenserna mellan böckerna ska stämma.

Om t.ex en ny Eon-spelare vill köpa moduler till Eon tycker inte jag att den spelaren ska behöva köpa en massa andra moduler än de han/hon tänkt sig, bara för att fungera som kompletterande syfte för att få all den senaste informationen om t.ex. alver eller div. liknande moduler.

Nä, de enda böckerna som du bör ha för att spela Eon är regelboken och Mundana. Då får du kompletta regler och en komplett värld. Mer information är säkert kul, men inte nödvändig.

/Emil
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Silversurfan

Så, är detta på grund av Silversurfan?
Eller, vad tycker du om hans förslag med multipla specialiseringar? Jag vet att han bråkar mycket med dig, men ändå.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Usagi

"Så, är detta på grund av Silversurfan?"

Nej, huvudsakligen är det på grund av Usagi Yojimbo RPG. Trots mindre ett dussin vapenfärdigheter, utan specialiseringar och utan specialtrick, så lyckades vi få in mer stridskonstkänsla i Usagi Yojimbo RPG än något annat stridskonstsystem. Det är föga förvånande att jag inspirerades kraftigt av Usagi för att göra det Västmark-baserade systemet till Skymningshem.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Silversurfan

Bråkar? Jag? Jag som är fromheten själv.

Det var länge sedan jag spelade Eon och var på forumet. Misstänker att krille har saknat mig oerhört.../images/icons/wink.gif

Kan jag få tillbaka mina Eon-saker avatarex?
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: För många värden

Blir det inte väldigt många värden?

Jag tycker inte det blir det, men det beror ju på hur mycket man orkar hålla reda på.

Att komma ihåg att man måste kolla upp två-tre värden extra när man använder några specifika stridsfärdigheter tror jag de flesta spelare klarar av (och om de glömmer bort det så har de faktiskt bara sig själva att skylla). Spelledaren får förstås det jobbigare, men det är ju meningen att det bara är riktigt erfarna krigare som överhuvudtaget ska kunna sånt här så det borde aldrig bli särskilt mycket.

/Henrik
 
Top