Upp i makarsadeln igen: Occult Vessels

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,684
Location
Umeå, Västerbotten
Inser att jag låter tjatig nu, ledsen för det. Men det går bara att pusha sig när man då slår 6 eller 9? Finns det en risk att införa en skala/ nyanser på tärningsslagen som inte fanns innan? Alltså 6 är då typ nästan halv-lyckat (eftersom man kan pusha sig till halv-lyckat) men 5 är mindre lyckat än 6. På samma sätt är 8 ett annat resultat än 9 (vilket det inte är i grund-AW).

Undrar om du tar en "risk" med detta, att systemet på något sätt kan bli krångligare, petigare eller att man börjar tolka in [summa på tärningsslag= kvalitetsnivå]? Alltså att spelarna sitter och tittar på tärningarna och tolkar en 4 som värre än en 5 när det översätts till fiktion. På ett sätt som kanske inte är tänkt? (Eller är det tänkt?)
Nu ska jag släppa den här bollen :)
Åh. Nu fattar jag vad du menar. Det är alltid +1 men du får göra valet efter du slagit täringen. Så då är det bara relevant att välja när det kan pusha dig över gränsen.

Men lättaste vore att srkiva att det helt enkelt är +1 så kan folk dra slutsatsen själv när de vill använda det
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,684
Location
Umeå, Västerbotten
Här är ett move vara första utkast jag är stolt över.

Hunger är något rollpersonen hungrar över på ett osunt sätt för stunden

When somethinh temps your hunger

Roll the relevant stat

10+ chose one
- You engage with it without reservations and take +1
- You engage with it without reservation and still your hunger. You are no longer hungry
- You engage with it but hold back
- You decline it

On a 7-9 in addition chose one
- It awakens hunger in someone else
- You take +1 harm
- Someone else take +1 harm
- You bare your soul for the supernatural
- It silences one of your Truths

On a 6- chose one
- You engage with it without reservations, take +1 harm, take -1 forward
- You must try to flee the situation, take +2 harm and -2 forward
Det bevarar valmöjligheten att alltid kunna neka, men pushar alltid mot att ohämmat ge efter
 
Top