Nekromanti Uppdatera bågskyttet i Eon?

Bezant

Veteran
Återpostar denna som jag skänkte till Obaks domäner:

Eons bågskytte går väl också mest ut på att man skjuter på vänster sida av bågen(om man inte är vänsterhänt) och är stationärt stående samtidigt?
Reglerna för "Vapenmästaren" och det dylika borde då få sig en rejäl uppdatering när det kommer till exotiska stridskonster med pil och båge/ med mera.

Mundo

Myrmidon
Den här tycker jag är något bättre än Lars videor. Nog för att Lars är väldigt grym han också, men det är lite mer Hollywood-skytte över hans grejer.

Dock är det helt klart möjligt att skytta mycket mer än en pil per stridsrunda i Eon, absolut. Frågan är hur man balanserar det. I närstrid representerar ju inte en attack -en faktiskt attack-, utan representerar en serie av attacker. DVS när jag rullar 6ob6 skada för min tvåhandsyxa så representerar det inte en träff, utan kanske två eller tre träffar där den "värsta" av dem är den som representerar när jag rullar fram skadan.

Pendragon

Swashbuckler
Stridskonster och mer avancerat vapenbruk kommer att dyka upp till Eon i framtiden, vilket kommer inkludera bågskyttetekniker. Men om jag har nånting att säga till om då kommer de vara ungefär lika mycket inspirerade av Lars Andersen som närstrid kommer vara inspirerat av detta.

/Joel

Telephalsion

Swordsman
Ovan känns ju som en typisk EON II strid, fummel... allt jag såg var fummel...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ymir;n74901 said:
Eons närstrid borde vara inspirerad av detta:
Folk som flirtar, sång- och dansnummer, någon med mycket stort hår. nån som blir påkörd av en kärra och nån som sänker sitt svärd och gråter? Det verkar awesome att sånt ska komma ur stridssystemet. Eller hade du nån lite mer specifik tidpunkt i åtanke? :)

Ymir

Liten kantbaron
DeBracy;n74902 said:
Folk som flirtar, sång- och dansnummer, någon med mycket stort hår. nån som blir påkörd av en kärra och nån som sänker sitt svärd och gråter? Det verkar awesome att sånt ska komma ur stridssystemet. Eller hade du nån lite mer specifik tidpunkt i åtanke? :)
Gaaaah, länken var menad att hoppa direkt till 10:57 in i filmen, men av nån anledning vägrar den.

Med det sagt, din tolkning av vad jag menade känns också fullt acceptabel :D

Tell

Hero
Såsom jag ser det finns det väl inget hinder för att man lägger in en sidoform med lars attacker. En anfallsvariation, snabbt anfall, eller till och med svepande anfall, för avstånd, borde göra hela saken, och finns redan i regelsystemet. Skadesänkningen representerar det kortare draget. I svepande anfall, mot flera mål, går den fulla skadan ned till den andel som representerar antalet skad/antalet personer. Gjort.

Vill man i så fall ha lars andersson, ser man till att tala med SL om att få resultaten som ger svepande anfall utan nackdelar, och automåttande. Möjligen behöver man specialbygga en båge med egenskapen snabbdragen.

Tell

Hero
...Vilket undergräver den premiss som diskussionen vilar på. Uppdraget är, som jag läser det, "hur göra Lars i Eon". Att svara "nej", är rätt rättshaverististiskt i sammanhanget.

Ser du något problem med det rent tekniska i lösningsförslaget?

Kaigon

Helmgast
Tell;n74928 said:
Vill man i så fall ha lars andersson, ser man till att tala med SL om att få resultaten som ger svepande anfall utan nackdelar, och automåttande. Möjligen behöver man specialbygga en båge med egenskapen snabbdragen.
Givet att man vill fortsätta att räkna ammunition för avståndsvapen så ska nog vapenegenskapen Magasin vara ett krav för Svepande anfall (finns på Krell-spazen i Äventyrarens handbok). Man kan dock tänka sig att en väldigt lätthanterad båge där man har pilarna i handen kan fungera som vapenegenskapen Magasin (dvs den är specialbyggd).

Om vill vara extra restriktiv kanske man även vill kräva en förmåga (eller stridskonst) för att öppna upp möjligheten att göra Svepande anfall.

Pendragon

Swashbuckler
Tell;n76242 said:
...Vilket undergräver den premiss som diskussionen vilar på. Uppdraget är, som jag läser det, "hur göra Lars i Eon". Att svara "nej", är rätt rättshaverististiskt i sammanhanget.
Helt korrekt uppfattat. :D

Tell;n76242 said:
Ser du något problem med det rent tekniska i lösningsförslaget?
Om man ska utgå från Gruppanfall behöver sätta en övre gräns på hur många man kan anfalla (i närstrid begränsas detta av hur många som är med i striden) och balansera upp det på nån nivå eftersom försvararna inte får fördelen av numerärt överläge. Ska man dessutom symbolisera halvdrag så lär räckvidd och skada bli ganska kraftigt lidande* om man vill grunda det i något slags simulationistiskt tänkande (det vill man inte nödvändigtvis).

Men visst kommer det finnas regler för snabbskytte i Eon. Ska jag slänga ihop något quick and dirty skulle jag väl säga -1T6 på att träffa per mål, och ett poäng utmattning per extra mål. Givetvis enbart med bågar och vapen med magasin. Vill du simulera kortare drag också kan de dessutom slänga in ett skademinus per extra mål och minska räckvidden med ett steg (eller ett steg per extra mål om du vill ta i). En annan ide för att simulera att en lättdragen båge är snabbare är att räkna bågens krav på kroppsbyggnad som 1T6 högre vid snabbskytte.

Men det är för praktiskt snabbskytte. Vill man "göra Lars" är det snarare expertisen trickskytte eller liknande.

/Joel

*Lars Andersen använder enligt egen utsago bågar på 30-35 punds dragvikt. En någorlunda effektiv båge för jakt eller strid bör ligga på minst det dubbla ungefär, så vi kan sätta Eons ödmjuka kortbåge där, vilket sätter i perspektiv ungefär vilken skadeverkan man skulle kunna få ut av sådan trickskyttebåge när man dessutom bara skjuter med en bråkdel av kraften.

Toman

Warrior
Mest bly i luften kontrollerar slagfältet sa min major.
Jag gillar systemet med fördelar och hoppas att detta används till stor del i kommande stridskonstregler. Eftersom fördelar blir bättre (eller man väljer fler) ju högre du slår.

Skissade också på något för ett tag sen. https://www.rollspel.nu/threads/69507 (Vi kanske borde få slagit ihop de här trådarna?)

Tell

Hero
Pendragon.
Vi har husreglat det så att gruppanfall fördelar skadan över samtliga personer, dvs. samma totalskada, uppdelad på många. Jag hade för mig att det var en offentlig regel, men efter koll visar det sig inte vara så. Det är däremot en effektiv begränsning som approximerar halvdrag (eller till och med kortare drag) ganska bra. Dvs träffa så många du vill - men dina sju t6 skada blir snart 0,5t6 om du attackerar 14 pers (eller 7t6 mot sju, etc).