Nekromanti Uppdatering av "Senaste"-boxarna

Sapient

Swashbuckler
Hej,

Som relativt ny på detta forum, undrar jag om detta kan bero på min webbläsare eller har att göra med forumet som sådant. "Senaste"-boxarna till vänster om huvudfönstret tycks uppdateras oregelbundet.

Vissa dagar jag varit inne sker det ofta, vissa dagar mer sällan (kanske 30 - 45 min mellan gångerna). Idag tycks det inte alls uppdateras.

(Det gäller ju huvudsakligen "- inlägg" respektive "- diskussioner", artiklar publiceras ju inte så ofta.)

Jag kör med Chrome som webbläsare (brukar alltid hänga med uppdateringar), på en Mac Book. Brukar sällan eller aldrig vara problem med att köra bakgrundsscript m.m.

Det verkar framför allt märkligt, mer än direkt störande - men om det beror på något jag kan påverka, skulle jag gärna vilja få funktionerna att fungera stabilt, då de är användbara för att se vad som händer...

G

Guest

Guest
Är i samma sits och kör firefox i windowsmiljö. Funkar inte som det ska varken hemma eller på jobbet.

Men som du säger - det är inte jättestörande. På ett sätt är det kanske till och med bra, för hade den uppdaterats konstant hade jag fan aldrig fått tid att jobba. :gremtongue:

Gardener

Champion
Innehållet i rutorna är sparade och uppdateras bara ibland. <div>
</div> <div>Dessutom tror jag att det är en bugg som gör att uppdateringstiden blir fel på grund av tidszonsskillnader. </div> <div>
</div> <div>Skulle kunna prova att stänga av det och visa det helt dynamiskt, men det kan göra saker segt. </div>

Unfair

Hero
Det finns en knapp i toppmenyn som heter "Aktiva diskussioner" gå in där så kan du få en mer uppdaterad blick över saker och ting.

Länk om du är lat.

Sapient

Swashbuckler
Tja, det går ju att bara uppdatera forumet och se var nya inlägg dykt upp. (Vilket är enklare än att kika under "aktiva diskussioner" eller att ha diskussioner som "bevakade"...)

Men det är den där bra, snabba översikten jag saknar.

Sapient

Swashbuckler
Gardener said:
Innehållet i rutorna är sparade och uppdateras bara ibland.<div>
</div><div>Dessutom tror jag att det är en bugg som gör att uppdateringstiden blir fel på grund av tidszonsskillnader.</div><div>
</div><div>Skulle kunna prova att stänga av det och visa det helt dynamiskt, men det kan göra saker segt.</div>
Hmmm. Du skriver "sparade och uppdateras bara ibland", betyder det att servern prioriterar ned det vid hög arbetsbelastning?

Det kan ju förklara att det tycks variera slumpmässigt.

Åh ja, med tanke på att det faktiskt märks att det uppdateras sällan ibland så ja, då skulle det nog påverka servern om inställningen ändrades.

Gardener

Champion
HTML:en genereras och lagras färdig, så vid sidladdning så visas statisk information.

Sen ska HTML:en skapas om när nya inlägg/diskussioner skapas, efter att en viss tid har gått. Vad jag vet är det ingen nedprioritering vid hög belastning.

Har man "relativ tidsangivelse", så att det inte står exakta klockslag heller, så blir det ännu mer förvirrande. Eftersom tiden då baseras på när informationen skapades.

Men nu har jag slagit av cacheningen, så HTML:en ska genereras dynamiskt varje gång en sida laddas.

Storuggla

Champion
"Men nu har jag slagit av cacheningen, så HTML:en ska genereras dynamiskt varje gång en sida laddas."

Jag upplever samma problem som förut, att det senaste inlägget gjordes för 15 minuter sedan trots att jag vet att det är en ful lögn som utmånglas av den internationella finanseliten. Men å andra sidan kanske "senaste"-funktion som uppdateras konstant skulle döda servern.

Storuggla, skriv för en tidning bli en anka

Gardener

Champion
Storuggla said:
"Men nu har jag slagit av cacheningen, så HTML:en ska genereras dynamiskt varje gång en sida laddas." <div>
</div> <div>Jag upplever samma problem som förut, att det senaste inlägget gjordes för 15 minuter sedan trots att jag vet att det är en ful lögn som utmånglas av den internationella finanseliten. Men å andra sidan kanske "senaste"-funktion som uppdateras konstant skulle döda servern.
</div> <div>
</div> <div>Det verkar onekligen som om den inte uppdateras hela tiden, i och med att tiden för senaste inlägget inte ändras mellan sidladdningar. </div> <div>
</div> <div>Det kanske fortfarande bara uppdateras när ett nytt inlägg görs? </div> <div>
</div> <div>Kan även påpeka att alla forum inte är med i boxarna, så inlägg som görs där kommer inte påverka listorna. </div>