Nekromanti Uppdelning av Jhamalo Tamatz

Zadrith

Hero
Jag håller på at fila på en kampanj som skall utspela sig mot bakgrunden av de inre stridigheterna i Soldarn. Jag har därför gjort en karta över Hertigdömet J.T. uppdelat i greveskap och baronier och skulle gärna vilja ha lite synpunkter på denna.
Dessutom vill jag gärna ha erfarenheter från andra som använt "det Soldiska inbördeskriget" i sina kampanjer.

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Jag ska precis till att börja en kampanj som inkluderar både inbördeskrig i Soldarn, och Thalamur-Consaber-kriget (med inre slitningar såsom religösa problem mm). Om du vill ha tips/hjälp med något så säg till, så ska jag se vad jag kan hjälpa till med :gremsmile:

Snygg karta förresten :gremlaugh: är det en del av en större karta som du gjort eller?

Mouja

Hero
Har egentligen inte tid... men, men...

Påstående och Fråga: Sjysst karta, kör du i vanliga Paint eller något mer komplicerat program?

Bara en sak du bör tänka på, om du startar ett inbördeskrig i Soldarn. Vad tror du Jargien gör då? Om det inte var de som startade det genom list då?
Om inte så tror jag de tar tillfället i akt och försöker storma Soldarn och ta så mycket som möjligt, om inte land så rikedomar...
Men som vi vet är Asharien, Melorion och Caserion vänner till Soldarn så hur skulle de reagera om den Jargiska arméen stormade och massakerade soldarn?

Asharien har likt Soldarn en ganska dåligt motiverad här, med vapen och rustningar från Konsum.
Medan Jargien är som det forna Romarriket med väldrillade folk och med en organiserad armé.
Och skulle verkligen Cirefalierna ge sig in i stridigheterna då det var ett inbördeskrig som utlöste det hela? Då även de har en relativt taskig armé...

Men om Jargien drar ut på stridigheterna i Soldarn, vad tycker Mûhad och Drunok om det?
Drunok delar ju tro med Jargien (Daak) så de kanske tar det lite lugnt och inte stormar så fort den jargiska arméen är ute på vift.
Och Mûhad, kan de organisera sina arméer för att inta Jargien?
Jag ser dem som Mamlukerna, med några 'Bejjar' som styr vad man kan kalla för deras armé. Så i min synvinkel är Mûhad inte lämpligt att samla sina trupper speciellt fort.
Hinner den Jargiska arméen hem innan Mûhadinerna anfaller med sina 'Bejjar' i spetsen???

Nu slant jag visst på ämnet och oj vad tiden flög... hinner inte skriva mer nu.. men tänk på konsekvenserna som ett inbördeskrig kan orsaka.. och vem som startade det....

- Jag är inte så speciellt insatt i Mûhad eller Soldarn för tillfälle, så det jag säger kanske inte till 100% stämmer.
- Då jag skriver Jargien hävdar jag till Det Jargiska Kejsardömet.

Zadrith

Hero
Jag ska precis till att börja en kampanj som inkluderar både inbördeskrig i Soldarn, och Thalamur-Consaber-kriget (med inre slitningar såsom religösa problem mm). Om du vill ha tips/hjälp med något så säg till, så ska jag se vad jag kan hjälpa till med
För egen del kommer jag nog att hålla rollpersonerna i Soldarn och Södra Asharien till att börja med och konflikterna kommer bara att utspela sig i bakgrunden och antagligen inte beröra rollpersonerna om de inte själva väljer att bli inblandade.

är det en del av en större karta som du gjort eller?
Om du byter ut gjort mot gör så stämmer det, och när den är klar så kommer den att dyka upp i sin helhet på min EON-sida

Zadrith

Hero
Till att börja med skall de hjälpa ett spöke att äntligen få dö på riktigt genom att bryta den förbannelse som kastades över honom då han dog. Det kommer att kräva att de får tag på tre föremål som alla finns hos olika personer i hertigdömet Jhamalo Tamatz. Därefter har jag inte riktigt bestämt vad som kommer att hända men jag tänker väva in "Regnsynd" i handlingen och sedan kommer den belöning som de får av spöket med största sannolikhet att ställa till det en hel del för dem.

Zadrith

Hero
Sjysst karta, kör du i vanliga Paint eller något mer komplicerat program?
Jag använde ett program som heter VISIO. I första hand för jag får tillgång till det via jobbet och även har blivit tvungen att lära mig det via jobbet.

När det gäller växande konflikter så har jag nog inte tänkt det bli något fullsakligt inbördeskrig i Soldarn. I alla fall inte förrän ganska långt in i min kampanj. Men med tanke på att hertig Silversparre redan börjat ockupera några borgar så råder det ju i praktiken redan inbördeskrig, om än ett ganska kallt sådant.

Yvian

Warrior
okej. Typ en magisk artefakt eller nåt? en bunden demon? en "jordbävnings"-artefakt som aktiveras av misstag och raserar närapå en hel stad (Jhamalo Tamatz? slut på inbördeskriget :gremtongue:)?
en skatt som rättmätigen tillhör t.ex. Hertig Amirro Silversparre eller kungen kanske? skulle bli stora problem att va ovän me någon av dom :gremsmile:

Astyrael

Veteran
Jag har också funderat på att använda Inbördeskriget som en möjlig utgång av en kampanj.

Fast den kommer börja på Katharsis genom en inkvisation av Zorianorden emot Greven där.

Sedan så är en av karaktärena som skall vara med Baron av ätten Wackt fast med ett girigt sinne så får se i fall han ställer upp för konungen eller inte.

Jhamalo skulle senare bli involverat då Katharsis och Jhamalo är allierade.

Zadrith

Hero
Jo, jag har nog också tänkt se till att Kathar och hela ätten två lansar allierar sig med Silversparrarna men tänkte ta det i ett senare skede. Antagligen tänker jag låta grevskapet Ekhöjden vara i Två lansars ägo och greven av det länet skulle i så fall ha ställt sig på sin på Hertig Amirros sida tills vidare för att slippa få sin borg belägrad.

Mr Brunch

Veteran
Oj! Hur lyckades du få in soldarn och kriget mellan Thalamur-Cansaber i samma kampanj? Jag menar hur gjorde du med dom geografiska skillnanderna?
Jag ska precis starta en kampanj som handlar om Damariens sista förberedelser inför sin invasion av Västmark och Soldarn. Sen har är det en ny kampanj som handlar om själva kriget. Även ska jag sedan låta spelarna spela två likadana kampanjer fast Thalamur-Cansaber kriget, så jag är nyfiken på hur du gjorde?

Yvian

Warrior
Soldarn-krig & Consaber-Thalamur

dom färdas med ett snabbt segelfartyg mellan consaber och soldarn vartefter dom behövs mest... Dom är välbevandrade och har goda kunskaper om strid (plus att tre av fyra spelare har adels-titlar), och har någorlunda mycket makt. Sen är tre magiker också, så dom använder magi för kortare transporter...

Zadrith

Hero
Mer hjälp efterlyses

Nu är kartan så gott som klar (Se bifogad fil) men min fantasi tryter och jag undrar därför om det är någon som har bra förslag till namn på de baronier och byar som inte har fått några. Om ni dessutom har en bra förklaring till varför de heter just så, så blir jag än mer tacksam. Ni får dessutom gärna ha synpunkter på de platser som jag döpt eller över huvud taget på vad som helst när det gäller kartan.

Yvian

Warrior
Re: Mer hjälp efterlyses

Något jag kom att tänka på är att greveskapen och baronierna är ganska jämnstora i storlek. Borde inte greveskapen vara större än baronierna, eller har du räknat in baronierna till greveskapens totala storlek (alltså att ett greveskap ju har ett antal baronier "i" sig)?

Bara en fundering...

Ceram

Hero
Jag förstår inte riktigt kartan. Ska inte greveskapen ligga i hertigdömet och sedan baronierna i greveskapen. Så har jag förstått det i allafall. Alltså täcks all mark av baronier. Städer samt hertigens och grevarnas gårdar, byar och skogar ligger altså i baroniern trots att baronerna inte har någon makt över dessa.

Zadrith

Hero
Jag har utgått från att både hertigarna och grevarna även har mark som de kontrollerar direkt.

Min tanke är att exempelvis baronerna av Skogsfors, Lundnäs och Warghamn är underställda Greven av Wargborg som själv kontrollerar Området kring byn med samma namn.

Det är möjligt att jag har missuppfattat det men så var min tanke.

Zadrith

Hero

Jo, det är bara marken som kontrolleras direkt av greven som är markerad som greveskap. Egentligen omfattar greveskapet vanligtvis även ett antal baronier.

Lord Renisis

Warrior

Namnförslag:Tempelvalla,Dimköping,Ekhem,Sparvhem eller nåt sånt.Förklaring.T.ex kan det ligga ett stort kloster i Tempelvalla.Dimköping kan vara känt för just dimmma.Tror du med lite funderingar kan hittaa på förklaringar också.

Renisis

Fahnen

Swordsman

Gammla svenska ord och ortsnamn är en bra inspertionskälla om man hittar ordens betydelse. Ex köping i bla Linköping betyder köpplats så dimköping (som någon skrev i en tråd längre ner) betyder köpplatsen där det är dimma. Jag tror att ordet torp betyder by.Är inte säker.

Midar tycker minst en by ska heta Tirakernaärhärskareövermundansfolk och en annan Dvärgarärbättreänalverna och sista, Alverluktarilla.