Nekromanti Uppenbarelse om avståndsvapen

Nightowl

Champion
Jag hade just, tack vare Marcos noir-tråd, en uppenbarelse om hur jag vill att avståndsvapen ska fungera i rollspel.

Om en snubbe dyker upp och siktar på mig med en pistol och säger "UPP MED LABBARNA!" ska jag vara dödens om jag inte lyder honom, det ska vara skitsvårt att missa och ALLA träffar ska vara nästan dödande om inte dödande, men om jag och samma snubbe står och skjuter mot varandra tvärs över ett rum, ska det vara jäkligt svårt att träffa, och gör man det ska det vara jäkligt svårt att dö (kulan i axeln, typ).

Tja, är det någon som fattar vad jag menar, och hur helsike representerar man det här regelmässigt?

Erik, epiphany!

Krille

Super Moderator
Lös det med motståndsslag, som i T10. Om någon siktar på dig så är du hjälplös och ditt motståndsslag utfaller på noll, medan killens anfallsslag blir tärning+2+6 (jag förutsätter ett attribut på +2 och en färdighet på +6), vilket ger en skadepotential på tärning+8+5-0=tärning+13, vilket gör att du ska slå över tärning+13 med tärning+Fysik, vilket gör att du i bästa fall (du har Fysik +4 och killen slår 1) har ca 9% chans att kunna fortsätta att slåss.

Om ni däremot skjuter på varandra tvärs över rummet så får du naturligtvis slå försvarsslag. Då är chansen för lätta skador mycket högre. eftersom skadepotentialen räknas ut som hans slag minus ditt slag, och således blir mycket lägre. Risken för allvarliga skador minskar drastiskt direkt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tja, är det någon som fattar vad jag menar, och hur helsike representerar man det här regelmässigt?
Antagligen genom att behandla striden som något annat än ett antal skott som avlossas. Normalt kan ju en eldstrid spelas ut med de vanliga rollspelsregler som de flesta anser är orealistiska när man använder dem för närstrid: Man kan alltså slå initiativ och sedan turas om att skjuta. Det är precis så en eldstrid skulle gå till (om deltagarna är för dumma eller modiga för att slänga sig i skydd).

Om man vill ha den effekt du beskriver skulle man istället kunna använda något form av motståndsslag. Båda stridande slår för sina skjutvapen och den som slår högst får chans att skada den andra, men skadans storlek bestäms av differensen mellan slagen, så så länge man står och skjuter mot varandra och slår hyggligt blir skadevärdet ganska lågt. Om man däremot skjuter mot en obeväpnad snubbe, som inte får en chans att slå ett försvarsslag blir skadevärdet precis så högt som träffslaget. (Lät det där begripligt?)
Sedan skulle man kunna använda taktikkort på något sätt, men måste kanske införa regler för att hantera en pistolbeväpnad person mot en obeväpnad. Man kan också tänka sig en variant där man efter ett anfall får en chans att försvara sig med sin avståndsvapensfärdighet, som en parad ungefär. Det skulle motsvaras av att man skjuter vilt mot anfallaren så att han inte kan sikta ordentligt.

/tobias

Rising

Vila i frid
Låt eldgivning ha två effekter:

1. Det är en möjlighet att träffa och därmed göra skada, precis som i alla andra system, fast mycket, mycket säkrare och dödligare.

2. Det gör en svårare att träffa.

Då får du en situation där obeväpnade personer blir enkla att pricka medan du samtidigt kan få långa, utdragna eldstrider där folk bränner skott efter skott mot varandra utan att träffa.

Big Marco

Läskig
Motståndsslag under strid.

Räkna "Upp med händerna" som jag kallar det i Noir för "Avrättning" (eller "Nådastöt" i Eon/N2, fast där fungerar det sämre). I princip kan bara slumpen rädda dig i det läget - du får ingen chans att försvara dig och killen skjuter behöver inte ens slå ett slag för att träffa (jag har rationaliserat bort faktorer som "fummel").

hraufnir

Swordsman
Om man vill ha den effekt du beskriver skulle man istället kunna använda något form av motståndsslag. Båda stridande slår för sina skjutvapen och den som slår högst får chans att skada den andra, men skadans storlek bestäms av differensen mellan slagen, så så länge man står och skjuter mot varandra och slår hyggligt blir skadevärdet ganska lågt. Om man däremot skjuter mot en obeväpnad snubbe, som inte får en chans att slå ett försvarsslag blir skadevärdet precis så högt som träffslaget. (Lät det där begripligt?)
Sedan skulle man kunna använda taktikkort på något sätt, men måste kanske införa regler för att hantera en pistolbeväpnad person mot en obeväpnad.
Precis detta är vad jag använder i mitt system i strid. Det är dock ett "neofantasy" spel utan vanliga skjutjärn... alltså närstrid eller båge/armborts helt enkelt... men det funkar på samma sätt där... motståndsslag vid strid... man kan använda olika taktik-kort för att komma fram till ett läge där man har större chans att skada motståndaren rejält!

Cybot

Mest spelbar
Nej, att vara obeväpnad är inte något som gör en lättare att träffa. Att bli beskjuten gör det dock jäkligt svårt att träffa någon annan.

Jag återkommer om detta om en vecka eller så (då jag håller på att skriva ihop en snabb summering av ÄGERs regelsystem för strid.

Nightowl

Champion
Nej, att vara obeväpnad är inte något som gör en lättare att träffa.
For the purpose of this discussion, vad som händer i riktig strid är fruktansvrt irrelevant. Jag skiter i realism, helt enkelt. Vad som händer i fiktiv strid är däremot relevant, och där brukar protagonisterna inte oroa sig en firefight, men hotar man dom ger dom upp. Jag vill ha regler som funkar likadant, och har fått många bra ideer här i tråden.

Erik

Cybot

Mest spelbar
Det har jäkligt relevanta effekter för fiktiv strid också. I strid en mot en så spelar det ingen roll, men däremot om det är flera personer inblandade så spelar det en ganska stor roll i och med att du kan försöka pricka en person (som är obeväpnad) medans en annan håller på att försöka fylla dig med bly, det KAN vara lättare att pricka personen som inte har puffran (iom att du kan vara i skydd för skytten men fortfarande kunna skjuta på ditt mål) men i regel så är det inte det.

Men som sagt. Jag återkommer om ett par dagar med ett mastigare inlägg.

Storuggla

Champion
"Tja, är det någon som fattar vad jag menar, och hur helsike representerar man det här regelmässigt?"

Equipment: Gun: Lethal 15w3 kanske? Och sedan använda pistolens egenskap som den man slår för och augmentera med ens träffsäkerhet? Har båda två puffra så blir tar de ju ut varandra så då är det down to skill again.

Förutsatt att du vill använda Heroquest alltså.

Storuggla, the quest for fire, shelter and Charles de Gaulles nose

Rising

Vila i frid
Nej, att vara obeväpnad är inte något som gör en lättare att träffa.
Mitt fel; jag skrev en inkorrekt slutledning av mina två punkter.

Jag provar igen; om det är enkelt att träffa och döda folk med puffror i vanliga fall, medan man blir betydligt sämre på att både träffa och utdela kritiska skador medan man blir beskjuten, då funkar det så här:

1. Man kan skjuta och döda en person enkelt, oavsett om han är beväpnad eller inte, så länge som man själv inte blir beskjuten.

2. Om man blir beskjuten så får man det svårare att träffa, oavsett om man skjuter tillbaka på den som skjuter mot en, eller om man försöker pricka en helt annan person.

3. Blir man beskjuten så gör man klokt i att besvara elden (eller se till att någon annan skjuter mot den som beskjuter en) eftersom det är handling som ser till att man själv håller sig vid liv längre.

Så.

liftarn

Veteran
I ett rollspel jag var med och konstruerade fanns det en specialregel för sikta. Då riktar man vapnet mot målet och slår en tärning för varje stridsrunda. Lyckas man med slaget har man siktat in sig och skjutar man då träffar man (såvida man inte fummlat för då tror man mans siktat in sig men man har inte gjort det). Det funkar ju för fasta mål, om någon försöker undvika att bli träffad blir det en annan sak.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag vet inte om jag missuppfattat dig men jag skulle göra så att han har ett sikte på någon av dina kroppsdelar (som han / SL valt). Han har en fet modifikaiton för att träffa. Sen kan det ju vara så att en mängd omständigheter gör att skadan blir mindre men annars kan man låta skottet ge 75% av skadan och slå fram resten.

I en vanlig eldstrid gör man inga modifikationer utan slåss som vanligt. Jag utgår från att man har vapenfärdigheter och använder dessa enligt gängse system.