solvebring said:
Okej. Nå, nu vet jag ju inte hur pass "fantasy" dina romaner faktiskt är. Jag är dock nyfiken på om fantasy egentligen kräver research och om du i så fall arbetat mycket med det?
Romanerna innehåller en hel del fantasyinslag såsom magi, drakar, odöda och profetior men däremot inga orcher, alver eller dvärgar. Det hela är mer människocentrerat och jag intresserar mig mer för ekonomi och politiska intriger än brukligt i fantasy. Min värld är också mer baserad på italienska renässansen än på en feodal medeltid. Trakorien har som ni kanske vet en kommersiell religion där förmerande av guld är ett sakrament.
Som svar på din fråga så ägnar väldigt mycket tid till research, kanske inte för att det krävs utan för att jag gillar det och gärna anspelar på företeelser i historien och även i samtiden, gärna högt och lågt om vartannat. Min sport är att lägga in referenser som bara de som identifierar källan uppfattar men som man inte ska behöva avkoda för att läsa boken. I Svavelvinter fanns många antydda scener från Shakespeare. Slaktare små har ett filosofiskt undertema där en av personerna är direkt porträtterad på Ludwig Wittgenstein. Därmed inte sagt att det hela blir högtidligt utan jag har exempelvis även citat från filmer och samtida musikhits.
solvebring said:
... Ja, du kanske undrar varför jag ställer konstiga frågor. Det är helt enkelt så att jag är allmänt intresserad av författande. Familjelivet har dock gjort att jag själv inte skrivit något - ens en novell - som blivit något under väldigt lång tid.
Jag vet vad du menar. Mina egna döttrar är nu 17 och 19 år och den ena har flyttat ut med sin pojkvän. Man får bra mycket mer tid och tid behövs till skrivande, inte minst sammanhängande timmar.
Snow said:
Hur går det med rollspelet???
Rollspelet artar sig mycket bra. På regelfronten så har Tomas och Thomas gjort ett spännande jobb som testspelarna gillar och de flesta texter från externa skribenter kom in som planerat med oktobers utgång. Förlaget hade ett möte igår om hur arbetet ska fortsätta och planen är utgivning i samband med den nya romanen. Jag tror att det kan bli riktigt bra.