Nekromanti Upphovsrätt och kartor

Feuflux

omjonasson.se
Alldeles för länge vi hade en upphovsrättstråd (även om det blir väldigt hypotetiskt här). :)

Hursomhelst: Om jag någonsin får för mig att göra en app av mitt java-strategispel-projekt och lägga upp på nån app store, vad får jag använda för karta/värld?
* Kan jag använda en karta över Westeros? (Eller någon annan värld som är aktiv så att säga.)
* Kan jag använda Ereb Altor? (Eller hur gammalt måste det bli innan det är fritt fram?)
* Jag utgår från att det är helt lugnt att använda kartor över riktiga länder eller liknande där ingen rimligtvis kan ha copyright.

Det handlar i alla fall om att jag tar en riktig karta och kalkerar av gränserna typ, dvs inte att jag tar en bild rakt av.

Och bonusfrågan: spelar det roll om jag tar betalt för appen, eller om det är en gratis-version (med eller utan inkomstbringande reklam)?

Sapient

Swashbuckler
Och upphovsrättstrådar brukar bli fulla av argument och motargument, så jag börjar redan från början med att säga att jag inte är jurist, men då och då i jobbet får viss vägledning av sådana, när jag kommer in på upphovsrättsliga frågor. Oavsett det, jag har fel lika ofta som någon annan etc. etc.

Det knepiga är att upphovsrätt fungerar på flera olika sätt. Det är tex riktigt att ingen har upphovsrätt (eller någon annan typ av begränsande rätt) till ländernas/kontinenterna utseende - men däremot till en viss enskild bild av dem. Så nej, ifall inte en karta eller bild avsiktligt eller pga tid eller annat är fri från upphovsrätt så kan du inte använda den bilden.

Det finns dock en hel del kartor och liknande som är fri från upphovsrätt - eller åtminstone fri att återanvända i olika sammanhang. NASA har bilder tagna tex från ISS, men om det är än mer "kartlikt" du söker, kan det vara en god källa att börja leta på wikimedia - kolla på vad en specifik karta har för ursprung och läs vad den har för upplåtelselicens (det finns alltid en "bildsida" länkad från en bild i wikipedia, där sådana saker ska framgå...) Ursprunget (innan någon lade till specifik information tex relaterad till artikeln) kan vara från Public Domain eller iaf ha en schysst, generös licens för återanvändning enl "Creative Commons".

De kartor som hör till något slags kommersiell produkt - bok, spelvärld eller dylikt har sannolikt flera olika slags upphovsrätt knutet till sig. Dels kan författaren ha en viss rättighet till det, men den är sannolikt minst intressant och sannolikt inte något du behöver bry sig om (den är i regel mer ideell, om inte hen varit inblandad i produktionen, så som Tolkien var som ritade sina egna kartor i flera fall).

Sen har förlaget pga utgivningen rätt till den. Det är knutet till den specifika utgivningen, vilket kan innebära en reproduktion av en karta (tex då Tolkiens egna) som i sig kanske inte längre är skyddad - men dä'r du ändå inte får planka den från ett visst återutgivet verk. (Däremot är andra källor inte skyddade...)

Det där kan vara knepigt, men det spelar alltså roll inte bara när kartan i sig är gjord - utan också just denna "batch" av framställningar, så att säga. (Som flera hundra år gammal körmusik, som ändå är skyddad i framställningen om de sjöngs in i förrgår...)

Slutligen är det så klart konstnärens upphovsrätt till själva kartbilden. (Den rätten kan ju dock vara överlåten till förlaget - men det är ändå den rättigheten vi snackar om...) Den börjar löpa från produktionen och varar längst intill 75 år efter skaparens död. Den kan vara kortare tid och det kan bero på saker som du sannolikt i så fall måste spendera tid på att ta reda på - så utgå från nej, i det mest utgiven fantasy om inget annat framgår.

Och vilken form du ger din app (gratis, reklam etc) spelar sannolikt ingen roll - det kan göra et, men då vet du det genom vilken form av licens du har, tex för att det är Creative Commons.

Krille

Super Moderator
Kartor är som det mesta annat upphovsrättsskyddade, så kartritaren behöver ha varit död i 75 år som vanligt. Precis som med fotografier så är det framställandet som gör kartan upphovsrättsskyddat, inte motivet. Kartografer brukar medvetet rita fel så att de kan bevisa att det är deras karta som har kopierats.

Det går däremot att rita en helt egen karta, även över riktiga länder, men då får du ge dig ut och mäta själv eller basera din karta på en karta som är urgammal. Men det ställer dock till lite problem för Westeros och Midgård och Altor, som är svåra att mäta och det inte finns urgamla kartor över.

Vimes

Sillkung
Btw (kan vara shanghajning av tråden) typ Lantmäteriets historiska kartor, vad gäller upphovsrättsligt med dem? De är gamla som gatan, men om jag kopierar (på olika sätt) Lantmäteriets kopior (digitala, på deras site) så är det inte ok att använda eller?
Sapient said:
Det stämmer. De har en beställningssida, där en kan välja mellan tryck och digitala kopior. Och båda kostar pengar.
http://www.lantmateriet.se/sv/Karto...ion/Historiska-kartor/Priser-och-bestallning/

De har vissa tjänster de måste leverera gratis, tex kan en privatperson beställa berggrundskartor* över vilket område i Sverige som helst. Om jag minns rätt hur många gånger som helst. För att de är en myndighet, offentlighet osv.

Men det gäller bara vissa delar av deras verksamhet, resten kostar.

(* Om det inte var hos SGU. Beställer inte berggrundskartor sååå ofta...)
Vimes said:
Så, hypotetiskt scenario: jag sitter med en sockenkarta från 1728 på Lantmäteriets historiska kartor-tjänst (där man alltså kan titta på kartorna gratis) och vill använda en del av den (typ Skittorp och Skittorp Qwarn med omnejd), då kan jag inte skärmutklippa detta och använda?

D.v.s. har Lantmäteriet upphovsrätten på så pass gamla kartor (eller har de rätten till den digitala kopian som jag kopierar?)?
Krille said:
De har rätten till den digitala kopian som du kopierar, och det är den digitala kopian som de gör tillgänglig. Kan du få tag på originalkartan så kan du säkert kunna göra en reproduktion av den fritt, men jag misstänker att den är bakom lås och bom.

Det är lite som Mona Lisa: får du tillgång till originalet så kan du göra en reproduktion bäst du vill, men du får inte tillgång till den annat än att plåta den på två meters håll genom skottsäkert glas på Louvren (om de tillåter kameror alls där inne). Så eftersom du inte får tillgång till originalet så är du begränsad till andras reproduktioner. Och reproduktionerna är upphovsrättsskyddade.
Vimes said:
Aha! Som jag misstänkte då.

Krille

Super Moderator
Efter att ha surfat runt där ett tag så verkar det som att de har någon form av avtal som man måste ingå med dem för att få använda dem. De är gratis, men inte fria. ("Free beer", inte "free speech", som Richard Stallman skulle säga.)
Sapient said:
De har mängder med material som är just "gratis, men inte fritt".

Vi producerar en stor mängd kartor (i ett politiskt parti, hör och häpna...) och övervägde att använda deras programvara mm. Men valmyndigheten hade shape-filer med alla valdistrikt inritade, så vi gick på det istället. (Och det krävdes visserligen en kommersiell licens för det.)

Troberg

Sinister eater
Du kan räkna med att de flesta kartor över verklig geografi har copyright. De är dessutom så lömska att de ibland gör små medvetna fel, tex en extra böj på ett dike, för att kunna ta de som baserar nya kartor på deras grunddata (vilket är väldigt lätt att göra med digitala kartor).

Så, ska man ha verkliga kartor, ta dem från en öppen källa.

Feuflux

omjonasson.se
Jag får väl skapa världen Feufluxia eller nåt och fixa min egen karta för det här verkar ju alldeles för tillkrånglat. :)