Nekromanti Upphovsrätt och reproduktion av handouts?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En fråga till den juridiskt kunnige:

Låt oss säga att man har ett rollspelsäventyr - Tatters of the King till Call of Cthulhu till exempel - som har en massa handrouts. I boken är dessa handouts inte speciellt välreproducerade; av trycktekniska skäl är de lite suddiga, lämpar sig dåligt för kopiering, etc. De är dessutom ofta satta med otidsenliga typsnitt.

Låt oss säga att jag som SL har erforderliga kunskaper i Illustrator och InDesign för att kunna reproducera dessa handouts; helt enkelt skapa utskrivbara, skarpa PDF:er med bättre typsnitt och lite snyggare design etc. Informationen i det jag producerar kommer ju att vara detsamma, men formen annorlunda.

Hur ser rättsläget ut? Det lär väl bara strängeligen förbjudet att distribuera dessa förbättrade handouts, eftersom texterna är desamma? Eller?

Nån som vet om t.ex. skapadna till den där välfyllda lådan med props till Masks of Nyarlathotep behövde få tumme upp från Chaosium eller så först?

Det cirkulerar ju en del undermåliga inscanningar av dessa handouts, till exempel på yog-sothoth.net. De verkar inte ha blivit tillsagda att ta ner dem. Och om deras bokstavliga inscanningar inte bråkas med av Chaosium så borde väl inte ett motsvarande paket med omskapade handouts vara ett problem? Eller?

krank

Såg det här på kickstartersidan:

"(This set is intended for use with Chaosium's Masks of Nyarlathotep Campaign, and has been approved and licensed.)"

Så jag antar att man bör höra av sig till Chaosium, egentligen?

Arfert

Facit
För eget eller spelgruppens behov är det nog lugnt.
Att sprida fritt på nätet ...fråga Chaosium.

Mundo

Myrmidon
Arfert;n116732 said:
För eget eller spelgruppens behov är det nog lugnt.
Att sprida fritt på nätet ...fråga Chaosium.
This. Företaget måste bokstavligen talat vara ägt av Stalin&Hitler Junior för att inte tillåta dig att göra en kopia till din spelgrupp. Om du vill sprida det online ska du nog fråga först.

krank

Som jag trodde, då. Jag hade ju hoppats på att Chaosium haft något slags generell licens för fanskapat material och sånt.

Fan, kan inte fler göra som mig och bara släppa allting via Creative Commons? =)

Relaterad fråga: Om jag skriver en guide till att spelleda en av deras produkter, där jag enbart använder egna ord och material jag konstruerat helt själv utan förlaga från dem, är det också något jag behöver få godkänt? Känns ju som att det snarare blir en trademark-fråga än en copyright-fråga isf...

Mogger

Hipsteranka
Jag tror faktiskt att du i sagda guide (som jag ser fram emot) kan ha med dina egna handouts. Om det är relevant för verket i fråga får man återge text och bild. Inom rimliga ramar. Vilket jag anser bör vara fallet här.

Det klassiska fallet är just fristående verk om det upphovsrättskyddade verket. Säg en uppsats om Warhammer 40K eller så.

Snow

Swashbuckler
krank;n116754 said:
Relaterad fråga: Om jag skriver en guide till att spelleda en av deras produkter, där jag enbart använder egna ord och material jag konstruerat helt själv utan förlaga från dem, är det också något jag behöver få godkänt? Känns ju som att det snarare blir en trademark-fråga än en copyright-fråga isf...
Trademark kommer väl in om du gör ett eget verk (som inte har något med det gamla att göra) men kallar det samma sak. När du skriver det trademarkade namnet menar du det skyddade verket och inget annat. Lite som att skriva ett drinkrecept och namnge Coca-cola.

krank

Snow;n116846 said:
Trademark kommer väl in om du gör ett eget verk (som inte har något med det gamla att göra) men kallar det samma sak. När du skriver det trademarkade namnet menar du det skyddade verket och inget annat. Lite som att skriva ett drinkrecept och namnge Coca-cola.

Jag tänker att det finns risk att det blir lite som med de där låtsas-lego-märkena som inte får säga att de funkar med lego utan att de "fungerar med andra liknande klossar på marknaden" typ.

Krille

Super Moderator
krank;n116865 said:
Jag tänker att det finns risk att det blir lite som med de där låtsas-lego-märkena som inte får säga att de funkar med lego utan att de "fungerar med andra liknande klossar på marknaden" typ.
"This adventure module is fully compatible with the fifth edition of the world’s first fantasy RPG, and is ready to play in your home campaign!" står det på Goodman Games Fifth Edition Fantasy-äventyr. Eftersom jag inte har något av dem så vet jag inte om det finns någon licens någonstans i boken.

Rickard

Urverk speldesign
krank;n116865 said:
Varumärkeslagen innefattade inte privatpersoner förr, men jag tror det ändrades. Du får dock, i Sverige, säga att en produkt får användas till en annan produkt. Det räknas som konsumentupplysning och det är svenska lagar som gäller för dig. Om du vill ha prejudikat så kolla upp Gillette-fallet där en tillverkare av rakblad vann och fick säga till kunderna att deras blad gick att använda till Gillettes rakprodukter.

Du får dock inte använda andras ord, bilder, kartor och i vissa fall layout utan deras tillåtelse. Dessa skyddas av upphovsrätten. (Däremot är monsters-stats inte skyddade.)

Du får göra precis vad du vill så länge du har tillräckligt mycket pengar att anlita tillräckligt bra affärsjurister. Det är därför youtube kan fortsätta att visa svenska spelfilmer medan sajter som Swefilmer får stänga igen butiken.

Om du inte är rik som ett troll så gör du nog bäst i att fråga Chaosium om du får göra som du har tänkt. Det är om inte annat artigt att fråga den som har upphovsrätten till originalet om man får använda verket.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Framsynt bakåtsträvare;n116931 said:
Det är om inte annat artigt att fråga den som har upphovsrätten till originalet om man får använda verket.
Även om man får räkna med att vara bra på att snacka, ha en genomtänkt presentation av sitt projekt och åtskilliga exempel på varför det inte kommer att inkräkta på deras rättigheter. Samt tålamod att dra det en tre, fyra gånger tills man råkar komma till någon som känner lite intresse inför vad du föreslår och inte bara säger nej för att slippa sätta sig in i det.