Nekromanti Upphovsrätt

Riddaren

Swashbuckler
Jag har roat mig med att kolla upp detta med upphovsrätt som förknippas med frilansarbete etc till bl.a. rollspelsföretag.

"Skicka förslag till oss på RiotMinds och kom ihåg att allt du skickar till oss och som inte är upphovsrättsskyddat faller under RiotMinds juridiska enhet och därmed äger den fulla rätten till."

Källa: Riotminds hemsida

"Upphovsrätt
Allt material som beställs av Neogames, oavsett om det används eller ej, ägs av Neogames. Endast i det fallet då vi bryter avtalet återgår upphovsrätten till författare."

Källa: Neogames hemsida

Då kan jag påpeka följande. Upphovsrätten övergår inte alls till Neogames vad de än säger.

"Upphovsman till ett verk måste vara en fysisk person (sålunda aldrig en juridisk person)."

I detta fall är Neogames ju en juridisk person och inte en fysisk person. Däremot är t.ex. Carl Johan Ström en fysisk person, liksom jag själv.

"Upphovsrätten kan aldrig överlåtas på någon annan, däremot kan förfoganderätten överlåtas (oftast mot royalty eller engångsbelopp, s k outright)."

Här har alltså både Riotminds, men framförallt Neogames helt fel. De säger klockrent att upphovsrätten övergår till Neogames, vilket alltså aldrig kan ske. Däremot kan förfoganderätten överlåtas, som nog skall vara fallet i så fall. Men inte upphovsrätten vilket det står.

När det gäller förfoganderätten skall ett avtal skrivas mellan parterna, annars är det upphovsmannen fortfarande som har förfoganderätten enligt följande text.

"Av samma anledning har upphovsmannen ocksp ensamrätt att mångfaldiga sitt verk, sålunda inte förfoganderättsavtal skrivits med annan part."

Det som inte berörs är att offentliga handlingar saknar upphovsrättsligt skydd. Däremot kan det finnas handlingar i offentligt material som är skyddat.

När det gäller copyrightbestämmelserna som regleras dessa i Bernkonventionen (1886) och Världskonventionen (1952).

Bernkonventionen gäller bl.a. för Sverige, Världskonventionen för de länder som inte accepterat Bernkonventionen, bl.a. USA.

Källa: Klart för Tryck (1977), Åke Hallberg, upplaga 1997, ISBN 91-7136-471-4

Vill man läsa mer om upphovsman till verk rekommenderas Rätt i medieproduktion, av Tengelin/Pehrson/Stannow/Kjellin, ISBN 91-88812-00-6

Riddaren

En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.

Riddaren

Swashbuckler
Jag tillägger lite.

Källa: Lag om upphovsrätt

"27 § Upphovsrätt må, med den begränsning som följer av vad i 3 § sägs, helt eller delvis överlåtas. Överlåtelse av exemplar innefattar icke överlåtelse av upphovsrätt. I fråga om b eställd porträttbild äger upphovsmannen dock icke utöva sin rätt utan tillstånd av beställaren eller, efter dennes död, av hans efterlevande make och arvingar.
Beträffande överlåtelse av upphovsrätt i vissa särskilda avseenden föreskrivs i 30--40 §§. Dessa bestämmelser tillämpas dock endast i den mån ej annat avtalats. Lag (1992:1687)."

"28 § Om ej annat avtalats, äger den till vilken upphovsrätt överlåtits icke ändra verket samt ej heller överlåta rätten vidare. Ingår rätten i en rörelse, må den överlåtas i samband med överlåtelse av rörelsen eller del därav; överlåtaren svarar dock alltjämt för avtalets fullgörande."

Är framgår klart och tydligt att upphovsrätten ej kan övergå till någon annan än upphovsmannen själv. Däremot tillåta någon annan att ge ut verket etc...

"33 § Förläggaren är pliktig att utgiva verket inom skälig tid, på sedvanligt sätt sörja för dess spridning samt fullfölja utgivningen i den omfattning som betingas av möjligheterna till avsättning och övriga omständigheter. Försummas det, äger upphovsmannen häva avtalet och därvid behålla uppburet honorar. Har upphovsmannen lidit skada, som ej täckes därav, skall den ock ersättas."

"34 § Om verket icke är utgivet inom två år eller, såvitt angår musikaliskt verk, inom fyra år från det upphovsmannen avlämnat fullständigt manuskript eller annat exemplar som skall mångfaldigas, äger upphovsmannen, ändå att försummelse ej ligger förläggaren till last, häva avtalet och därvid behålla uppburet honorar. Samma lag vare, om verket är utgånget och förläggaren har rätt att utgiva ny upplaga men icke inom ett år efter det upphovsmannen hos honom begärt sådan utgivning utnyttjar sin rätt."

I dessa två paragrafer framgår också att om avtal har träffats och verket (texten) lämnats till den som har tillstånd att publicera det inte gör det inom skälig tid, dvs 2 år, har upphovsmannen rätt att häva avtalet och inkassera lönen eller den kostnad som avtalets ändå.

Enda gången upphovsrätten övergår till någon annan är när upphovsmannen dör. Då äger arvingarna upphovsrätten.

Riddaren

En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.

Sir Foilan

Hero
Där fick dom så dom teg....

"Då äger arvingarna upphovsrätten"

Vad ända in i... har Arvingarna med upphovsrätt att göra? Dom hör (inte) hemma på scen....
/images/icons/wink.gif
/Sir Foilan - orkade inte läsa allt

Stay Metal! /images/icons/cool.gif

Riddaren

Swashbuckler
"Vad ända in i... har Arvingarna med upphovsrätt att göra? Dom hör (inte) hemma på scen...."

Mycket bra fråga...Har de mutat lagskrivarna tro /images/icons/smile.gif

Riddaren /images/icons/cool.gif - vet var alla lagar i SFS (=Svensk Författningssamling) finns på nätet

Johan K

Gammal & dryg
Du har nog en poäng där faktiskt.

"ryser av tanken hur lite man kan om lagar & paragrafer"

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>

Jonas...

Warrior
Re: Här

*Puhh....*

Är det OK om man helt enkelt hör av sig til Dig om man (mot förmodan) skulle drabbas av dylika problem...?
/images/icons/wink.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...