Nekromanti Upphovsrätt?

Mutanten

Hero
Björn Wärmedal;n60756 said:
Fast varumärken gäller väl inte i hela världen, va? Om Mongoose inte har reggat varumärket Legend i Sverige så borde det vara helt lugnt, så länge det svenska spelet inte börjar marknadsföras på "deras" marknader.
Det finns olika sorters varumärkesregistreringar. Om Mongoose har registrerat varumärket Legend enligt Madridsystemet så tror jag att varumärket gäller i de länder som har förbundit sig till Madridsystemet men jag är ingen jurist så jag vågar inte säga säkert vad som gäller. Men jag hade kontrollerat saken både en och två gånger innan jag hade registrerat ett varumärke som Legend. Sedan är frågan om namnet Legend är tillräckligt speciellt för att kunna varumärkesskyddas.

Mutanten

Hero
Jag använde den avancerade söktjänsten och sökte i Sverige och EU i varugrupp 28 som innehåller spel och hittade inget spel med namnet Legend så namnet verkar inte registrerat. Är det först till kvarn som gäller eller är Legend för vanligt ord för att kunna varumärkesskyddas och är det därför det är ledigt?

Mutanten

Hero
Äsch jag vet inte. Jag hittar inte Mutant i varumärkesdatabasen och det måste väl ändå vara registrerat. De kanske förlitar sig på att Mutant är ett inarbetat varumärke. Jag tror man kan ha varumärkesskydd utan att registrera varumärket om det är tillräckligt inarbetat men det är knappast svenska Legend.

Arfert

Facit
Om namnet inte är registrerat:

När det finns ett spel som heter Legend att köpa i svenska handeln kan man efter ett tag hävda att det är inarbetat. Men då krävs det att det blir något som blir känt av en bred målgrupp. Om jag exempelvis fick för mig att släppa Saga under namnet Legend till Lincon så vore det ok. Men inte om ett par år, om spelet Legend blir en hit.

Arfert

Facit
Mutant är förmodligen så inarbetat ett svenskt rollspel kan bli. Men samtidigt är det knepigt med rätt generiska namn som Mutant, Legend, Saga, Fantasy! och liknande. Om man vill registera dem. Då ärret lättare att registera "Saga — rollspel i legendarisk medeltid" eller konstigare namn som Symbarumbarumorum. ;)

Caligo

Swashbuckler
Arfert;n60769 said:
Mutant är förmodligen så inarbetat ett svenskt rollspel kan bli. Men samtidigt är det knepigt med rätt generiska namn som Mutant, Legend, Saga, Fantasy! och liknande. Om man vill registera dem. Då ärret lättare att registera "Saga — rollspel i legendarisk medeltid" eller konstigare namn som Symbarumbarumorum. ;)
Mutant skulle säkert funka att registrera och/eller skydda. Tveksamt om "Fantasy" skulle gå skydda på något sätt (varken inarbetat eller registrerat) eftersom det är ett "beskrivande" ord. Ett typexempel är att "Appple" kan vara ett skyddat varumärke för datorer men inte för frukt.

Om man är intresserad av varumärken finnd det massa info på PRVs sajt:
http://www.prv.se/sv/Varumarke/

Mutanten

Hero
Caligo;n60777 said:
Mutant skulle säkert funka att registrera och/eller skydda. Tveksamt om "Fantasy" skulle gå skydda på något sätt (varken inarbetat eller registrerat) eftersom det är ett "beskrivande" ord. Ett typexempel är att "Appple" kan vara ett skyddat varumärke för datorer men inte för frukt.

Om man är intresserad av varumärken finnd det massa info på PRVs sajt:
http://www.prv.se/sv/Varumarke/
Fördelen med att det inte går att skydda är väl att det knappast går att stämma gänget bakom Fantasy för varumärkesintrång heller då.

Arfert

Facit
"Fantasy! - Old School Gaming" är nog över gränsen till inarbetat. Det är trots allt ett av de bäst säljande rollspelen de senaste 4 åren (snart 2000 ex, och räknar man med tillbehören 3500 ex), och inget tyder på att försäljningen minskar. Men hade det enbart hetat "Fantasy" hade det nog vart annorlunda. För genetiskt.

Mutanten

Hero
Arfert;n60780 said:
"Fantasy! - Old School Gaming" är nog över gränsen till inarbetat. Det är trots allt ett av de bäst säljande rollspelen de senaste 4 åren (snart 2000 ex, och räknar man med tillbehören 3500 ex), och inget tyder på att försäljningen minskar. Men hade det enbart hetat "Fantasy" hade det nog vart annorlunda. För genetiskt.
Jaha. Ja hela det namnet är nog inarbetat. Det tror jag också. Jag tänkte på bara "Fantasy". Sedan har vi tiotusenkronorsfrågan: "Fantasy - Större, snyggare, bättre än förra versionen!"

Caligo

Swashbuckler
Arfert;n60780 said:
Tror Mutanten menar att vem som helst antagligen skulle kunna släppa exempelvis "Fantasy! - Äventyr i grottan" utan problem eller bara "Fantasy!".

Det spelar ju liksom ingen roll om exempelvis "Rollspelet "Rollspelet" eller "Science-fiction" är inarbetat eller inte eftersom de beskriver en vara. Om man t.ex. fick rollspelet "Fantasy!" reggat (eller inarbetat) så skulle det kunna hindra andra rollspel från att säga att att de är fantasyrollspel.

Från PRV:
"Du kan aldrig få ensamrätt för ett ord som beskriver dina varor eller tjänster. Alla som säljer kaffe måste ha rätt att använda ord som mörkrostat och bryggmalet i sin marknadsföring. Är det så att ordet bara vagt antyder din vara eller tjänst kan det eventuellt anses ha särskiljningsförmåga."