Troberg
Sinister eater
Vilka regler gäller om man vill använda klassiska konstverk som hamnat i public domain eftersom konstnären är sedan länge död? Eftersom man inte kan använda originalet och det är opraktiskt att plåta dem själv så är man utlämnad åt andras foton (tex från wikipedia).
Wikipedia säger så här:
Min tolkning är att det är grönt att använda dem om fotot är taget i ett land där det är tillåtet, med andra ord så borde det oftast räcka att ta reda på var originalverket ifråga hänger. Vettig tolkning?
Sedan undrar jag var man hamnar med fotografiska avbildningar av verk enligt ovan, men där originalverken ännu inte hamnat i public domain? Såvitt jag kan se så är det ju fotografens verk jag brukar, vilket inte är skyddat (om det är i enlighet med det som skrivs ovan), inte konstnärens. Eftersom fotografen fick avbilda verket så borde väl då min avbildning av fotografens avbildning inte heller utgöra ett brott mot konstnärens rätt?
Ändras något av ovanstående om man beskär bilden och bara använder en del? Om man gör kollage?
Någon som kan reda ut den här soppan?
Wikipedia säger så här:
Den säger dock också:Photograph of an Old Master found on the internet
OK if the original photograph was taken in the US or another country with a similar rule (check which museum holds the painting). Otherwise, not unless the owner of the photographic copyright has released it under a free license.
Photograph of an Old Master scanned in from a recently published book
OK if the original photograph was taken in the US or another country with a similar rule (check which museum holds the painting). The book-publishers cannot normally claim any new copyright on their reproduction if it is a mere mechanical copy of the original.
Photograph of an old sculpture found on the internet, or in a book
Not OK. {{PD-Art}} cannot be used for 3D objects such as sculpture, even if the sculpture is very old. If the photograph itself is provably old enough to be in the public domain, use {{PD-Old}}.
Copy of an old public domain photograph that you have scanned in from a recently published book
Use {{PD-Old}} rather than {{PD-Art}} provided you are happy that the book publishers have not significantly modified the photograph for publication, eg by adding artificial colour. If the old photograph was eg a portrait, {{PD-Art}} does not apply as there was no underlying work of art. If the photograph was of an earlier work of art such as an old painting, {{PD-Art}} could be used but is not needed as it no longer matters whether the photograph at the time attracted copyright or not.
Artikeln finns på http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:When_to_use_the_PD-Art_tag#Country-specific_rulesNordic countries
not OK In Denmark (Article 70), Finland (Article 49 a), Norway (Article 43 a), and Sweden (Article 49 a), anyone who has produced a photographic picture has an exclusive right to reproduce the picture and to make it available to the public. This right subsists until 50 years have elapsed from the year in which the picture was produced (15 years p.m.a. but at least 50 years in Norway).
Min tolkning är att det är grönt att använda dem om fotot är taget i ett land där det är tillåtet, med andra ord så borde det oftast räcka att ta reda på var originalverket ifråga hänger. Vettig tolkning?
Sedan undrar jag var man hamnar med fotografiska avbildningar av verk enligt ovan, men där originalverken ännu inte hamnat i public domain? Såvitt jag kan se så är det ju fotografens verk jag brukar, vilket inte är skyddat (om det är i enlighet med det som skrivs ovan), inte konstnärens. Eftersom fotografen fick avbilda verket så borde väl då min avbildning av fotografens avbildning inte heller utgöra ett brott mot konstnärens rätt?
Ändras något av ovanstående om man beskär bilden och bara använder en del? Om man gör kollage?
Någon som kan reda ut den här soppan?