Nekromanti Uppläg för rollspel

han göte

Warrior
jag håller då på med ett rollspel men har trätnat lite men jag undrar hur ni har lagt uppera rollsepl. vad började ni med och i vilken ordning min ordning ser ut så här:

Skapa din rollperson. Färdigheter. Regelr om strid. fakata om spelvärlden.(ska tillläga att jag är på färdigheter) men har jag missat något viktigt och hur ser era projekt ut? altsåå i kapitel årdning

Snow

Swashbuckler
Jämfört med spelvärlden så är kapitlet om färdigheter pisstråkigt. När man gör ett amatörrollspel så kommer väldigt många att inte läsa det. Kanske skummar de det. Om någon skummar ditt rollspel, vad vill du att de ska se? Sida upp och sida ner med färdighetsbeskrivningar? Nej. Skriv något som får folk att fastna. Skriv en sida som gör att man direkt får upp ögonen för vad spelet handlar om, vilket stämning det är... reklam helt enkelt (det är en sorts magi jag har forskat i).

han göte

Warrior
jag glömde säga att jag började så klart med en introduktion om vad som händer i rollspelet och landet där de utspelar sig. så jag börjar inte direkt med massa regler och så

PAX

Jordisk Äventyrare
PAX önskade struktur

Inledning om rollspel i allmänhet

Spelvärlden

Regelsystem

Rollpersonen

Färdighetskapitel

Strid och skador

Övriga regler

Tabellsektion med alla tidigare viktiga tabeller snyggt samlade. Perfekt att kopiera till SL-skärmen.

Index

Jag vill gärna se spelvärlden tidigt i boken. Kapitlet ska suga tag i läsaren och presentera vad det verkligen är jag skall spela för typ av rollspel och hur häftig, maffig och intressant värld jag skall få uppleva alla äventyr i. Vill man undvika spoilers så kan ju även denna del vara två så att spelarna kan ta del av viss information och SL resten. Sen kan rollpersonens födelse och uppbyggnad ta vid.

Snow

Swashbuckler
det är bra... tänk också på vad som krävs för att det ska bli färdigt. För att citera Dogmautmaningens regler (fritt) "Du får anta att läsaren är en van rollspelare". Gör inte mer än minimalt arbeta på saker som beskriva grundegenskaper och färdighetslistor. Folk fattar hur det funkar ändå. Du vill bli klar. Att skriva utförliga färdighetslistor är ett bra sätt att inte bli klar. Man tröttnar. När du då har skrivit allt det nödvändiga och så mycket som behövs av världen så är kan du släppa version 1. Sen om folk verkar tycka det är intressant (och det kommer inte att avgöras av hur utförligt du beskriver stridsregler eller färdighetsbeskrivningar) så gör du version 2 där du kanske lägger mer krut på sånt som var tråkigt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
jag håller då på med ett rollspel men har trätnat lite men jag undrar hur ni har lagt uppera rollsepl. vad började ni med och i vilken ordning min ordning ser ut så här:

Skapa din rollperson. Färdigheter. Regelr om strid. fakata om spelvärlden.(ska tillläga att jag är på färdigheter) men har jag missat något viktigt och hur ser era projekt ut? altsåå i kapitel årdning
Bekymra dig inte om det, och börja för guds skull inte skriva från det första kapitlet, då kommer du ha tröttnat innan du är framme vid "skapa en rollperson".

Nu är jag förresten inte säker på om du frågar efter i vilken ordning jag skriver saker eller i vilken ordning jag lägger det i det färdiga spelet. Jag ska försöka besvara båda frågorna.

Innan jag skriver något organiserat över huvud taget ser jag till att jag vet vad jag vill skriva. Jag går igenom hur jag vill att tärningsmekaniken ska fungera, hur jag vill att stridssystemet och skadesystemet ska fungera, vilka färdigheter och vilken magi som ska finnas och hur de ska fungera, vad man ska kunna spela och hur världen ska se ut. Jag räknar statistiskt på skadesystem och färdighetssystem så att de verkar rimliga. Jag fyller en massa papper med anteckningar och slutligen med en översikt över vilka kapitel jag vill ha och vad det ska stå i dem. Sedan börjar jag skriva. Då börjar jag med färdighetsmekaniken eftersom den känns som det mest grundläggande, sedan fortsätter jag med det som känns mest naturligt och hoppar fram och tillbaka och ändrar saker så att allt stämmer överens med det andra jag skrivit. Så fortsätter jag tills jag är klar.

Om det nu var upplägget du var intresserad av: I Millennium har jag det traditionella rollspelsupplägget:
1. Introduktion till spelet och sammanfattning av världen så att läsaren vet vad det är han gett sig in på.
2. Rollen, hur man skapar den, vilka färdigheter, fördelar och nackdelar som finns. Hur de fungerar.
3. Klasser. Vad man kan spela.
4. Telepati.
5. Magi.
6. Våld och resultatet därav.
7. Andra regler: kommunikation, kontakter, besättning och annat.
8. Världsbeskrivning.

Ordningen mellan olika saker beror lite på vad spelet innehåller för material. När man har det framför sig är det lättare att se en naturlig ordning. Vad man bör tänka på är att förklara de begrepp som förekommer innan man börjar använda dem eller ge tydliga referenser till var en förklaring finns. Till exempel bör man berätta var färdigheterna finns när man beskriver hur man väljer dem till sin rollperson.

Sedan kan man börja med beskrivningen av spelvärlden om man tycker att det känns mer naturligt. Så tänker jag göra i mitt nästa större spel.

/tobias

Rising

Vila i frid
Re: Upplägg för rollspel

hur ser era projekt ut?
Ett projekt har nog följande faser för mig:

Koncept (systemlöst provspelande)
Alltså först måste jag formulera för mig själv vad rollspelet ska handla om, vad det egentligen är för sorts karaktärer man skall gestalta och vilka äventyr det typ är meningen att man skall få uppleva. Jag skriver en del, men mestadels är det lösa anteckningar som det räcker med att jag själv kan förstå. Då kan vi börja speltesta konceptet utan några regler (eller med regler hämtade från något annat rollspel) men ingen annan kan spelleda än jag själv, för nästan all info om världen finns i mitt huvud.

Regelkärna (börja spela!)
Ganska snabbt så fingrar jag ihop någon regelkärna och en provisorisk lista på egenskaper, färdigheter, attribut, fördelar/nackdelar, tärningsmekanismer, strid- magi- och skaderegler (och andra specialregler). Återigen är de beskrivna så att jag kan förstå dem. De regler som inte är självförklarande kan spelarna behöva fråga mig om, för jag bryr mig ännu inte om att beskriva allt så ingående. Nu kan vi iaf börja spela med ett utkast till spelets riktiga regler.

Generering (börja använd reglerna på egen hand!)
Sedan skriver jag genereringsregler. Det är de första regler som är beskrivna på så vis att vanligt folk kan förstå dem utan att behöva fråga mig om detaljer. Det är ansträngande att behöva skriva på det sättet, så jag gör det inte förrän jag verkligen vet vad det är jag vill ha beskrivet. Mitt mål är att spelarna skall få generera rollpersoner helt på egen hand utan att jag ska blanda mig i processen. Nu är spelarnas del av reglerna färdig. Härnäst; spelledarens.

Äventyrsskrivande (börja skriv äventyr på egen hand!)
Nu skriver jag de delar av världsbeskrivningen som man kan använda till äventyrsupplägg: Olika fraktioner, mysterier och hemligheter, monster, antagonister, spännande platser, konflikter i världen, osv. Jag väntar med den tråkiga delen av världsbeskrivningen; bakgrundsinfo, skapelseberättelse, introduktion till världen och sån skit, eftersom jag tycker det är skittråkigt att både behöva läsa och skriva sånt. Än så länge behöver jag alltså fortfarande muntligt förklara konceptet med mitt rollspel, men nu kan åtminstone mina spelare själva prova på att skriva äventyr och spelleda dem med mig som spelare.

Vettiga regler och vettig värld (hej, främling, jag har ett rollspel för dig!)
Härnäst så skriver jag ner reglerna på ett vettigt och beskrivande språk så att vem som helst ska kunna förstå dem, samt kluddar ner något om de tråkiga delarna av världsbeskrivningen så att även helt främmande spelare ska kunna förstå vad det är för känsla jag vill åt i rollspelet, och hur bakgrunden till alltihop hänger samman. Nu för första gången kan jag lägga ut spelet på en hemsida åt fullständiga främlingar så att de ändå ska kunna ha allt som behövs för att börja lira på egen hand. (Så här långt kommer dock i stort sett aldrig några av mina projekt)

Finputs (nu ännu finare!)
Slutligen kommer presentation och utformning. Jag skriver om stycken som varit dåliga, lägger till stämningstexter där sådana saknats, exempel kommer in, utrustningslistor kompletteras och jag börjar även rita en del rena stämningsbilder (jag har nämligen redan ritat beskrivande bilder (såsom föreställande bilder på monster) till respektive kapitel). Jag försöker göra spelet lite mer attraktivt och lättläst, med andra ord.

/Rising
som passar på att tala om att han inte alltid spelar spelet mellan var och en av dessa stadier, utan att han ibland hinner göra två eller tre stadier i ett svep mellan testspelsomgångarna.

Krille

Super Moderator
Skrivordning (långt)

När jag skapar ett rollspel så skriver jag kapitlen i ungefär följande ordning:

<ul type="square">[*]En massa idéer om världen och hur spelet ska spelas. Detta kommer att ändras hejvilt sen, men jag gillar att ha det. Exempel: En fantasyvärld, fast framspolad till 1914-teknik. Framförallt flygning. Biplan, alver med flygbestar, dvärgiska raketplan, orchiska pulsjetdrivna zeppelinare. Flygkryssare. Internationella intriger. Spioner med slokhatt. Salonger. Dålig tysk brytning på orcherna.
[*]En skiss på hur reglerna fungerar, dvs hur man skulle göra för att dyrka upp lås, och hur man skulle göra för att slå ihjäl en gobbo. Nu när jag har T10-systemet så brukar jag ofta skippa den här delen. Exempel: T10-systemet, tärning+attribut+färdighet över svårighet, skadenivåer och omtöckning istället för KP eller trauma.
[*]Ännu mer detaljer om världen och vad som gör det här spelet unikt. Exempel: Krutvapen, förstås. Annars kan man inte ha kulsprutor på sina biplan. Industri. Hopp om framtida fred, men den är hotad.
[*]Tankar om hur man spelar spelet. Exempel: Mycket flygstrid, inget tunnelkräl. Mycket flygande. Intriger på båda sidor i det före detta kriget. Mycket luskande i salonger. Mingel är kul. Mekande ska spela roll. Tänk även på rollpersoner som inte kan flyga.
[*]En eller ett par idéer om coola mekanismer som saknas i regelskissen ovan. Exempel: Luftstridsregler. Mekanikerregler - ska kunna hotta upp ett flygplan och göra det häftigare. Magi?[/list]

Observera att vid det här laget så har jag inte skrivit en enda rad på spelet! Allt jag har är idéer. Det här är medvetet - om jag skriver för tidigt så kommer arbetet att gå åt helvete. 80% förberedelser leder till 20% arbete, 20% förberedelser leder till 80% arbete. Det blir helt enkelt enklare att jobba om jag vet vad som ska ingå och vad målet är.

Så nu går vi över till nästa moment: projektplanen. Det skulle kunna benämnas "innehållsförteckning" också, men projektplan låter mycket mer professionellt. Det är helt enkelt ett antal överrubriker, rubriker och underrubriker som säger vad som ska ingå i spelet.

Exempel:
<ul type="square">[*]Välkommen
[*]Vad är rollspel
[*]Grundläggande om spelet
[*]Rollpersoner
[*]Spelvärden
[*]Regler
[*]Stridsregler
[*]Mekanikregler
[*]Övriga regler
[*]Spelvärlden, översikt
[*]Ena landet
[*]Andra landet
[*]Alver, dvärgar och orcher
[*]Flygmaskiner
[*]Hur man spelleder
[*]Hur man skriver äventyr
[*]Introäventyr
[*]Rollformulär
[*]Index[/list]

Observera att jag fortfarande inte har skrivit något annat än rubriker, och att jag har satt upp en godtycklig ordning som kapitlen kan komma i. Jag kan lika gärna välja en annan ordning - jag kanske ska beskriva spelvärlden först, sedan reglerna, sedan spelledartips och sist spelvärden och flygmaskiner som referens. Men det får jag se sen. Jag kan alltid skyffla om det. Men som sagt var, jag har inte skrivit en rad än, och jag har inte spikat kapitlens ordning än.

Nu kan jag börja skriva. Så vad ska jag börja skriva på? Jo, det som behövs för att kunna speltesta. Det innebär regler och så småningom strid. Nu har jag lyxen av att ha en färdig motor, T10-systemet, så jag behöver inte skriva dem så mycket eller speltesta dem. Det är mest klipp och klistra. Jag kan istället hoppa in på nästa viktiga bit, spelvärden. Det är attribut och färdigheter för det mesta. Jag kan slänga ihop en lista redan nu. Den är inte spikad, utan jag återgår till den allt eftersom speltesten fortgår.

Jag gör inte rollpersonsgenerering än. Istället slänger jag ihop ett antal rollpersoner helt godtyckligt och använder i testen. När jag skapar reglerna så skapar jag också en skala på "hur bra är bra", och när jag skapar rollpersonerna så väljer jag värden på den skalan för att se hur det funkar med olika braiga rollpersoner.

Nu börjar jag också jobba med spelvärlden, mest i form att jag utökar innehållsförteckningen med fler rubriker och skriver texten under rubrikerna, lite i den ordning jag har inspiration. Jag börjar också jobba med specialgrejor, i det här fallet mekanikerregler och särskilda luftstridsregler, och ser till att de passar in i resten av världen och resten av regelsystemet. Det testas, förstås.

Nu först börjar jag jobba på rollpersonsgenerering. När jag har det, en någorlunda komplett lista på spelvärden, de viktigaste reglerna och någon form av världsbeskrivning, så sker första speltestet. Jag uppmuntrar mina spelare att vara skoningslösa. De får nöjet att såga mig längs med fotknölarna, och jag tänker inte säga emot. All kritik tar jag till mig och utvärderar. Det som behövs justeras justeras. Det gäller inte bara regler utan även värld.

Därefter så fortgår processen: mer skrivs, mer speltestas, mer justeras. Det upprepas tills det känns som att det finns en stadig grund att stå på.

Till slut så har jag ett rollspel bestående av regler och värld. Något av de där testscenarierna utvecklas till ett introäventyr. Hej och välkommen-texter, vad är rollspel, hur man spelleder, hur man skriver äventyr, allt det där stjäls från något tidigare skrivet rollspel, plöjs igenom och skrivs om så att det passar just det här spelet. Dessutom tillfogas särskilda tips för det här spelet, och skeva tips tas bort.

Så nu har jag alla komponenterna. Nu ska de bara läggas i rätt ordning, och sen har man ett komplett rollspel (sånär som illustrationer, layout, tryck, distribution och en massa spelare, förstås).

---

Om du har orkat läsa hela vägen hit så har jag ett tokviktigt tips:

Skriv varje kapitel i en egen fil i ordbehandlaren! Skriv INTE hela spelet i en fil. Sätt ihop det sen, när arbetet är klart, men innan dess så behöver du överskådligheten med ett kapitel per fil. Det är mycket enklare att se vad som saknas om man helt enkelt märker att filen är tom eller saknas. Och det är mycket, mycket enklare att inte infoga en fil i slutresultatet än att klippa ut den bit som ska ut.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag brukar ha följande uppdelning, åtminstone i de av mina verk som är utpräglat simulationistiska:

Spelvärlden: Det här kapitlet, som eventuellt kan tänkas föredås av något slags introduktionskapitel om jag känner att det behövs, beskriver spelvärlden i övergripande drag. Tanken är att läsaren ska ha en bild av vilket slags rollspel det är han läser när han sedan går vidare och fördjupar sig i reglerna.

Rollpersonen: sedan kommer rollpersonskapitlet, följt av eventuella relaterade kapitel som till exempel ett färdighetskapitel eller ett fördelar- och nackdelarkapitel om det skulle behövas.

Handlingsresolution: sedan kommer kapitlet som talar om hur man slår slag och gör saker. Det har alltid varit lite av ett dilemma för min del huruvida detta kapitel bör placeras före eller efter Rollpersonskapitlet, men för det mesta väljer jag den här ordningen, eftersom handlingsresolutionen oftare kräver förkunskaper om hur man gör rollpersonen för att bli meningsfulla än det motsatta.

Strid och skador: Sedan kommer stridsreglerna. Jag brukar inte ha något separat kapitel för skaderegler utan låter dem ligga i samma kapitel.

Utrustning: saker som vapenlistor och regler för hur man använder pengar brukar få komma här. Eventuellt kan vapenlistorna placeras i stridskapitlet.

Magi: Om det finns några slags övernaturliga förmågor i mitt spel så brukar de få ett eget kapitel ungefär här.

Kampanj: därefter följer ett kapitel riktat till spelledaren om hur man spelar mitt spel. Det brukar omfatta kampanjtips, äventyrsförslag, lite allmän spelledarhjälp samt en inblick i de tankar jag har haft när jag designat spelet och vilket syfte jag haft med olika delar av det.

Övriga världskapitel: Om jag känner att jag behöver till exempel ett monsterkapitel, ett NPC-kapitel eller något liknande så brukar det få hamna här nånstans.

Introduktionsäventyr: jag har aldrig skrivit ett introäventyr till något av mina rollspel, men min tanke har alltid varit att det ska ligga längst bak.

entomophobiac

Low Prep High Play
Det här är väldigt olika beroende på vilket spel det rör sig om.

Mina nuvarande projekt är lite speciellt indelade eftersom de helt och hållet utgår från sina grundkoncept. Borderline är nog det som avviker mest från normen, men av väldigt naturliga skäl - det ska återspegla fenomen i vår egna tidsålder. Då är det väldigt onödigt med ingående världskapitel.

The Dark Spire
*Ett intro-kapitel; "va faen är detta?"
*Rollpersonsskapande
*Regler
*Världen i kort
*Mer detaljerade fenomen och koncept. I bokstavsordning för enkel referens
*Kapitel skrivet som en in-game religiös text, främst för spelledarens användning
*Spelledarkapitel; "hur faen spelleder man Dark Spire - vad är tanken?"
*Övernaturligheter - ett helt kapitel dedikerat till det övernaturliga, på vad sätt detta nu kan användas - också reserverat för SL

Borderline
*En essä om modern terrorism och ett större kåseri om världsutvecklingen mot idéterrorism och organisationsglobalisering.
*Beskrivning av terrorism ur en realistisk synvinkel, upplagt som en tidning. Alltså - bildklipp, korta artiklar, intervjuer och mer punktmaterial än djuplodande. Dessa berör allt från tortyr och Al Qaida till kärnvapen och historier från överlevande. Foton.
*Motsatsen till terrorn, upplagt på samma sätt som terror-beskrivningen. Väldigt mycket propaganda och hype - precis som militär oftast beskrivs av de egna. Här beskrivs allt från M16 och holländska BBE till SEAL Team Six och intervjuer med amerikanska marinsoldater. Foton.
*Integrerat karaktärsskapande- och regelkapitel. Tecknade illustrationer.
*Spelledarkapitel.
*Kampanj med tre fristående - väldigt olika - scenarier.

För mer exempel kan du ju titta på TheTournament eller Skymningsland länken nedan.

Erufailon

Swordsman
jag torr att själva skapandet är ganska skillt från den slutgiltiga produkten, att presentera sitt rollspel är en designfråga helt enkelt.

för att snabbt ta hur jag arbetar,
1. först behöver jag något som griper tag i mig, det här vill jag göra! det här vill jag spela!
2. Nu har vi inspirationen och skapar oss en stämning, och andra saker som genomsyrar spelet, bara på idénivå såklart.
3. nu börjar vi spalta upp det lite och få in det i rubriker, jag börjar sedan med att beskriva världen och eftersom jag är en sann friformare så tar inte själva systemet så stor plats, om det i huvudtaget finns något, utan det är själva världen som står i fokus, möjligheterna, vad som ska vara dålt vad som ska vetas.
4.. Sedan blir det att testa spelet, om och om igen, du får inspiration av det! jag lovar, om dina medpelare är med på att även de kan ge kommentarer om välrden under spelets gång så kan man få ut ännu mera av det, helt enkelt provspela.
sedan så finslipar man det för varje gång man hittat på något nytt.

ungefär så gör jag...

men för att gå till något annat, själva uttrycket, designen upplägget på produkten.
det känns ofta som att strukturen är väldigt lik i många rollspel, kapitel om världen, strid, system mm..

men skulle man inte kunna göra något nytt?
nått nyskapande i strukturen?
kanske låta allt vara baserat på en historia, som väver samman allt, detta finns ju redan i många rollspel, men skulle man inte kunna driva det längre?

ja jag vet inte, men möjligheterna är ganska stora...

Big Marco

Läskig
Re: Skrivordning (långt)

Skriv varje kapitel i en egen fil i ordbehandlaren!

Jag höll med dig i det mesta du skrev och nickade igenkännande (speciellt det att idéerna är primära och gärna brainstormas fram). Jag vill förtydliga att förberedelser är mycket viktigare än att börja skriva direkt, eftersom du annars riskerar att få skriva om/kassera en stor mängd text -> tid, ork och inspiration, helt i onödan.

Spelet jag just nu pular med började skrivas efter ca ett halvårs idéer, kommentarer och anteckningar. Regelbasen är så gott som klar, fluff skall till. Strid är helt klar, frånsett exempel (som jag alltid skriver sist, då jag hatar att behöva skriva om exempel).

Däremot håller jag inte med om citatet ovan - jag tycker att det är asskönt att ha hela projektet i en och samma fil, iaf tills omfattningen inte når över 150000 tecken eller så. Varför? Jo, för om jag vill ändra en term, göra sök/ersätt, etc, så är det mycket smidigare att bara behöva göra det i en fil, än i dussinet eller fler.

Dock, är man helt 100% på att det som skrivs inte drabbas av dylika förändringar så är kapitelindelningen bra.

Krille

Super Moderator
A-fil eller gräddfil?

"Däremot håller jag inte med om citatet ovan - jag tycker att det är asskönt att ha hela projektet i en och samma fil, iaf tills omfattningen inte når över 150000 tecken eller så. Varför? Jo, för om jag vill ändra en term, göra sök/ersätt, etc, så är det mycket smidigare att bara behöva göra det i en fil, än i dussinet eller fler."

Tja, sök och ersätt kan man göra i efterhand. Det kan till och med göras när skiten layoutas.

Det finns ännu en fördel med att dela upp sig i flera filer, nämligen delegation. Det är tokmycket enklare att skicka relevant fil till en författare, än att mecka med rätt stycke och klippa och klistra.

Troberg

Sinister eater
Mitt upplägg för Generica

Jag lägger upp Generica enligt följande modell:

- Inledning (svårt att motivera den någon annanstans...)
- Karaktärern
- Saker man behöver för karaktärsskapande (fördelar, nackdelar, färdigheter och så vidare)
- Utrustning/vapen
- Regler (strid, skador osv)
- Spelledartips
- Tabeller
- Karaktärsblad
- Revisionshistorik

Utöver det avser jag att göra separata referenshäften med utdrag ur reglerna (som förutsätter att man förstått de grundläggande principerna) för:

- Karaktärsskapande
- Regelreferens
- Magi (och eventuellt psionics, superkrafter, cybernetik, biotech)

Världarna kommer sedan att vara separata böcker.

gråhök

Veteran
<ul type="square">
[*] förprat
[*] grundegenskaper
[*] spelmekanik
[*] färdigheter
[*] strid
[*] utrustning
[*] rymdregler
[*] karaktärsskapande
[*] raser
[*] världshistoria
[*] magiregler
[*] exempelscenario
[*] annat
[/list]

gråhök

Veteran

Skriv varje kapitel i en egen fil i ordbehandlaren! Skriv INTE hela spelet i en fil. Sätt ihop det sen, när arbetet är klart, men innan dess så behöver du överskådligheten med ett kapitel per fil. Det är mycket enklare att se vad som saknas om man helt enkelt märker att filen är tom eller saknas. Och det är mycket, mycket enklare att inte infoga en fil i slutresultatet än att klippa ut den bit som ska ut.
Mycket viktigt. Mitt "huvuddokument" för Project Unnamed är 47 rader och suger i sig kapitlen var för sig. Vet inte om det är enkelt att fixa ngt liknande i (säg) Word, men det blir mycket enkelt att kasta om kapitlen.

Snow

Swashbuckler

i word kastar man alltid om kapitel lätt (om man använder rubrik-formatmallar vill säga)
det är bara att välja "visa - disposition" och sen trycka valfri siffra i verktygsraden. Då kan man lätt flytta runt rubrikerna hur man vill (och texten följer med).

Själv föredrar jag att ha texter i ett enda dokument så länge jag inte är i närheten av layout. Då har man översikt. När det är dags för layout och finpill delar jag upp dem (inte så jobbigt jämförelsevis).

Rygar

Veteran

Det känns fruktansvärt bra att sitta och läa det där och inse att man i alla fall har börjat "rätt". Ty när den sotre Krille, Facit, har talat så skola vi alla tacka våra mödrar som fostrat oss i Krilles barmhärtiga spelskaparanda.

Öhm, eller snarare, tack! Det där kommer jag att använda, det var lite annat än det som stod på Foxtail. Lägg upp det där där om du orkar, det lär hjälpa folk.

Tack!