Skrivordning (långt)
När jag skapar ett rollspel så skriver jag kapitlen i ungefär följande ordning:
<ul type="square">[*]En massa idéer om världen och hur spelet ska spelas. Detta kommer att ändras hejvilt sen, men jag gillar att ha det. Exempel: En fantasyvärld, fast framspolad till 1914-teknik. Framförallt flygning. Biplan, alver med flygbestar, dvärgiska raketplan, orchiska pulsjetdrivna zeppelinare. Flygkryssare. Internationella intriger. Spioner med slokhatt. Salonger. Dålig tysk brytning på orcherna.
[*]En skiss på hur reglerna fungerar, dvs hur man skulle göra för att dyrka upp lås, och hur man skulle göra för att slå ihjäl en gobbo. Nu när jag har T10-systemet så brukar jag ofta skippa den här delen. Exempel: T10-systemet, tärning+attribut+färdighet över svårighet, skadenivåer och omtöckning istället för KP eller trauma.
[*]Ännu mer detaljer om världen och vad som gör det här spelet unikt. Exempel: Krutvapen, förstås. Annars kan man inte ha kulsprutor på sina biplan. Industri. Hopp om framtida fred, men den är hotad.
[*]Tankar om hur man spelar spelet. Exempel: Mycket flygstrid, inget tunnelkräl. Mycket flygande. Intriger på båda sidor i det före detta kriget. Mycket luskande i salonger. Mingel är kul. Mekande ska spela roll. Tänk även på rollpersoner som inte kan flyga.
[*]En eller ett par idéer om coola mekanismer som saknas i regelskissen ovan. Exempel: Luftstridsregler. Mekanikerregler - ska kunna hotta upp ett flygplan och göra det häftigare. Magi?[/list]
Observera att vid det här laget så har jag inte skrivit en enda rad på spelet! Allt jag har är idéer. Det här är medvetet - om jag skriver för tidigt så kommer arbetet att gå åt helvete. 80% förberedelser leder till 20% arbete, 20% förberedelser leder till 80% arbete. Det blir helt enkelt enklare att jobba om jag vet vad som ska ingå och vad målet är.
Så nu går vi över till nästa moment: projektplanen. Det skulle kunna benämnas "innehållsförteckning" också, men projektplan låter mycket mer professionellt. Det är helt enkelt ett antal överrubriker, rubriker och underrubriker som säger vad som ska ingå i spelet.
Exempel:
<ul type="square">[*]Välkommen
[*]Vad är rollspel
[*]Grundläggande om spelet
[*]Rollpersoner
[*]Spelvärden
[*]Regler
[*]Stridsregler
[*]Mekanikregler
[*]Övriga regler
[*]Spelvärlden, översikt
[*]Ena landet
[*]Andra landet
[*]Alver, dvärgar och orcher
[*]Flygmaskiner
[*]Hur man spelleder
[*]Hur man skriver äventyr
[*]Introäventyr
[*]Rollformulär
[*]Index[/list]
Observera att jag fortfarande inte har skrivit något annat än rubriker, och att jag har satt upp en godtycklig ordning som kapitlen kan komma i. Jag kan lika gärna välja en annan ordning - jag kanske ska beskriva spelvärlden först, sedan reglerna, sedan spelledartips och sist spelvärden och flygmaskiner som referens. Men det får jag se sen. Jag kan alltid skyffla om det. Men som sagt var, jag har inte skrivit en rad än, och jag har inte spikat kapitlens ordning än.
Nu kan jag börja skriva. Så vad ska jag börja skriva på? Jo, det som behövs för att kunna speltesta. Det innebär regler och så småningom strid. Nu har jag lyxen av att ha en färdig motor, T10-systemet, så jag behöver inte skriva dem så mycket eller speltesta dem. Det är mest klipp och klistra. Jag kan istället hoppa in på nästa viktiga bit, spelvärden. Det är attribut och färdigheter för det mesta. Jag kan slänga ihop en lista redan nu. Den är inte spikad, utan jag återgår till den allt eftersom speltesten fortgår.
Jag gör inte rollpersonsgenerering än. Istället slänger jag ihop ett antal rollpersoner helt godtyckligt och använder i testen. När jag skapar reglerna så skapar jag också en skala på "hur bra är bra", och när jag skapar rollpersonerna så väljer jag värden på den skalan för att se hur det funkar med olika braiga rollpersoner.
Nu börjar jag också jobba med spelvärlden, mest i form att jag utökar innehållsförteckningen med fler rubriker och skriver texten under rubrikerna, lite i den ordning jag har inspiration. Jag börjar också jobba med specialgrejor, i det här fallet mekanikerregler och särskilda luftstridsregler, och ser till att de passar in i resten av världen och resten av regelsystemet. Det testas, förstås.
Nu först börjar jag jobba på rollpersonsgenerering. När jag har det, en någorlunda komplett lista på spelvärden, de viktigaste reglerna och någon form av världsbeskrivning, så sker första speltestet. Jag uppmuntrar mina spelare att vara skoningslösa. De får nöjet att såga mig längs med fotknölarna, och jag tänker inte säga emot. All kritik tar jag till mig och utvärderar. Det som behövs justeras justeras. Det gäller inte bara regler utan även värld.
Därefter så fortgår processen: mer skrivs, mer speltestas, mer justeras. Det upprepas tills det känns som att det finns en stadig grund att stå på.
Till slut så har jag ett rollspel bestående av regler och värld. Något av de där testscenarierna utvecklas till ett introäventyr. Hej och välkommen-texter, vad är rollspel, hur man spelleder, hur man skriver äventyr, allt det där stjäls från något tidigare skrivet rollspel, plöjs igenom och skrivs om så att det passar just det här spelet. Dessutom tillfogas särskilda tips för det här spelet, och skeva tips tas bort.
Så nu har jag alla komponenterna. Nu ska de bara läggas i rätt ordning, och sen har man ett komplett rollspel (sånär som illustrationer, layout, tryck, distribution och en massa spelare, förstås).
---
Om du har orkat läsa hela vägen hit så har jag ett tokviktigt tips:
Skriv varje kapitel i en egen fil i ordbehandlaren! Skriv INTE hela spelet i en fil. Sätt ihop det sen, när arbetet är klart, men innan dess så behöver du överskådligheten med ett kapitel per fil. Det är mycket enklare att se vad som saknas om man helt enkelt märker att filen är tom eller saknas. Och det är mycket, mycket enklare att inte infoga en fil i slutresultatet än att klippa ut den bit som ska ut.