Re: Upplägg för rollspel
Ett projekt har nog följande faser för mig:
Koncept (systemlöst provspelande)
Alltså först måste jag formulera för mig själv vad rollspelet ska handla om, vad det egentligen är för sorts karaktärer man skall gestalta och vilka äventyr det typ är meningen att man skall få uppleva. Jag skriver en del, men mestadels är det lösa anteckningar som det räcker med att jag själv kan förstå. Då kan vi börja speltesta konceptet utan några regler (eller med regler hämtade från något annat rollspel) men ingen annan kan spelleda än jag själv, för nästan all info om världen finns i mitt huvud.
Regelkärna (börja spela!)
Ganska snabbt så fingrar jag ihop någon regelkärna och en provisorisk lista på egenskaper, färdigheter, attribut, fördelar/nackdelar, tärningsmekanismer, strid- magi- och skaderegler (och andra specialregler). Återigen är de beskrivna så att
jag kan förstå dem. De regler som inte är självförklarande kan spelarna behöva fråga mig om, för jag bryr mig ännu inte om att beskriva allt så ingående. Nu kan vi iaf börja spela med ett utkast till spelets riktiga regler.
Generering (börja använd reglerna på egen hand!)
Sedan skriver jag genereringsregler. Det är de första regler som är beskrivna på så vis att vanligt folk kan förstå dem utan att behöva fråga mig om detaljer. Det är ansträngande att behöva skriva på det sättet, så jag gör det inte förrän jag verkligen vet vad det är jag vill ha beskrivet. Mitt mål är att spelarna skall få generera rollpersoner helt på egen hand utan att jag ska blanda mig i processen. Nu är
spelarnas del av reglerna färdig. Härnäst;
spelledarens.
Äventyrsskrivande (börja skriv äventyr på egen hand!)
Nu skriver jag de delar av världsbeskrivningen som man kan använda till äventyrsupplägg: Olika fraktioner, mysterier och hemligheter, monster, antagonister, spännande platser, konflikter i världen, osv. Jag väntar med den tråkiga delen av världsbeskrivningen; bakgrundsinfo, skapelseberättelse, introduktion till världen och sån skit, eftersom jag tycker det är skittråkigt att både behöva läsa och skriva sånt. Än så länge behöver jag alltså fortfarande muntligt förklara konceptet med mitt rollspel, men nu kan åtminstone mina spelare själva prova på att skriva äventyr och spelleda dem med mig som spelare.
Vettiga regler och vettig värld (hej, främling, jag har ett rollspel för dig!)
Härnäst så skriver jag ner reglerna på ett vettigt och beskrivande språk så att vem som helst ska kunna förstå dem, samt kluddar ner något om de tråkiga delarna av världsbeskrivningen så att även helt främmande spelare ska kunna förstå vad det är för känsla jag vill åt i rollspelet, och hur bakgrunden till alltihop hänger samman. Nu för första gången kan jag lägga ut spelet på en hemsida åt fullständiga främlingar så att de ändå ska kunna ha allt som behövs för att börja lira på egen hand. (Så här långt kommer dock i stort sett aldrig några av mina projekt)
Finputs (nu ännu finare!)
Slutligen kommer presentation och utformning. Jag skriver om stycken som varit dåliga, lägger till stämningstexter där sådana saknats, exempel kommer in, utrustningslistor kompletteras och jag börjar även rita en del rena stämningsbilder (jag har nämligen redan ritat
beskrivande bilder (såsom föreställande bilder på monster) till respektive kapitel). Jag försöker göra spelet lite mer attraktivt och lättläst, med andra ord.
/Rising
som passar på att tala om att han inte alltid spelar spelet mellan var och en av dessa stadier, utan att han ibland hinner göra två eller tre stadier i ett svep mellan testspelsomgångarna.