Ge och ta
"hur hård bör man vara mot spelare för att få dom att förstå att SLs ord är lag. Senaste äventyret så satt hälften av spelarna och kallade både mig själv och äventyret allehanda censurerade saker, samtidigt dom körde oseriöst, satt och surade och halvsov. På grund av att allt gick snett för dom i äventyret. Liknande saker har hänt innan också. Hur tyglar man en bångstyrig grupp?"
Fråga dig själv
varför de använde en massa /&¤@£# om dig och äventyret, surar, kör oseriöst och halvsover. Visst, det gick snett, men det är ytligt. Varför gick det snett?
Du är spelledare. Det innebär inte, som vissa vill hävda, att du alltid har rätt. Spelarna finns faktiskt inte där för ditt höga nöjes skull, utan tvärtom är spelledande ett serviceyrke. Det är faktiskt din uppgift att tillfredsställa spelarna, inte tygla dem.
Spelarna kanske känner att de stångas med en elak spelledare som hela tiden sätter käppar i hjulet för dem. De kanske helt enkelt behöver lite framgångar hela tiden, för att de inte ska tappa sugen. Jag kan själv vara förbannad på spelledare som stoppar mina planer bara för att de inte stämmer överens med hans planer. Om spelarna känner så om dig så förstår jag dem, och i så fall är det dags att tänka om.
Mitt råd är helt enkelt att vända dig till dina spelare. Ta en kväll och diskutera med dem. Begär kritik. Ta kritiken som en man. Lyssna på dina spelare och vad de har att säga. Håll en dialog, så att de också får lyssna på vad du är ute efter. Fundera på vad det är de vill ha ut av spelkvällen, och försök på något sätt synka samman detta med vad du vill ha ut. Kompromissa en lösning, helt enkelt.
Rollspel är att ge och ta, även för spelledare, och ibland är det inte riktigt det som man själv hade tänkt sig att ge som spelarna vill ha, och det spelarna ger är inte alltid det man själv vill ta emot. Men så är det här i livet - så fort man har två viljor i en sak så kommer det uppstå friktion, och om man inte har lust att kompromissa och lösa problemen så kommer det bli problem.
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>