Nekromanti Upprop mot Bordsrollspel!

Chryckan

Swordsman
Rymdhamster said:
Varför är "bordsrollspel" ett problem? jag förstår det du har sagt om att du inte tycker att ett bord är nödvändigt, så långt är jag med. Men varför är det ett problem med att det heter bordsrollspel även fast man inte nödvändigtvis behöver sitta runt ett bord för att spela?

/Edit: jag tänker alltså att om man vet problemet så är det enklare att hitta ett bättre alternativ.

Jag bara slogs av tanken när jag såg den termen användas i ett inlägg här att den term vi bordsrollspelare använder när vi vill skilja ut våran hobby från andra sorters rollspel handlar mer om den möbel som man oftast sitter vid än några av de aktiviteter som utövas.

Det är som fotboll istället skulle kallas flatboll bara för att man oftast spelar det på en flat yta.

Tycker bara det är väldigt synd att det ord som används för att specifiera vår typ av rollspel handlar mer om möblemanget än hobby i sig.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag kan ju tycka att ordet handlar mer om HUR vi spelar rollspel =)

Dvs sittandes runt ett bord. För handen på hjärtat: hur många här burkar i de flesta fall inte sitta runt någon form av bord när de spelar?

För i övrigt är det ju sjukt svårt att hitta någon gemensam nämnare. Alla använder inte tärningar, eller spelledarskärmar för den delen (konstigt nog :gremwink: ) Det är inte alla som har rollspel i pappersform (vissa kör med PDF:er, andra har inga regler helt enkelt).

Genesis

Ni dés ni maître
nGrams finns tyvärr inte tillgängligt med svenskt corpus, men man kan kolla på franskan, vars term "jeu de rôle" (bokst. "spel av roll") är mer lik den svenska termen "rollspel". Även här börjar termen dyka upp i början av 40-talet, och i den här boken används den för att beteckna en gruppövning i vad som verkar vara ett "teambuilding"-syfte (Google visar mig inte så mycket av boken). Det verkar som att det handlar om att medvetet låtsas vara någon annan utan att ha tillgång till ett manus. Gygax och Arneson var inte först med termen eller företeelsen, de var bara först med att göra det till ett spel för skojs skull. Men det känns svårt att säga att "rollspel" började som spel och sedan spred sig till andra discipliner.

(Ursäkta att jag skriver så mycket om det här, men jag tyckte att det var intressant.)

Anarchclown

Swashbuckler
Det var det. Men jag tror fortfarande inte att dessa termer kommer att blandas ihop av någon annan än Diddi.

Krille

Super Moderator
Chryckan said:
Men om det är längden på ordet så är det viktigaste varför inte helt enkelt kalla det för B-rollspel så att alla fattar vad vi håller på med.
:gremwink:
"B-rollspel" är lika många stavelser som "bordsrollspel", och har bara 23% färre tecken, har negativa konnotationer och kan dessutom förväxlas med vedertagna restaurangtermern såsom "b-sås", dvs bearnaisesås.

Genesis

Ni dés ni maître
Rymdhamster said:
Dvs sittandes runt ett bord. För handen på hjärtat: hur många här burkar i de flesta fall inte sitta runt någon form av bord när de spelar?
Jag har varit väldigt sugen på att skippa bordet på sistone och istället sitta med ett tomt utrymme mellan spelarna. Och jeepformarna har ju inget bord, men det är nog ingen som vet om man ska klassa jeepform som bordsrollspel eller lajv.

Etepete said:
Använder man inte "pappersrollspel" ibland?
Jag har för mig att jag har använt den termen någon gång. Dock vill jag kasta in min röst för klassiska "bordsrollspel" igen. För övrigt känns den här diskussionen väldigt "Rollspel.nu" för min del: en enorm diskussion om något sådant här.

And I wouldn't have it any other way.

Tomatalven

Hero
Genesis said:
Rymdhamster said:
Jag har varit väldigt sugen på att skippa bordet på sistone och istället sitta med ett tomt utrymme mellan spelarna. Och jeepformarna har ju inget bord, men det är nog ingen som vet om man ska klassa jeepform som bordsrollspel eller lajv.
Jeepform?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Tomatalven said:
Jeepform?
Det är namnet på en stil eller ett tänk inom friformen som gruppen Vi åker Jeep ligger bakom. De har en hemsida där man kan nosa lite på hur deras grej.

Robban

Hero
Genesis said:
Gygax och Arneson var inte först med termen eller företeelsen, de var bara först med att göra det till ett spel för skojs skull. Men det känns svårt att säga att "rollspel" började som spel och sedan spred sig till andra discipliner.
Jag har för mig att Gygax var starkt negativt inställd till "role"-biten i "roleplaying game", men jag orkar inte leta upp intervjun där jag läste det, så eh.

God45

#PrayersForBahakan
När jag berättar vad jag sysslar med för folk som inte är insatta så säger jag för det mesta D&D och liknande. Det är störst chans att folk har hört talas om det då :gremsmile:

Speciellt yngre personer kan vara "Aha, som i Big bang theory/penny arcade?"

Sapient

Swashbuckler
Nja, vad vi behöver är en massa ord som låter coola. Gärna något som ingen alls fattar vad det betyder - sånt skapar kameraderie och lite lagom slutenhet utåt.

Tänk ungefär som flygarlingot i filmer som Top Gun, "two bogeys at nine a clock" osv. Termer som man slänger sig med som ingen utomstående fattar.

Vi har så klart en del av det där redan - "och jag rullade en natural one och missade mitt save" osv. Det är ditåt vi ska.

PS. Alla spelargrupper borde heta saker som skulle få Did & Björn att få hjärtattack! Saker som "The most secret order of Gygax", "Legion of Chthulu, Gothenburg chapter" osv.

Chryckan said:
Engelskans pen and paper roleplaying är ju en mycket bättre benämning än den svenska eftersom just pennor och papper i de flesta fall ändå är en del av spelandet.
Heter det inte också table-top role playing game på engelska, om man ska specificera det?
Men jag tänker inte nominera "bordsskiverollspel". "Bordsrollspel" duger bra, tycker jag.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mannen i skogen said:
Chryckan said:
Engelskans pen and paper roleplaying är ju en mycket bättre benämning än den svenska eftersom just pennor och papper i de flesta fall ändå är en del av spelandet.
Heter det inte också table-top role playing game på engelska, om man ska specificera det?
Men jag tänker inte nominera "bordsskiverollspel". "Bordsrollspel" duger bra, tycker jag.
Ja, det är väl mest dataspelsvärlden som pratade om "papper and pen games" någon gång på nittiotalet för att skilja sig själva från trad-rpgarna.

Totte

Warrior
Den gode Fredrik Malmberg på ett CSS årsmöte i slutet av 70-talet gjorde just en sådan grej när vi spelade Kingmaker och vi var påväg in på det närmaste hamburgerhaket, Clock (någon som minns dessa urdåliga burgare). Han försökte får en annan spelare att göra sig av med Margaret så att den röda ätten skulle minska och urbrister just när hela gruppen kommit in, högt och ljudligt "Men va fan nacka kärringen då så vi blir av me na". Ungefär alla vände sig mot oss och stirrade....

Så, visst vore det bra med "eget tugg" för spelare.

anth

Vetefan
Sapient said:
Nja, vad vi behöver är en massa ord som låter coola. Gärna något som ingen alls fattar vad det betyder - sånt skapar kameraderie och lite lagom slutenhet utåt.
Men det HAR vi väl redan? :gremshocked:
Har du inte sett hur folk stirrar på en när man snackar rollspel på tunnalbanan? :gremsmile:

Sapient said:
PS. Alla spelargrupper borde heta saker som skulle få Did & Björn att få hjärtattack! Saker som "The most secret order of Gygax", "Legion of Chthulu, Gothenburg chapter" osv.
+1
Jag ska genast ta upp detta med min spelgrupp. :gremsmile:

Sapient

Swashbuckler
Totte said:
Den gode Fredrik Malmberg på ett CSS årsmöte i slutet av 70-talet gjorde just en sådan grej när vi spelade Kingmaker och vi var påväg in på det närmaste hamburgerhaket, Clock (någon som minns dessa urdåliga burgare). Han försökte får en annan spelare att göra sig av med Margaret så att den röda ätten skulle minska och urbrister just när hela gruppen kommit in, högt och ljudligt "Men va fan nacka kärringen då så vi blir av me na". Ungefär alla vände sig mot oss och stirrade....

Så, visst vore det bra med "eget tugg" för spelare.
Precis!

Det kan ha varit där - eller nåja, tio år senare - jag fick inspirationen. Men då var det "Big Burger" på Odenplan som gällde, när CSS höll till på föreningsgården Brygghuset.

Tomatalven

Hero
Robban said:
Genesis said:
Gygax och Arneson var inte först med termen eller företeelsen, de var bara först med att göra det till ett spel för skojs skull. Men det känns svårt att säga att "rollspel" började som spel och sedan spred sig till andra discipliner.
Jag har för mig att Gygax var starkt negativt inställd till "role"-biten i "roleplaying game", men jag orkar inte leta upp intervjun där jag läste det, så eh.
Nu blir jag nyfiken :gremtongue:

Totte

Warrior
Var du åxå där? *lol*
Jag satt ju i rollspelsrummet nästan varje Söndag fram till hösten 88.

Chryckan

Swordsman
Rymdhamster said:
Jag kan ju tycka att ordet handlar mer om HUR vi spelar rollspel =)

För i övrigt är det ju sjukt svårt att hitta någon gemensam nämnare. Alla använder inte tärningar, eller spelledarskärmar för den delen (konstigt nog :gremwink: ) Det är inte alla som har rollspel i pappersform (vissa kör med PDF:er, andra har inga regler helt enkelt).
Hur jag spelar rollspel har inget att göra med att jag oftast sitter vid ett bord när jag gör det. Faktum är att jag vid ett flertal gånger har spelat rollspel utan att sitta vid ett bord.
Men visst de flesta gångerna så sitter man vid ett bord när man spelar rollspel. Fast det gäller även när man arbetar, äter, tittar på tv. Skulle hävda att de stora majoriteten av aktiviteter som mänskligheter utövar och som inte är mycket fysiska sker vid någon sorts bord.
Men det är bara den svenska rollspelshobbyn som verkar tycka detta faktum är viktigt att poängtera.

Ändå konstigt nog så tror jag att ingen inblandad i rollspelshobby när de blir ombedd att förklara att vad rollspel är tar upp placeringen av spelarna runt ett bord som en viktig del av förklaringen, om ens alls.

Det är både roligt och en styrka att rollspel är så varierat som det är men det är samtidigt både sorgligt och beklämmande att den enda gemensamma nämnaren som verkar gå att hitta är man sitter vid ett bord.
Och det är ännu mer sorgligt att så många personer som är entusiastiska och engagerade när det gäller rollspel verkar vara nöjda med detta.