Nekromanti Uppsats igen! - C.S. Lewis och "the Inklings"

Hej!
Det här ligger en bit fram i tiden (december-januari), men jag fungerar på att skriva en fempoängsuppsats i litteraturvetenskap om C.S. Lewis, eller möjligen Inklings som grupp.

Jag undrar nu om någon vet några bra informationskällor jag borde kolla in (jag känner till biografin "Jack", men läser gärna en recension av den), eller om ni bara har några egna intressanta upplysningar eller åsikter om ämnet. (Exempel på intressanta upplysningar: Vilka tillhörde egentligen Inklings förutom Lewis och Tolkien? Var samtliga författare, och såg man sig som en författargrupp eller mest som en "umgängesklubb"?)

De texter jag i första hand funderar på att fokusera på är Perelandra-trilogin (som jag läste för ett tag sen på svenska) och Lewis religiösa essäer (som jag inte alls läst men länge varit nyfiken på). Jag tar dock gärna emot tips om andra intressanta texter. Är det kanske trots allt dags för en omläsning av Narnia? I originalutgivningsordning den här gången kanske?

OT 1: Jag ger inte upp. Det är kanske fel personer som är inne på allmänna spelforumet. Är det verkligen ingen här som spelar textäventyr???
OT 2: "Blotkungens artefakter" i senaste Codex är ju grym, ju!

högaktningsfullt,
Martin?

Nightowl

Champion
Böcker om Tolkien tar ofta upp Inklingarna bra. Det fanns åtminstone en till författare bland dem, som till och med skrev något som kan liknas vid fantasy, men nu har jag glömt det...

Jag hade också en länk till en Lewis-sida en gång eftersom sidans ägare (Andrew Rilstone) pysslade med annat jag fann intressant... men jag har tappat bort den. Jag kan leta...

Erik

Balderk

Swashbuckler
Intressant

Jag har väl inga direkta råd förutom att du bör läsa om Narnia. Om inte annat för nostalgins skull, läs dem ockås i originalutgivningsordning. Men dte var ett intressant ämne att skriva om i litteraturvetenskap, ett ämne jag själv skulle läsa om inte min far var docent i det :gremfrown:

Men jag funderar på att gå någon liten kurs, kanske i populärlitteratur vilket jag finner intressant och i vilket det finns kurser om här i umeå.

Lycka till med uppsatsen!

MVH
Balderk

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Intressant

Men dte var ett intressant ämne att skriva om i litteraturvetenskap, ett ämne jag själv skulle läsa om inte min far var docent i det

Förlåt min påflugenhet, men varför förhindrar det ena det andra?

Foggmock

Myrmidon

Jag gissar att han har en synnerligen tråkig akademikerfarsa och inte vill bli lika dan. Du hör ju... 'Docent i Litteraturvetenskap'... hur hög ballhetsfaktor har det? :gremgrin:

Balderk

Swashbuckler

Du har såååå rätt! Nej, jag trivs ganska så bra med min far faktiskt. Men jag vill ogärna ha honom som lärare. Det skulle kännas fult. Dessutom vill inte han ha mig som student :gremgrin:

Nej men det är inte en särskilt behaglig situation att ha sin farsa/son som lärare/student antingen komme rjag att känna som att han är snällare mot mig än mot de andra och han kommer förmodligen känna att de andra kommer tro att han ger mig fördelar på grund av att jag är hans son och kommer därför vara tuffare mot mig, vilket jag sannerligen inte vill. Dessutom känns det lite fult att gå i sin fars fotspår :gremwink:

Men jag skulle kanske kunna tänka mig att läsa litteraturvetenskap på annan ort. Tror knappast jag kommer doktorera i det dock. Men jag finner dte intressant.

MVH
Balderk

Dofhjort

Veteran
Det ska finnas en bok om Inklingarna, men jag kan inte komma på vad den heter just nu... Hitta en bibliotekarie, dom brukar vara bra på att snoka fram böcker :gremsmile: