Nekromanti Uppsatsläsningshjälp?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tydlig trådstart? Inte? Föreslå en bättre då.

Jag sitter och vill verkligen bli klar med mina lärarstudier. Verkligen, verkligen, verkligen. Jag har läst nu sedan hösten 2002, av och till. Det är alltså NIO ÅR, för er som inte orkar räkna i skallen. Jag känner att jag bara vill bli... klar.

Så jag pluggar vid sidan av mitt heltidsjobb. Just nu ungefär 75%.

En av de saker som inte räknas in i de 75% jag läser, är en liten sketen rest i Engelska C. Jag har inte fixat sociolingvistikkursen. Och jag har uppgifter kvar, som jag försöker få gjorda. Just nu försöker jag skriva en uppsats om huruvida sociolingvistik är ett "useful" ämne. Användbarhet är ju alltid intressant. Och subjektivt, och kontextberoende =)

Jag har beslutat mig för att dela upp min text i tre delar, "immaterial" som behandlar de mest abstrakta skälen ("lära sig förstå mänskligheten"), "ideological" (kunna manipulera/passa in/göra korrekta analyser av grupper), och "commercial" (anpassa språk etc efter målgrupper).

Idag på bussen skrev jag ett utkast till introduktionen och till del 1. Nu skulle jag vilja ha kommentarer. Eftersom jag gillar att kommentera via Google Docs räknar jag med att andra gör det också.

LÄNKISH

Ni har alla skrivrättigheter; jag ser helst kommentarer som stoppas in genom att man använder insert->comment i menyn.

Eller, om ni inte orkar, skriv här.

Bear in mind; det är ett utkast skriver på buss, dessutom på en ipod touch.

Tack.

Möller

Hubert Hortlax
Hm, ja. Vad ska jag säga? Jag tillhör väl kanske inte riktigt den tilltänkta målgruppen.

Språket var fullt förståeligt, men väldigt akademiskt. Hade detta varit ett rollspel så hade jag bett dig förenkla och förkorta meningarna =)

krank

Möller said:
Språket var fullt förståeligt, men väldigt akademiskt. Hade detta varit ett rollspel så hade jag bett dig förenkla och förkorta meningarna =)
Det låter som jag nådde mitt mål =) Hade det här varit ett rollspel, hade jag förenklat och förkortat meningarna. Nu har jag instruktioner om hur många ord och sidor jag ska skriva... =)

Lindenius

Swashbuckler
Hmm… intressant. Hade du lämnat in en sådan text till mig (om jag varit examinerande lärare) hade jag strypt dig. Sen hade du fått göra om den. Eller möjligtvis tvärt om.

Vill du göra arbetet bra: Formulera en tes du vill ha sagt. Koppla till litteratur, exemplifiera med tre aktuella populärkulturella eller personliga (men allmängiltiga) exempel. Använd ett argument för din tes, därefter ett mot (ditt första argument) och sedan ett för igen.

Viktigast av allt, ta bort all onödig akademiska helt och använd den bara när begreppen verkligen behövs.

Med det sagt. Inledningen där du problematiserar nytta är kanon, om än någon mening för lång (som sagt, skär bort den värsta akademiskan).

Formulera din tes tydligare så att läsaren direkt kan se vilka de tre nivåerna är innan de tre underrubrikerna kommer (d v s förtydliga de två sista meningarna i andra stycket).

Var inte rätt för att vara övertydlig på det sättet. Det förlänger inte bara din text, men framför allt gör också texten mer lättläst (och bedömaren gladare) eftersom läsaren då inte behöver pussla ihop din text efter den sista underrubriken är presenterad. (känner att jag är lite svamlig här, hoppas du förstår vad jag försöker säga)

Var också restriktiv med spetsfundigheter som "lovechild" och "philosophical navel-gazing". Även om det förmodligen är sant, så framstår man lätt som en dryg stropp som anser sig vara smartare än den genomsnittliga människan. I det här fallet är det dessutom till viss del en "självreferens" vilket kan ge intrycket av att du inte tar uppgiften seriöst.

//erik. contrary to common belief -> lämnar du in texter sent tenderar universitetslärare vara extra nitiska när de läser texten eftersom de inte läser den samtidigt som hundratals andra. Du har också fått mer tid på dig än andra studenter varpå texten bör vara utan stavfel etc.

krank

Lindenius said:
Vill du göra arbetet bra
Jag vill mest ha det gjort, ska jag erkänna. Få mitt G och be the fuck done with it. jag har noll stolthet här.

Men ditt råd ska helt klart övervägas. Tidigt utkast...

Lindenius said:
Viktigast av allt, ta bort all onödig akademiska helt och använd den bara när begreppen verkligen behövs.
Kanske. Den fyller ju ut så fint =)

Lindenius said:
Var också restriktiv med spetsfundigheter som "lovechild" och "philosophical navel-gazing". Även om det förmodligen är sant, så framstår man lätt som en dryg stropp som anser sig vara smartare än den genomsnittliga människan. I det här fallet är det dessutom till viss del en "självreferens" vilket kan ge intrycket av att du inte tar uppgiften seriöst.
...vilket visserligen är sant, på båda punkter (dels är jag en dryg stropp som anser mig smartare än den genomsnittliga människan, och dels tar jag egentligen inte uppgiften på så stort allvar), men jag inser vikten av att låtsas i det här fallet.