Nekromanti Uppslagsmakeriet: Halloween!

solvebring

Superhero
... Halloween vankas och så gör också spelsessioner antar jag. Varför inte då spela ett scenario baserat på detta tema...

Då var det snart dags för Halloween. Ungarna kommer ge sig ut för att köra sina "Trick or treat?"-rundor, iklädda plastiga Buttericks-kostymer, med väskor och fickor packade med ägg, toapapper, kolasås och andra dyrgripar för Halloweens alla busstråk. Hem och festlokaler kommer att pyntas och dekoreras i detta lekfulla skräcktema och vuxna kommer att tävla i "Bästa kostym"-tävlingar, medan de sveper drinkar och låter teatersminket kleta av sig på omgivningen.

Nå, själv har jag ingen spelgrupp just nu så personligen kommer jag inte att gotta mig i något scenario på temat. Men andra har, och det är just det som är grejen med hela den här tråden.

... Till saken! Scenarion snickrade på speciella teman är alltid roligt och jag tycker att det känns lite speciellt charmigt när det dyker upp scenarion baserade på våra högtidstunder och liknande. Så låt oss alla göra en insats; låt oss spotta ut mängder av roliga scenariouppslag på temat Halloween. Kort och gott, skriv uppslag på temat Halloween. Varför jag valt uppslag är för att göra det enkelt för alla att vara med.

Riktlinjer för scenariouppslag
1. Temat är och måste vara Halloween.
2. Det handlar om uppslag, inte färdiga scenarion. Lägg specifika spel och system åt sidan och presentera istället kort och gott en idé till ett scenario utan regelsnack, värden och SLP:s etc.
3. Det finns inget rätt eller fel i övrigt vad det gäller settingen. Om det utspelar sig i Pratchett's Discworld, vår egen nutid, Tolkien's Midgård eller i Smurflandet spelar ingen roll - så länge temat är Halloween.
4. Lek! Ha kul!

Vad väntar ni på?! Go go go! :gremgrin:

w176

Förlorad dotter
Pyamasparty och HB

I byn Kallax strax utanför Luleå har en grupp fjortonåriga flickor pyjamasparty med skräcktema. Det är 500 meter till närmsta grannhus och där bor ett äldre par som lägger sig tidigt och är rädd för ligister. Det är kolsvart och väldigt tyst ute. Föräldrarna är över hos vänner i stan för kvällen, och har sagt att de kommer hem vid två tre på natten. Ett gäng killar från byn, ålder mellan sexton och tjugo, varav en rejält intresserad i en av flickorna vet också att tjejerna har FF och tänker dra över dit med HB och imponera och göra fest av det hela.

Spelarna har två rollsperson, både en av flickorna och en av pojkarna. Ett av de teman scenariot har är att saker spårar ur och går över gränsen, och hur sociala grupper driver på varandra.

Till det hela ska också ett ojabräde in som påstår sig kontrolleras av djävulen. Den kommer komma med obehagliga svar och uppmaningar, och otäcka saker kommer också börja hända i nyrenoverade medellklass huset. Telefonerna slutar ju självklart funka eller så spelar man på att det är fullständigt tabu att ringa föräldrar under en FF fest.

Ett av de möjliga handlingsutvecklingarna är att ungdomarna på skoj eller på Djävulens uppmaning bryter sig in hos gamlingarna, och råkar slå ihäl dem eller blir skjutna av gubbens jaktgevär.

Under kvällen ska också hälften av rollpersonerna gå åt. (Alla har ju 2 rollpersoner.) Om de de slocknar av dålig HB i soffan, dödas av de andra rollpersonerna, "sätts i hjälplöst tillstånd" med påföljande sexuella övergrepp, bryter ihop av djävulens uppmaningar eller tas över av Djävulen är upp till händelse utvecklingen.

rjonas

Hero
Europeiska rymdstyrelsen har skickat upp en satellit i synkronbanan. Det har rapporterats i vetenskapstidskrifter om hur förträffligt modern satelliten är och det det kan även ha nämnts i dagspressen i små notiser. I största hemlighet har ESA förberett satelliten för ett kvantexperiment man anser är alltför farligt att genomföra i Large Hadron Collider på Cern.

Någonting går dock fruktansvärt fel. Ens innan experimentet kunnat genomföras exploderar satelliten med en ljusblixt. Stora delar av satelliten faller ner genom atmosfären och obrunnet material störtar ner i bland annat Östersjön.

Fyra vårdstudenter har valt att hoppa över fredagens sena föreläsning och klivit ombord på en populär fredagskryssning till Åland. Stämningen är på topp. Spelarna ställer sig frågan -Vad vill jag få ut av kvällen?

Vädret utanför fartyget kunde varit bättre. Det är närmast storm på Östersjön och skeppets för slår flera meter upp och ner. Det är så illa att riverdansarna avbryter halvvägs in i sitt uppträde.

1. Nån hittar en tusenlapp.
2. Nån får tidigt ragg.
3. Nån hamnar i slagsmål med ciggtiggare.
4. En kvinna måste hastigt och lustigt förlösas i hissen.

På däck kan man bevittna en ljusblixt på himlen. Ett purpurfärgad aura syns flyktigt som en gloria kring fenomenet. Ett rasande buller genljuder över det brusande havet. Ett skrikande som av tvärnitande däck mot asfalt chockar passagerarna när ett brinnande, vitglödgat metallstycke slår ner på fartygets tak. Rymdskrotet kraschar genom flera våningar och stannar inte förrän det når fartygets inre shoppinggata.

Allt blir för ett ögonblick svart. Skeppet rister i stormen och paniken sprider sig bland besättning och passagerare. Efter någon minut stillar sig kaoset. Nödbelysningen tänds och omkullkastade människor börjar resa sig. Några modiga själar kliver upp på sina barstolar och fortsätter obekymrat supa. På shoppinggatan ligger ett stort metallstycke och ryker. Man kan se himlen i det gapande hålet. Metallstycket ser ut som bubbelplast av diamant. Något inne i rymdskrotet pustar ut en purpurfärgad dimma.

Flertalet människor har skadats i oredan och behöver medicinsk hjälp och det är färdigheter som våra hjältar behärskar. På en stund så vågar ingen sig närmare rymdskrotet så det finns en chans att spelarna kan vara först. Går man för nära får man en frän smak av bikarbonat eller Dr Pepper i näsan.

* Folk i chock eller panik.
* Enskilda medresenärer med otäcka benbrott.
* Aggressiva fyllon.
* Obemannad taxfree.
* En burlesk herre från Hultsfred beter sig illa i en korridor.

Händelseförloppet fortsätter enligt ramarna för ett av följande scenarion:

1. Den rosa röken förvandlar folk till zombies.
2. Skeppet bryts itu och börjar sjunka.
3. Rymdskrotet halveras allt snabbare och öppnar en portal till en annan dimension där spindlarna är stora som pudlar och skickar frätande nät på ja vaffan... Allt som rör sig!

w176

Förlorad dotter
Re: Pyamasparty och HB

Rising kom på en till cool vinkling på det. Att såna här fester kan vara ett av stegen man behöver gå igenom för att bli en ansvarstagande vuxen.

Att vilka säger ifrån och vilka driver på. Vilka beter sig etisk när saker väl är allvar och så vidare.

solvebring

Superhero
Underbart!
Hade gärna startat tråden själv men jag har tyvärr inte haft tid för ett längre inlägg. Kanske kommer.
Under tiden hoppas jag på att fler ska nappa och slänga ur sig lite uppslag på temat. Det var verkligen kul läsning det här. Suveränt.

Keep it up, folks!

solvebring

Superhero
Kom igen nu! ... Vad är det här?! x[
*Pepp pepp pepp*
Fan, nu har det varit nog mycket toftigt politiksnack och alltför få rollspelstrådar med drag i. Vi måste ju gå tillbaka lite "go". =)

Vart är skaparglädjen och lekkänslan?

Så kom igen - *sparkar lite arslen* - upp och stå och släng in ett litet bidrag. Det är ju meningen att den här tråden ska inspirera och liva upp lite, inte tvärtom.

android_iv

Warrior
Trick-or-Treat; Classic Edition
Ni är Death Killers Alpha Gänget, ett litet kompisgäng 12-åriga snorungar; Hemsebys självutnämnda härskare och rulers supreme. Äntligen är årets viktigaste dag här, Halloween; dagen då ni ska försvara er härskar-titel från alla andra wannabees genom att samla mest godis och utdela de värsta busen.
Andra gäng, som Hemseby Koola Kids, LoOK (Limp- och OstKlubben) och Rocka-mocka-fones, kommer samla godis som galna för ta titel och ära ifrån er.

1) Alla rollpersoner måste ha en Halloween-utklädnad.
2) Ni får döpa om erat gäng (men ärligt, vad kan vara bättre än Death Killers Alpha Gänget?).
3) Varje gång rollpersonerna knackar på ett hus i hopp o godisutdelning måste spelarna skrika "Bus eller Godis" i kör! (Trick or Treat går också bra, om det känns mer koolish).
4) Speltillfället måste innehålla stora mängder godis. Allt för att den rätta känslan ska infinna sig.
5) Vad innebär ära och härskarskap? Alla spelare får formulera ett mål/slutscen som går i uppfyllelse vid vinst (Du får äntligen chans på Tommy. Mobbar-Gurra bryter ihop och gråter offentligt i skolan. Matteläraren befriar dig från läxor för resten av året av rädsla för dina ägg och röd-färgs-ballonger. Whatever you want).

Utmaningar
* Strategi: vilka hus kan ge störst godisutdelning och bör prioriteras?
* Fight: ett annat gäng dyker upp samtidigt som ni till huset, kan ni skrämma iväg dem?
* Utforska: ingen öppnar dörren, vågar ni gå in och leta efter godis själva?
* Trick!: farbror Einar delar bara ut mandariner, vilket bus är lämpligt för att få honom på bättre tankar och ge er alla sockerpiller (och voltaren) ur sitt medicinskåp?
* Förräderi: Lill-Agnes (er senaste medlem) försöker flörta till sig eller stjäla erat godis för att sedan springa till Rocka-mocka-fones. Kan ni hindra hennes förräderi?
* Trick 2!: Den smågalna gumman Rut kastar ägg och småsten efter er så fort ni dyker upp. Hon hotar med "tyngre artelleri" (pepparspray?), vågar ni hämnas?
* Tjall-den: att stjäla godis från de andra gängen är högst oetiskt. Men vågar ni, kan ni och lyckas ni skylla på någon annan är utdelningen stor!
* Hämnd: Hemseby Koola Kids skrämmer era småsyskon bara för att jävlas. Revenge!! But how?
* Föräldrar *suck*: någons mamma kommer förbi med bilen och säger att det är läggdags. Kan ni övertala henne eller springa därifrån med godiset i behåll?
* Catchy-Catchy: skojaren Inga-Lill har knutit fast en stor godispåse i svansen på sin livliga Rottweiler 'Anna Anka'. Kan ni fånga den?

Listan kan självklart förlängas eller modifieras.
Huruvida Death Killers Alpha Gänget vinner godisjakten eller ej kan avgöras på flera sätt. Det kan vara helt upp till SL, upp till gruppen (gjorde vi bra ifrån oss, är det roligare att vinna eller förlora), man kan ha ett godis-poäng system mot fast svårighet (ni måste samla fler än 10 godispoäng) eller mot en ökande svårighet (LoOK samlar 2 godispoäng per timme, när spelet är slut måste ni ha fler än så).
Vilket som så kommer representanter från samtliga gäng till er trädkoja (som försvarande godis-Härskare är det ert privilegium) för att räkna godis. Vinnaren kommer håna alla andra och får besittningsrätten av kojan (enligt kampens uråldriga regler) och förlorarna går därifrån med svansen mellan benen och darrande underläppar.

KO, you WIN! Varje spelare får sätta ramarna för hur deras vinstscen spelas ut. Hur får du Tommys gunst? Hur skrämmer du Matte-stofilen till att inte våga ge dig läxor? Det är helt upp till spelaren!

You Loose!: Varje spelare får sätta ramarna kring hur deras vinstscen misslyckas. Hur och varför dissar Tommy dig helt (kanske tycker han Lill-Agnes med sitt godisförräderi är mycket mer spännande)? Varför skrattar Matteläraren åt dig och ger dig extrauppgifter? Återigen helt upp till spelaren, men ni har förlorat...

Tibbelin

Warrior
Odrägliga barn som tror att Sverige är lill-USA springer runt i radhusområdet till en Stockholmsförort. Deras nollkoll-föräldrar har släppt iväg de maskerade med ägg i kassarna. Barnen respekterar inte att få nej till godis utan dekorerar dörrar med ägg om de inte får sitt oförtjänta byte.

Ni spelar husägarna, målet är att skydda er boning. Vad som gäller är helt enkelt vad ni lyckas med efter att barnen kastat sina ägg. Kommer de undan? Får ni tag i de? Får ni ur de var bor? Får ni tag i föräldrar? Tillkallas polis? Vem blir polisanmäld? Barnen? Ni (för att ha tillfångatagit "stackars oskyldiga små barn")? Vinner ni folkopinionen? Är det verkligen småkriminella barn i farten eller är det oskyldiga hyss? Enas samfälligheten om att förbjuda "trick or treat" kommande år?

/Tibb (som faktiskt fick dörren äggad ikväll)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
solvebring said:
:gremgrin: Anar jag månne en viss bitterhet?
Ja, vem vill ge godis till nån som utövar utpressning för att få det? Vid påsk får man i alla fall en önskan om en »glad påsk« och eventuellt ett hemritat påskkort i utbyte mot godiset. Och har man inget godis att bjucka på så kastar påskkärringarna inte ägg på ens hus (trots att det faller sig naturligare för en påskkärring att bära på ägg än för en zombie eller ett spöke.)

solvebring

Superhero
Dante said:
solvebring said:
Ja, vem vill ge godis till nån som utövar utpressning för att få det? Vid påsk får man i alla fall en önskan om en »glad påsk« och eventuellt ett hemritat påskkort i utbyte mot godiset. Och har man inget godis att bjucka på så kastar påskkärringarna inte ägg på ens hus (trots att det faller sig naturligare för en påskkärring att bära på ägg än för en zombie eller ett spöke.)
Hahaha! +1 poäng till dig, Dante.

Tibbelin

Warrior
solvebring said:
Jag ser inte poängen med att barnen tar efter en utländsk aktivitet som lär de att maskerade hota till sig godis och om de inte får sin vilja igenom så ägnar de sig åt kriminella handlingar.

Att vilje klä ut sig - check! Att tigga godis - check! Att ägna sig åt skadegörelse och/eller trakasserier om de inte får sin vilja igenom - fet icke-check! Då tar jag gärna på mig rollen som satkärring för jag ser inte det gulliga och söta med detta "oskyldiga" busstreck.

rjonas

Hero
Igår dök det upp en gäng rara flickor vid dörren. De var säkert åtta stycken. Jag sa att här finns det inget godis (vem tusan har godis hemma en söndag?).
-Så här får ni busa.
De skrek de -Jaa! euforiskt.
Jag antar att de ville få busa. Jag återgick till mitt.

Senare kom frugan hem och berättade att nån måste ha busat på vår framsida för hon hade hittat toapapper på farstukvisten. Det var två rutor toapapper på trallen. Alltså två rutor.

solvebring

Superhero
rjonas said:
Igår dök det upp en gäng rara flickor vid dörren. De var säkert åtta stycken. Jag sa att här finns det inget godis (vem tusan har godis hemma en söndag?).
-Så här får ni busa.
De skrek de -Jaa! euforiskt.
Jag antar att de ville få busa. Jag återgick till mitt.

Senare kom frugan hem och berättade att nån måste ha busat på vår framsida för hon hade hittat toapapper på farstukvisten. Det var två rutor toapapper på trallen. Alltså två rutor.
o_O Whuuut?!
Well, tja, du var väl glad iaf, rjonas.

Xyas

Swashbuckler
Dante said:
Absolut. För jävligt med de här sederna långtbortifrån som inte är kompaktibla med vår fina svenska kultur. Dags att rösta på ett parti som vill ha bort sådana här utländska seder och återgå till vårt svenska kulturarv där det är påskkärringarn som gäller och inget annat! :gremsmile:

Skämt åsido så håller jag med. Som tur är verkar jag mest ha snälla barn häromkring som skippar ägg-biten.

Och baserat på det här så kommer mitt bidrag till trådens ursprungsfråga också.

Ett antal personer (rollpersoner+någon slp) har en parmiddag i ett stort hus en bit ut i skogen. Nån har varit otrogen med någons make, någon ligger egentligen i skilsmässa, och så vidare för bakgrundsdrama.

Naturligtvis ringer det på dörren och det är några barn i ganska slitna, men obehagliga, utklädnader. Bus eller godis säger de men personen som öppnar (inte den som bor där) avfärdar dem skrattandes, "Sånt där håller de ju bara på med i amerikat ju!".

Ovetandes för gästerna har husets ägare förra året vid den här tiden, full och förbannad över äggningen av sin ytterdörr gett sig på ett par barn, dödat dem och i panik begravt dem i det närliggande träsket. Ingen vet om detta utom möjligen ägarens respektive som håller på att få ett spykbryt av att hålla hemligheten.

Barnen utanför är naturligtvis de mördade barnen som kommer tillbaka för att hämnas och ett skräckscenario påbörjas där de smått överförfriskade vuxna försöker värja sig från barnen som virrar in folk i toapapper och hänger upp dem från taket med avskuren hals och andra trevligheter.

Det hela tar slut när man antingen lyckas få upp de mördade barnens kroppar och salta och bränna dem eller låter barnen få mördaren att hämnas på.

/Xyas

rjonas

Hero
xyas said:
Ett antal personer (rollpersoner+någon slp) har en parmiddag i ett stort hus en bit ut i skogen. Nån har varit otrogen med någons make, någon ligger egentligen i skilsmässa, och så vidare för bakgrundsdrama.

Naturligtvis ringer det på dörren och det är några barn i ganska slitna, men obehagliga, utklädnader. Bus eller godis säger de men personen som öppnar (inte den som bor där) avfärdar dem skrattandes, "Sånt där håller de ju bara på med i amerikat ju!".

Ovetandes för gästerna har husets ägare förra året vid den här tiden, full och förbannad över äggningen av sin ytterdörr gett sig på ett par barn, dödat dem och i panik begravt dem i det närliggande träsket. Ingen vet om detta utom möjligen ägarens respektive som håller på att få ett spykbryt av att hålla hemligheten.

Barnen utanför är naturligtvis de mördade barnen som kommer tillbaka för att hämnas och ett skräckscenario påbörjas där de smått överförfriskade vuxna försöker värja sig från barnen som virrar in folk i toapapper och hänger upp dem från taket med avskuren hals och andra trevligheter.

Det hela tar slut när man antingen lyckas få upp de mördade barnens kroppar och salta och bränna dem eller låter barnen få mördaren att hämnas på.
Den här tycker jag är jättebra. :gremsmile: