Nekromanti Uppsving?

Ofeig

Warrior
Tror ni att det kommer att bli ett uppsving i antalet uppdaterade hemsidor om DoD nu när nya upplagan kommer?

"Gud är död" - Friederich Nietzsche
"Nietzsche är död" - Gud

duvan

Warrior
Låt mig säga så här, DoD forumet har ofta inte så många färre innlägg än neotech forumet och då är DoD ett ganska så "dött" spel. Det kommer nog att poppa upp ganska många sidor.

Ofeig

Warrior
Skönt att höra att det är fler än jag som tror det :)

"Gud är död" - Friederich Nietzsche
"Nietzsche är död" - Gud

Hobert

Warrior
Det känns ganska självklart att det blir så, men å andra sidan tycks rollspel ha mognat och fått en seriösare stämpel än när många av de redan befintliga DoD sidorna gjordes. Lika många sidor med nya föremål, besvärjerlser och liknande tror jag inte det blir, men förmodligen kommer sådana sidor att uppdateras nu.

[Hobert]

Johan K

Gammal & dryg
Man kan ju alltid hoppas på det ju. Riotminds bör ju alltid ha uppdaterat sin eftersom de har ju ansvaret För DoD.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Trenden brukar ju vara att det dyker upp nya sidor då något nytt kommer - troligtvis även så här..
Jag vet åtminstone att DoD 6.0 knappast kommer betyda att jag uppdaterar min sida mindre... /images/icons/cool.gif

- Robert Jonsson

"För att se igenom den slöja vi skapat så måste vi öppna ögonen...""

Baldyr

Hero
Chronopia-hemsida

Det jag gärna skulle se är en gedigen Chronopia-hemsida. Någon sådan finns väl inte redan, eller?

Eftersom Chronopia numera är nedlagt behövs det helt klart nytt material till spelvärlden, och eftersom inget förlag lär köpa rättigheterna till världen och ge ut nytt material återstår väl egentligen bara att ta saken i egna händer. Många spelledare lär sitta på egna hemmabyggen som även andra skulle kunna ha användning för.

Bara för att klargöra så har jag personligen inte mycket till övers för Chronopia som spelkoncept, men inser samtidigt att väldigt många faktiskt gillar det. Jag tycker att det är trist att hetsen mot Chronopia-konceptet ska gå ut över Chronopia-fansen. De har varken mer eller mindre fel än sina mer konservativa angripare, och förtjänar också en "egen" hemsida.

RiotMinds skulle också kunna bidra till att hålla Chronopia levande på nätet, eftersom de äger (?) licensen till DoD. Eftersom den femte upplagan säljer slut förr eller senare borde en alternativ spelvärld på nätet (Chronopia) skapa intresse för den sjätte upplagan. (Konverteringsregler publiceras lämpligen på den officiella hemsidan.)

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Klon

Hero
Re: Chronopia-hemsida

Precis, jag arbetar lite själv på en sida som kommer ha lite egenproducerat DoD Chronopia material på sig. Jag tycker att DoD Chronopia är j*vligt bra.

Rosen

Myrmidon

<I>RiotMinds skulle också kunna bidra till att hålla Chronopia levande på nätet, eftersom de äger (?) licensen till DoD.</I>

Än så länge vet vi väl egentligen inte <B>vad</B> de äger licensen till - i värsta fall är det bara namnet "Drakar
och Demoner" - men det lär vi ju se när spelet kommer ut.

--
Åke

Riddaren

Swashbuckler
Att räkna

Han kanske räknade rätt, men glömde sig själv... /images/icons/smile.gif

Riddaren - var inte där

En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.

Hjonas

Veteran

Ja, eller varför inte släppa en bok om CHronopia till
v6.0 ? (och isf oxå en till gamla Ereb). Kanske blir lite
mkt AD&D över det men... att flera alternativa världar.Men
klart skoj för alla spelare.. finns ett bredare urval då.

[ Mvh Jonas Carlsson - http://www.carnalgrief.net ]

Baldyr

Hero
alternativa världar

Frågan är som sagt vad RiotMinds egentligen äger rättigheterna eller licensen till... Såvida jag förstår har RiotMinds inte heller några konkreta planer på att ge ut något material till tidigare DoD-världar.

Risken finns dessutom att deras egna spelvärld aldrig får en chans om Ereb Altor gör comeback. Men när den egna världen redan har etablerats borde det finnas plats för fler alternativa världar. Eller om den egna spelvärlden inte blir en hit kan det ju finnas anledning att snegla på vad andra gjort tidigare. (Jag tror dessutom att efterfrågan på Ereb Altor och Chronopia är betydligt större än på en helt ny spelvärld. De flesta DoD-spelare är dessvärre alltför konservativa för att lockas av något nytt. Överhuvudtaget tar RiotMinds en risk genom att försöka skapa något eget.)

Vad gäller nytryck av äldre material så måste de även ha upphovsmännens tillstånd. Jag tror nämligen att man först måste ge ut äldre material innan man kan publicera något nytt material till äldre spelvärldar. (Det mesta har nämligen gått ur tryck för länge sedan. Detta gäller även i viss mån Chronopia-material.)

Mitt förslag är alltså att RiotMinds i framtiden överväger att ge ut samlingsvolymer om Ereb Altor och Chronopia. Konverteringsregler och regeltillägg publiceras med fördel på hemsidan, medan världsböckerna främst skulle innehålla kampanjinformation. Det nytryckta materialet kan sedan följas upp med nyproducerat material, om det visar sig finnas efterfrågan för det.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>