här är anteckningar får en aldrig färdigställd post på Boningen från när jag körde svitens två första delar: Dagboksanteckning våren 2015, Kungsholmen, Stockholm:
Det tog två möten att ta sig igenom Mörkret mellan Stjärnorna, hava gruppen var med om det hela för första gången, därför fick en av de spelarna ta rollen som Aurora, den yngsta av systrarna som varje natt drabbas av fruktansvärda mardrömmar.
Det märks att friform är ett gammalt sett att spela på, det är otroligt annorlunda att kräva lydnad och underkastelse av sina spelare, i stället för att förvänta sig att de försöker ha sönder och överlista en dungen som är så poppis nuförtiden. Men jag går händelserna i förväg…
Det hela tog sin början några vekor efter påsk när Boningens spelförening, Bedlam, till slut lyckades hitta två veckor i rad när i alla fall fem personer kunde närvara.
(här skrev jag aldrig om äventyret)
Till slut fann vi också tid till att spela Ur Afgunden, ett scenario där åter ingefära halva gruppen spelat scenariot tidigare. Det är ett kanske inte lika rakt igenom stämningsfullt, efter som spelarna hela tiden gör en massa saker i stället för att bar vända på handouts i en timme eller två. Å andra sidan är så jävla tight skrivet att det borde vara näst intill omöjligt att misslyckas med det spekatkulära och fruktansvärda slutet. Det innehåller också många bra och handgripliga tips, men saknar saker jag idag skulle se som självklart.
Själva uppsalaromantiserandet går på högvarv i både Mörket och Avgrunden.
Det är kartor, ritningar, tågtidtabeller, biografier över personer, ständiga anteckningar om det finns eller inte finns historiska belägg för att en viss person vart inne i ett visst hus och så vidare.
edit: Här är en arkivpost från min prepp http://www.mandrill.se/boningen/2015/04/28/att-kliva-ned-i-samma-flod/