Jag har tänkt, ja direkt lovat, att starta en kampanj som utspelar sig i Tekumel någon gång under våren. För den som inte vet är Tekumel en setting där man normalt sett kommer som en outsider till ett gammalt, traditionsbundet och byråkratiskt klansamhälle; byggt ovanpå en långt uråldrigare underjord där mången märklig ting finns. Kulturen i den här settingen är baserad på helt andra värderingar och traditioner än den västerländska bas som ofta ligger till grund för de flesta spelvärldar. Allt detta vill jag såklart få fram i spelet (settingen har också andra aspekter man kan spela med, men det här är de jag vill fokusera på).
Man kan tänka att jag i någon mån vill kombinera Conan, Kafka och Lovecraft, med en rejäl dos culture gaming. Rimligtvis borde man fastna i byråkratiskt krångel, bli indragen i klanfejder, göra expeditioner till den mytiska underjorden, vara med om mystiska ritualer och göra bort sig i offentliga sammanhang. På detaljnivå kan jag nog hitta tricks för att föra fram en del av de här aspekterna (även om sådana tips och mottas varmt!), men i synnerhet är det en övergripande kampanjstruktur jag har lite svårt att hitta fram till.
Några förslag?
Man kan tänka att jag i någon mån vill kombinera Conan, Kafka och Lovecraft, med en rejäl dos culture gaming. Rimligtvis borde man fastna i byråkratiskt krångel, bli indragen i klanfejder, göra expeditioner till den mytiska underjorden, vara med om mystiska ritualer och göra bort sig i offentliga sammanhang. På detaljnivå kan jag nog hitta tricks för att föra fram en del av de här aspekterna (även om sådana tips och mottas varmt!), men i synnerhet är det en övergripande kampanjstruktur jag har lite svårt att hitta fram till.
Några förslag?