Nekromanti Uråldrig värld, på två sätt

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Jag är stum

Ja, vad ska jag säga. Det var nästan exakt så här jag hade tänkt mig alternativet med en ny värld på gamla ruiner. Jag tror jag ska gå och leta efter gömda spionkameror i lägenheten...

Hah! Du kommer aldrig att hitta dem. De är inte bakom badrumsspegeln, åtminstone, så där behöver du inte ens titta.
När jag tänker noga efter så har jag nog inte skrivit ner majoriteten av mina idéer någonstans, så du har alltså installerat telepatiska spionsonder! Det är ganska fräckt, tycker jag, men jag är lite smickrad över uppmärksamheten också.

För övrigt tror jag att jag kommer att bestämma mig för något som liknar dina visioner. Kanske låter jag samhället vara dekadent och i avtagande, medan den teknologiska utvecklingen går framåt hela tiden, som du skrev i ditt förra inlägg. Jag ska utveckla det hela lite senare, när jag vet vad jag vill. :gremsmile:

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Stämningsläget

Angående Nausicaä: jag har den på datorn men jag har inte orkat se den (kvaliteten är inte perfekt så den är inte njutbar i fullskärm, men halvskärm tycks funka fint), men jag får väl ta och göra det nu, då. Jag har liksom inte varit tillräckligt motiverad tidigare. :gremsmile: Jag tror jag kollar på den ikväll så återkommer jag med åsikter senare.

Angående mystik: jag gillar mystik. Mysmystik är viktigt. Det är därför jag vill ha med Storskogen, med dunkla gölar och troll som ylar i månskenet (även om jag inte är säker på att det ska finnas troll annat än i Älvalandet), vindlande stigar under granarnas skuggor och väldiga flyttblock, osv.

Hur häftiga vill du ha städer och moderna inslag?
Vilken stämning är viktigast? Sommar? Tidens skymmning? Mystik? Industri/kultur-omvälvningar?
Jag vet faktiskt inte. Jag vill ha in en massa stämningar samtidigt. De teman som är viktigast är bonderomantik (som väl till viss del även innefattar storskogen), kyrkan (som har en ställning motsvarande den katolska kyrkan på medeltiden, åtminstone på vissa platser), nya teknologiska framsteg (att kontrastera mot återupptäckt gammal kunskap) och en allt genomsyrande känsla av uråldrighet.

(Jag har säkert glömt något viktigt nu, som jag får äta upp senare när ni kommer på några grova inkonsekvenser, men det kan det vara värt.)

Anledningen till att jag började snacka om moderna städer och ungdomskulturer är att jag ville få in diverse idéer som alltför sällan behandlas i fantasy. Universitetsvärlden, till exempel, och musik (både i form av pop(ulär)musik och kanske även annat), och mer dynamiskt kulturliv i största allmänhet. Nej, jag vet inte egentligen, jag bara svamlar. Cafékultur, och konstnärer, och...

Sen vill jag ha ett avancerat politiskt system också, med massor av motsättningar mellan kyrkan, ett expansivt imperium, mindre kungadömen, gamla adelsfamiljer, etc, och som innefattar komplicerad byråkrati, spioner, teknologer och magiker, lärdomsanstalter och universitet, lönnmord, diplomati, intriger bakom tronen, inbördeskrig, terrorbalans, minnen av gamla krig och risken för nya utbrott, dueller och konspirationsteorier...

Även om det finns trakter som känns väldigt "civiliserade" så ser jag framför mig avlägsna furstendömen på ensliga bergstoppar, där spioner och ditresta diplomater försöker undanmanövrera varandra i kamp om ett handelsfördrag eller liknande, och man inte riktigt vet vad som döljer sig längre in bland bergens dimmor. De gamla kanonerna på borgens murkrön fungerar inte längre, men det är ingen som minns vad man ska ha dem till heller. Kyrkliga sändebud upprörs över både att den gamla tron har ett fotfäste här, och att fursten har börjat ta kontakt med teknologer för att kunna motsätta sig kejsardömets expansionspolitik. Pälsverk blandas med uråldriga uniformer och tio år gamla modekläder från hovet i huvudstaden. Osv.

/Dimfrost, gillar långa listor med stödord

Feliath

Swashbuckler
Lurfskepp smurfskepp!

'Clockpunk' är ännu en sådan där genre-term, jo.
Jaså, fanns det redan? Jag bara hostade ur mig något.

Själv börjar jag bli less på ordet steampunk, för man applicerar det på lite vad som helst.
Jo, det vet jag att jag själv gör mig skyldig till. Så fort det finns fantasirika urverk smäcker jag dit en steampunk-etikett för att beskriva det, helt enkelt i brist på bättre term. Steampunk är ju egentligen en väldigt begränsande kategori av teknokritiskt ukroni-1800-tal, typ The Difference Engine...

Inget ont om Chronopia, men de har fortfarande dvärgar och trollkarlar, även om libromantiker och dylikt är kul...
Tja, att sådant finns ser jag inte nödvändigtvis som ett fel. Något jag däremot ser som ett fel är den totala avsaknaden av regler för att spela Librumag! Varför, o Target? Varför?!? :gremfrown:

Tillbaka till den döende världen: Dimfrost tänker sig ju en ganska sönderrostad värld, så jag misstänker att det inte är fråga om att bygga eller konstruera nya saker, snarare om att återupptäcka gamla.
Det trodde jag var vad jag sade. Å andra sidan verkar han ju vara inne på Quan'talis linje nu, som är något av motsatsen. Ser inget fel i det heller.

Hur ser luftskeppen ut?
Tja, jag hoppas åtminstone på små zeppelinare, som den där i Jorden Runt på 80 Dagar-filmen med Pierce Brosnan :gremlaugh:

/Feliath - dyker upp sent; forumet laggade bort honom tidigare :gremfrown:

Nightowl

Champion
En fullständigt inofficiell modul till gamla Mutant, som skrevs av undertecknad och publicerades i Den Fjättrade Gåsen.

Här är ett utdrag, om angliska kyrkan, vetenskap och teknologi:
Inom angliska kyrkan ansåg man att människan på de Gamles tid missbrukat vetenskapen och tekniken och därför straffats av Gud som nästan låtit världen gå under. Sedan dess hade kyrkan hållit ett fast grepp om teknologin för att de fromma skulle avgöra när och var den skulle användas. En falang inom kyrkan, starkast inom klostren studerade mer och mer vetenskap för sin egen skull och gjorde många nyttiga uppfinningar. Många kloster var redan verkstäder och hantverksgods, och de förvandlades till fabriker. Tack vare sitt kunskapsmässiga försprång kom kyrkoägda manufakturer helt dominera den framväxande angliska industrin. Det är först på senare år som industrier som inte ägs av angliska kyrkan fått någon betydelse och fabriker som bemannats av andra än munkar blivit vanliga.
Ursprungligen ägnade sig kyrkan åt forskning därför att de ville kontrollera teknik och vetenskap. Nu har man släppt ut mycken kunskap till lekmännen och forskar för forskningens skull. I synnerhet prästerna oroar sig över detta. Maskinmunkarna säger att de genom sin forskning förhärligar Guds verk, Naturen, och att de lyckats behålla kontrollen över teknologin genom att de flesta fabriker är kloster.

Klosterindustrialismen har gjort kyrkan rikare. Många abbotar har helt förvandlats till finansmän, som använder pengar för att skaffa mer pengar. Brödraordnarna däremot anser att skall kyrkan tjäna pengar, skall det vara för att pengarna skall användas i kyrkans arbete i Herrens tjänst, och predikar mot de ökande sociala klyftorna. De anser att industriabbotarnas beteende får folk att ansluta sig till det nyskotska kätteriet, där munkväsendet saknas och kyrkan är helt underställd den världsliga makten.

Dessa konflikter leder som nämnts ovan inte till att man bränner varandra på bål, men fraktionerna slåss med näbbar och klor om allmänhetens och överhetens gunst. Metoderna är inte alltid särskilt kristliga - ett kloster kan använda sina resurser för att driva ett prästhemman i konkurs om dess kyrkoherde predikar mot att köpa deras 'djävulska' maskiner, en vandrande broder kan övertala ett klosters lekmannaarbetare om att det inte är någon synd att stjäla från de orättfärdigt rika (dvs. klostret), och så vidare.
Det leder som synes till en helt annan bakgrund än din (bakgrunden var bl.a. SF-novellen A Canticle for Leibowitz), men jag fick bara flashbacks av historien.

Erik

Nightowl

Champion
Re: Om teknologi och magi

Pavane är en ukroni skriven av Keith Roberts. I denna alternativa historia mördades Elisabeth I av spanska agenter. England blev aldrig ett hot mot den spanska dominansen, lutheranismen blev därmed aldrig ett hot mot katolicismen, och ingen motreformation reformerade katolicismen heller.

Teknik och vetenskap avstannar, även om ren maskinteknik utvecklas till ång-nivå. Förbränningsmotorer används bara som leksaker hos den rika feodaladel som är en rest av den medeltid som fortfarande hänger kvar; transporter sker med skepp eller stora, grova 'lokomobiler'. De enda som känner till elektriciteten är signalistgillet, som studerar 'thaumaturgi' som ett sidoämne.

Signalistgillet är en av det samhälles som målas upp mest fascinerande fenomen; den masskommunikation som sker, sker med hjälp av spegeltelegrafer. En kader av välutbildade signalister sköter dessa, och har en speciell status i samhället - de är de mest respekterade av det tredje ståndet. De har också vissa hemligheter i sina inre kretsar.

Det är en mycket stämningsfull bok, som gränsar till fantasy i vissa drömska scener men annars är alternativvärlds-SF.

Den spökade för övrigt också i min bakgrund till Anglia, nämnt ovan. Jag älskar lokomobiler och heliografer sedan dess.

Erik

Nightowl

Champion
Re: Jag är stum

Men det kan ju finnas andra strömningar än utvecklingsoptimism; slutet av 1700-talet (som jag löst baserade en del av idéerna på) var ju inte bara ångmaskiner och varmluftsballonger, det var ju franska revolutionen också.
Inte nog med det - franska revolutionen är delvis en direkt följd av sagda utvecklingsoptimism. Diderot och Voltaire och de andra upplysarna hade nog sin, uh, skuld är kanske fel ord, men de här stämningarna var en av orsakerna till skräckväldet*.

Erik

*Jag skrev först 'skäckväldet' och insåg att det i någon rollspelsvärld måste finnas plats för en tyrannisk regim i ett kentaur-land som kallas så.

Sodivra

Champion
Its all good

Okej, först och främst så är de alla läckra idéer. De är bara så självklara i sin läckerhet, liksom. Lite som Staden.
Nackdelen med en massa idéer och koncept är att ifall man klämmer in alla så förlorar de sin enskilda lyster och slagkraftighet, men jag tror faktiskt att du kan kombinera åtminstone det mesta på ett framgångsrikt sätt.

För att dra vidare parallelen till Staden så tror jag att du kan använda "oändlighets-och-snirkliga-gränder"-fenomenet för att klämma in en massa.

Städer är på sina hörn okända, mystiska, skuggiga och o-organiserade. Detta passar hur. bra. som. helst.
ihop med rostiga och förlorade mekanismer. Städer har vuxit sig stora, övergivits och återtagits, på ett eller annat sätt. Då är det naturligt med en massa speciella vrån och företeelser.. eller.. nja.

Äsch. JAG svamlar. Det var ju inte det som var problemet, utan på vilket sätt världen skulle vara uråldrig.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Its all good

Äsch. JAG svamlar. Det var ju inte det som var problemet, utan på vilket sätt världen skulle vara uråldrig.
Nja, det hela har väl utvecklat sig en aning bort från det nu. Jag har fått tillräckligt mycket bra idéer för att jag nog ska kunna arbeta fram ett fungerande kompromissförslag inom kort. Däremot verkar det ju som om folk har en massa intressant att säga om min värld i allmänhet, så jag funderar på att posta ett mer allmänt hållet inlägg med en sammanfattning av världen för de som inte orkar plöja igenom långa debatter, t.ex. Ymir. :gremsmile:

/Dimfrost

Sting

Veteran
Re: Tjafs att ignorera

kyrkan (som har en ställning motsvarande den katolska kyrkan på medeltiden, åtminstone på vissa platser

Och hur var kyrkan på medeltiden enligt dig? Om du tänker dig den som en stor förtryckande koloss så är du igentligen inne på högmedeltiden / renässansen, under den tidigare medeltiden så var kyrkan en toleransens och fridens ö i ett hav av konfliker och hat (okey, lite överdrivet men...). Det är en nidbild av kyrkan som jag hatar (och jag är antireligiös) men jag hoppas att jag misstog mig på vad du menade med meningen.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag menade egentligen rent allmänt att kyrkan ska ha en viktig roll, även som en politisk maktfaktor. Och högmedeltid är väl medeltid, också?

/Dimfrost

Sting

Veteran

Jo det tillhör ju den del av historien som kallas för medeltiden men det är ett så väldigt dåligt begrepp....plus att renässansen och högmedeltiden flyter ihop väldigt mycket.

Kyrkan som makt, även som en politisk makt är ju inget som är medeltiden förbehållet, det gäller även idag om än på ett annat sätt och mer i vissa specifika frågor. Det var en dålig liknelse om du vill säga att kyrkan är mäktig men undvika andra assossiationer tycker jag men det kanske bara är jag som är petig.
Det är en trevlig värld du målar upp, hoppas det blir något som vi andra kan anväda också (vi som gärna vill se det i sin helhet alltså). Lycka till och tänk på att det må vara smärtsamt att ta bort saker men det behövs ofta.

Dimfrost

Special Circumstances

Alltså, jag skulle säkert kunna skriva många sidor text om kyrkans roll i den här världen (i varje fall när jag har tänkt igenom saker lite mer) men jag hänvisade till medeltiden för att ge folk en arketypisk bild att ta till sig. Allt det jag hittills har skrivit är ju inget mer än korta stämningstexter. Men visst, jag fattar hur du menar.

/Dimfrost