Satt och läste lite i The medieval mediterranean city - urban life and design before European hegemony, 1250 - 1380 och det i kombination med att rollerna tänker tillbringa vintern med studier i Tyrus för att komma vidare att tyda Sanningsbesvärjelsen (ja, de har den i sin ägo) och finna Golwyndazigguraten för att återställa navelstenen (även om en av dem endast tror att det är en gråsten som legat i havet och slipats rund) för att kunna vända förfallet och Kopparhavet tillbaka mot en svunnen guldålder eller i alla fall silveråldern gjorde mig lite inspirerad. Rollerna har är skyldiga riddar Jebel av Lejonorden för att denne ordnade detta efter att de framgångsrikt hjälpt till under en resa till Tyrus då de mötte en gammal bekant i form av Kahina illerfolksfrikaparen på Saffransfålen med rollernas nemesis, en grupp vargfolksmagiker, ombord. Riddarens galärer hade nog klarat sig ändå men det gick mindre illa än det behövde göra så hon kunde tänka sig att hjälpa dem lite i Tyrus. "Lite" blev dock i slutänden så pass att de nu är skyldiga henne i stället.
--
I Tyrus ligger något som skulle kunna ses som en en utbildningsseraj (en av flera i staden liksom i en del andra vitkiga städer i östra och södra Kopparhavet).
Den felikiske riddaren Zaranja var en framgångsrik riddare på slagfältet så väl som i studier. Efter fördrag som i alla fall tillfälligt avstannade fientligheter mellan Krun och Felikiska edsförbundet förärades hon med den krunska hederstiteln pascha då hon visat en djup förståelse för sina motståndare och balanserat mellan de båda kulturerna och fört sig och de sina på ett sätt så accepterades av såväl felikier som kruner. När hon började nå en högre ålder och insåg att livet närade sig sitt slut började hon bygga på sitt mausuleum. Det blev ett litet mauselum som även blev hörnstenen i Riddar Zaranja paschas madrasa. Madrasa är en institution som på många sätt påminner om en karavanseraj. I stället för att hysa stallar, lagringsplatser och övernattning åt handelskaravaner hyser de lärorum som kan var drägliga även under sommaren och härbärge för studenterna och ibland även för den eller två lärda som undervisar i byggnaden.
Från utsidan är byggnaden liksom en karavanseraj tråkig och har inga fönster i markplan för att förhindra inbrot och göra lokalen säkrare vid eventuella upplopp. Inträdet sker som i en seraj genom ett portvalv till en innergård som ofta har en utsmyckad och svalkande damm (lite á la ett romerskt atrium). Beroende på stad och placering kanske madrasan även har en liten fontän och vattenförsörjning för dryck och daglig kroppstvätt.
Till höger i valvet finns en port intill mausuleumet som upptar hela hörnet av byggnaden. Här vilar riddar Zaranja pascha i en sakrofag med ett lock som har en relief av henne vilande i sin förstärkta kraftiga katafraktbrynja med svärdet vilandes i ett dubbelgrepp på hennes bröst. I en liten alkov på andra sidan från ingången finns en saty i fullstorlek av riddaren spnnandes en ryttarkrigsbåge då hon väl hanterade inte bara svärd utan även båge. På höger och vänster vägg finns fresker föreställande scener ur hennes liv och aspekter av hennes person så som riddandes och skjutandes en pil mot en förföljandes fiende och omgiven av skriftrullar och kodexar och i bakgrunden en stentavla med någon uråldrig skrift (sägs det i alla fall). Taket utgörs av en kupul som även sticker upp över det vanliga taket på resten av byggnaden.
Den högra sidan av byggnaden upptas av ett litet tempel och helgedom till Kushta, Visha och riddarens genius och madrasans skyddsväsen. Långsidan på helgedomen som vetter inåt gården är öppen med pelarvalv.
Till vänster om portvalvet finns en studielokal liksom vid vänstra sidan av byggnaden. Även dessa är öppna med pelarvalv mot innegården. Skuggan, stenväggarna och öppningen gör att de är drägliga lokaler även under sommaren även om de kan bli onödigt svala under vinternätter. Här sitter de lärda på mattor och undervisar studenterna som också sitter på mattor. Läraren sitter med ryggen mot ytterväggen och ser ut över sina studenter som sitter med ryggen gården. Arrangemanget ger nästan en känsla av jämlikhet till skillnad från fler lärosäten i nordväst där läraren ofta sitter på en upphöjd stol och ser ned mot eleverna. Helt jämlikt är det dock inte. Det är läraren som sitter på den fina inte så slitna mattan och har de ovanliga skrifterna som denne läser ur medan studenterna antecknar i sina vaxtavleböcker eller vid givna tillfällen kan ställa frågor eller med klipsk nog fråga initiera en diskussion. Mer resonemangsbetonade moment av studierna genomförs ibland promenerandes i stadskärnan då somliga vise hävdar att hjärna resonerar bättre när kroppen promenerar i svalkan av portiker och skuggande monumentbyggnader.
Kortsidan mittemot portvalvet innehåller förråd och på övervåningen finns främst små men varierande stora rum för studenter, lärare och ständigt närvarande personal. Vardera av de två lärarna har varsin assistent och totalt kan madrasan ta 30 studenter och sköts om av cirka 25 personer som tar hand om byggnaden, helgedomen, riddarens mausuleum och andra ärenden. Riddar Zaranja byggde denna madrasa för att fokusera på studier av felikisk och krunsk lag men även intillliggande ämnen så som filosofi, historia, matematik och akkariska lärs ut i samband med lagstudierna.
--
I Tyrus ligger något som skulle kunna ses som en en utbildningsseraj (en av flera i staden liksom i en del andra vitkiga städer i östra och södra Kopparhavet).
Den felikiske riddaren Zaranja var en framgångsrik riddare på slagfältet så väl som i studier. Efter fördrag som i alla fall tillfälligt avstannade fientligheter mellan Krun och Felikiska edsförbundet förärades hon med den krunska hederstiteln pascha då hon visat en djup förståelse för sina motståndare och balanserat mellan de båda kulturerna och fört sig och de sina på ett sätt så accepterades av såväl felikier som kruner. När hon började nå en högre ålder och insåg att livet närade sig sitt slut började hon bygga på sitt mausuleum. Det blev ett litet mauselum som även blev hörnstenen i Riddar Zaranja paschas madrasa. Madrasa är en institution som på många sätt påminner om en karavanseraj. I stället för att hysa stallar, lagringsplatser och övernattning åt handelskaravaner hyser de lärorum som kan var drägliga även under sommaren och härbärge för studenterna och ibland även för den eller två lärda som undervisar i byggnaden.
Från utsidan är byggnaden liksom en karavanseraj tråkig och har inga fönster i markplan för att förhindra inbrot och göra lokalen säkrare vid eventuella upplopp. Inträdet sker som i en seraj genom ett portvalv till en innergård som ofta har en utsmyckad och svalkande damm (lite á la ett romerskt atrium). Beroende på stad och placering kanske madrasan även har en liten fontän och vattenförsörjning för dryck och daglig kroppstvätt.
Till höger i valvet finns en port intill mausuleumet som upptar hela hörnet av byggnaden. Här vilar riddar Zaranja pascha i en sakrofag med ett lock som har en relief av henne vilande i sin förstärkta kraftiga katafraktbrynja med svärdet vilandes i ett dubbelgrepp på hennes bröst. I en liten alkov på andra sidan från ingången finns en saty i fullstorlek av riddaren spnnandes en ryttarkrigsbåge då hon väl hanterade inte bara svärd utan även båge. På höger och vänster vägg finns fresker föreställande scener ur hennes liv och aspekter av hennes person så som riddandes och skjutandes en pil mot en förföljandes fiende och omgiven av skriftrullar och kodexar och i bakgrunden en stentavla med någon uråldrig skrift (sägs det i alla fall). Taket utgörs av en kupul som även sticker upp över det vanliga taket på resten av byggnaden.
Den högra sidan av byggnaden upptas av ett litet tempel och helgedom till Kushta, Visha och riddarens genius och madrasans skyddsväsen. Långsidan på helgedomen som vetter inåt gården är öppen med pelarvalv.
Till vänster om portvalvet finns en studielokal liksom vid vänstra sidan av byggnaden. Även dessa är öppna med pelarvalv mot innegården. Skuggan, stenväggarna och öppningen gör att de är drägliga lokaler även under sommaren även om de kan bli onödigt svala under vinternätter. Här sitter de lärda på mattor och undervisar studenterna som också sitter på mattor. Läraren sitter med ryggen mot ytterväggen och ser ut över sina studenter som sitter med ryggen gården. Arrangemanget ger nästan en känsla av jämlikhet till skillnad från fler lärosäten i nordväst där läraren ofta sitter på en upphöjd stol och ser ned mot eleverna. Helt jämlikt är det dock inte. Det är läraren som sitter på den fina inte så slitna mattan och har de ovanliga skrifterna som denne läser ur medan studenterna antecknar i sina vaxtavleböcker eller vid givna tillfällen kan ställa frågor eller med klipsk nog fråga initiera en diskussion. Mer resonemangsbetonade moment av studierna genomförs ibland promenerandes i stadskärnan då somliga vise hävdar att hjärna resonerar bättre när kroppen promenerar i svalkan av portiker och skuggande monumentbyggnader.
Kortsidan mittemot portvalvet innehåller förråd och på övervåningen finns främst små men varierande stora rum för studenter, lärare och ständigt närvarande personal. Vardera av de två lärarna har varsin assistent och totalt kan madrasan ta 30 studenter och sköts om av cirka 25 personer som tar hand om byggnaden, helgedomen, riddarens mausuleum och andra ärenden. Riddar Zaranja byggde denna madrasa för att fokusera på studier av felikisk och krunsk lag men även intillliggande ämnen så som filosofi, historia, matematik och akkariska lärs ut i samband med lagstudierna.