Nekromanti Urban fantasy

Rising

Vila i frid
Re: Håller med

Egentligen är det ju vanskligt att jämföra skräck med urban fantasy, eftersom "skräck" främst handlar om känslor medan "urban fantasy" främst handlar om miljö och värld
Håller med extremt mycket. Det där var rentutav en av mina käpphästar på skräckforumet för ett par år(?) sedan.

Nu inser jag hur jag skulle kunna förklara skillnaden: miljöerna och metafysiken kan vara liknande, men skräck handlar om att skrämmas (ångest, horror, etc) medan urban fantasy handlar om just sense of wonder på samma sätt.
Mm... Det funkar nog.

Min filosofi (nu för tiden anklagas visserligen vissa forumiter för att vara självupptagna när de skriver sina personliga åsikter - men som jag minns det brukade vi alla göra det hela tiden utan att tveka) är att det är anspråket på världsbyggande som skiljer de båda åt. Clive Barker skrev i förordet till en av Sandman-böckerna att det fanns två sorters fantastisk fiktion; dels de där det fantastiska är ett främmande element som inkräktar vår vardag och som måste drivas ut eller assimilieras för att världen skall återgå till sitt status quo; och dels den sortens berättelser där hela världen är mystisk, fantastisk och gåtfull.

De flesta "skräckhistorier" är av det första slaget. Stephen Kings berättelser handlar exempelvis oftast om en enskild märklig företeelse eller ett enskilt övernaturligt väsen. Dracula är en sådan enskild inkräktare i den vanliga världen. Men world of darkness är ett helt världsbygge som man kan nörda in sig på; precis som Tolkiens språk, släktträd och tidslinjer (till skillnad från sagor som i min mening saknar nördtrivia).

Det är min take.

Nej, jag trodde inte att någon brydde sig.

F.ö. så pantade jag just för 305 kronor. Och jag har mer.
Jag känner mig som en riktig luffare.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Håller med

Men nu håller vi ju plötsligt med varandra? Jag gav mig in i diskussionen eftersom jag å det bestämdaste ville protestera mot att man kallar Noctum och Bortom/In the Dark för urban fantasy (och i förlängningen Kult, även om världen som sådan nog skulle kunna användas till urban fantasy; åtminstone är det de bitarna jag själv gillar bäst). Nåja, så länge den saken är klar så är jag nog nöjd. :gremlaugh:

Och nej, du är inte en luffare. Du är en student. Skillnaden är i och för sig hårfin, men jag litar på att du håller dig på rätt sida gränsen. :gremgrin:

/Dimfrost