Nekromanti Urban krigsföring, med mera

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag håller på med en hel del resurssamlande inför Borderline G.A.T.E projektets fortsatta utveckling. Efter flera analyser av systemet och attityden i den lilla demo-versionen (http://www16.brinkster.com/darkspire/borderline/Testplay.pdf - länken måste kopieras till adressfältet) så är det en hel del saker som kommer tas i beaktning.

Dels söker vi dock en illustratör som känner sig manad att göra blyskisser eller dylika enklare illustrationer av urban krigsföring och de taktiker som används i sådan (mao: strid i bebyggelse) samt en del gester och dylikt som används av diverse elitstyrkor.

Tanken är att detta ska kunna inkorporeras i spelet när man gestaltar dessa elitsoldater. Men det kommer också finnas material för den som undrar hur terrororganisationerna fungerar, vilka motivationer de har och vad de är kända för, etc.

Dels behöver också systemet testas, men det är en fas som kommer senare. Först är det tänkt att en minikampanj i tre delar ska skrivas färdigt, och sedan användas som grund för hela testningen.

Varje scenario i minikampanjen är dessutom ganska olikt, så de kommer förhoppningsvis ge en god bild av spelets grundtankar.

Och tro för tusan inte att det rör sig om ett pro-Amerikanskt döda-Talibaner spel, för det önskar vi verkligen inte göra. Något så aktuellt och för vissa till och med personligt som terrorism förtjänar mer än så. Bara en sådan sak som att presentera terroristernas perspektiv och inte bara göra dem till antagonister är givetvis ett led i den processen.

Tanken är att slutresultatet ska vara en balanserad produkt.

Etc.

Vad jag undrar är vilka infallsvinklar ni tror man kan ha när det gäller terrorism, anti-terrorism och allt därkring? Vad bör man trycka på, och villa aspekter är särskilt viktiga att få med?

Tyck till, och titta gärna på demon om ni orkar. För den behöver garanterat kommenteras mera!

Troberg

Sinister eater
Vad jag undrar är vilka infallsvinklar ni tror man kan ha när det gäller terrorism, anti-terrorism och allt därkring? Vad bör man trycka på, och villa aspekter är särskilt viktiga att få med?
Några saker jag kommer på sådär på rak arm. Jag sitter inte vid den dator där jag har det exemplar jag tidigare kommenterade, så vissa saker kanske du redan tänkt på.

* Kör stenhårt på att trumma in att det är farligt att slåss.

* Ge en trovärdig beskrivning av alla gruppers motiv och ideologi. Ingen blir terrorist av någon diffus lust att jävlas med folk, de anser sig ha en moralisk skyldighet att ta till vapen.

* Beskriva psykologin kring en utdragen gisslansituation/belägring.

* Försök skapa en värld som inte är svartvit, utan där de flesta rör sig i egenintressets gråzon.

* Fall inte i den vanliga fällan att göra mindre vapen harmlösa bara för att få en varierad skala på skadan.

* Använd massmedia, överordnade, familj och vänner för att trumma in i spelarna att fula metoder och civila offer inte är acceptabelt i kampen mot terrorism.

* Inkludera bakgrund om militära förband. Alla vet inte sådant som rangordning, utrustning, reglementen och liknande. Inkludera även icke-vapen i utrustningen, exempelvis vattenflaskor och sådant.

* Ha inte bara med moderna supervapen. Jaktvapen och liknande är en viktig del i många organisationers arsenal. Det breddar dessutom spelet så att man kan spela andra typer av scenarion.

* Info om annan utrustning som kan användas. Helikoptrar, fallskärmshopp, jeepar, båtar, dykutrustning osv.

* Eventuellt information om andra tidsperioder. Kallt krig. Slåss mot Baader-Meinhofs RAF i Tyskland. Vietnam. Spion/specialförband under WW2.

* Använd ordet pulsjet oftare.

* Information om nattstrid och andra svåra förhållanden (hetta, kyla, smuts, fukt, dålig sikt, korseld, belägring, krypskytte (både från sändarsidan och mottagarsidan), gerillakrigföring osv).

* Exemplifiera gärna med berättelser från verkliga operationer. Borde vara lätt att hitta på internet.

* Beskriv hur civila reagerar i en stridssituation.

* Beskriv medias roll i sammanhanget.

* Beskriv hur man gör intressantare scenarion än "Gisslan är där. Rädda dem.". Vilka komplikationer kan inträffa? Vad kan gå snett? Var man rätt informerad? Har vi en infiltratör bland oss?

* Glöm inte möjligheten att spela gerillasoldater. Det ger oftast mer omväxling, större frihet för spelarna och mer möjlighet till rollspel och interaktion.

PAX

Jordisk Äventyrare
Borderline GATE var ett av de dokument som tyvärr åkte i returpappershögen igår när jag rensade lite hemma.... :gremcool:

Vad gäller illustrationerna så ska jag be en av mina egna polare att kontakta er. Eller varför inte kolla hans alster på Elfwood? http://elfwood.lysator.liu.se/zone/l/a/larz/larz.html

Vad gäller bekämpning av terrorister så är jag övertygad om att scenariot "banka in dörr och skjuta först" är en väldigt liten del i hela det arbete som pågår när det gäller sådan här verksamhet. Större delen ligger säkert på nivån vad gäller att hålla sig ajour med information om alla dessa grupper som är ett stort orosmoln i många länder.

Spelet verkar dock vara just för strider i hus och bebyggelse så jag föreslår att ni undersöker hur SWAT fungerar i Los Angeles. Det gick en "dokumentärfilm" för ett tag sen som just handlade om en SWAT-styrka i LA. Dessa arbetar dagligen och dygnet runt med inbrytning i hus och bekämpning av grovt kriminella. Dvs de har säkert mer erfarenhet av Urban Terror än vad exempelvis Delta Force har.

Vad gäller "terroristens" motiv och perspektiv så är ju de lika differentierade som vilka andra åsikter som helst. Någon är frihetskämpe i Israel eller i Irland. Någon bekämpar den västerländska kulturen och de icke rätttrogna. Någon drivs av hat som bottnar i förlorade släktingar. Så om ni ska beskriva motiv och perspektiv ingående så har ni en hel avhandling att sköta.

Ska man vara lite elak så kan man ju säga att elitstyrkor bekämpar fienden och fiende skall nedgöras snabbt. Någon tanke om vilka de är behövs egentligen inte. Dock tror jag att elitstyrkan är väldigt bra informerad om fienden och vad de står för.

/Patrik - måste bryta här för omstart av server.

entomophobiac

Low Prep High Play
Ska man vara lite elak så kan man ju säga att elitstyrkor bekämpar fienden och fiende skall nedgöras snabbt. Någon tanke om vilka de är behövs egentligen inte. Dock tror jag att elitstyrkan är väldigt bra informerad om fienden och vad de står för.

Självklart. Men tanken är inte att man bara ska spela elitstyrkor. "Fienden" ska gå att förstå sig på. De är inte bara hjärndöda fanatiska muslimer som gör allt för att döda så många Amerikaner som möjligt. De har motivation och vilja att uppnå ett mål, precis som vilken motståndsrörelse som helst. Precis som smålänningarna under delar av den Svenska medeltiden.

Det ska gå att gestalta terroristerna lika mycket som anti-terroristerna, eftersom terrorism ofta är en ganska avancerad historia i sig och garanterat ger precis lika mycket intrig och action som anti-terrorism.

Krille

Super Moderator
"Dels söker vi dock en illustratör som känner sig manad att göra blyskisser eller dylika enklare illustrationer av urban krigsföring och de taktiker som används i sådan (mao: strid i bebyggelse) samt en del gester och dylikt som används av diverse elitstyrkor."

Du har väl kollat i SoldF? Visserligen kan ni inte använda illustrationerna, men där finns en så god introduktion till strid i bebyggelse som man kan få, utan att faktiskt öva det. Jättepraktiskt för skrivbordssoldaten. :gremwink:

entomophobiac

Low Prep High Play
Du har väl kollat i SoldF?

Jodå. Den står i hyllan bland övrigt referensblädder. Illustrationerna är faktiskt suveräna, och är del av inspirationen till materialet vi använder. Inte hela, dock, eftersom det inte är en enda av de styrkor vi beskriver som är Svensk...

Tack för tipset.

Krille

Super Moderator
"Inte hela, dock, eftersom det inte är en enda av de styrkor vi beskriver som är Svensk..."

Taktik är internationell. :gremwink:

Brixton

Veteran
Instämmer med tidigare talare att SoldF är en helt suverän källa när det gäller strid i bebyggelse och något som jag själv använder flitigt. Vad som står där är även internationellt åtminstone så länge man håller sig till västvärlden och NATO-länderna. Det är nästan exakt samma material som finns i motsvarande amerikanska böcker.

Jag får en känsla av att du vill ha så mycket realism som möjligt i både reglerna och världen. Om man ska spela soldater liknande SAS eller GSG som du beskriver måste man nog töja en del på realismen för att det ska bli intressant att rollspela. I verkligheten har ju inte den enskilda soldaten så mycket att säga till om utan har sin specifika och ofta ganska hårt begränsade uppgift att sköta. Ett tips kan vara att läsa lite Tom Clancy för inspiration, särskilt om du vill ha in den politiska bakgrunden. Ett annat tips är Andy McNabs böcker Immediate Action och Bravo Two Zero.

Om du vill ha realism, men gör medvetna avsteg till fördel för spelbarheten (som jag tror att man måste göra) så kan det ju vara bra att nämna dessa någonstans så att läsaren kan skilja på vad som är fakta och vad som är påhittat. Jag tror att en sida med någon slags jämförelse mellan antiterroriststyrkor i rollspelet och i verkligheten kan vara bra för att någon som inte är lika insatt i ämnet som du ska förstå hur det funkar i verkligheten och vad det är man är ute efter att efterlikna.

entomophobiac

Low Prep High Play
Vilket inte innebär att de förstår svenska förkortningar eller metodiken i svenska förband. Alla använder sig inte av stridspar, till exempel, även om de flesta gör det.

Men egentligen är det nog bagateller. NATO och FN-standard är ju trots allt ganska vedertaget, så det går nog att hålla sig till ett moddad SoldF material.

SoldF är hur som helst en jäkligt bra källa till militärspel överhuvudtaget, eftersom det är en riktig fältmanual. Den är ju liksom till för att lära soldater hur de ska göra... mycket mer grundläggande än så kan det inte bli.

Flow

Veteran
Bara rakt på arm sådär.. Använd Stkhlms syndromet.
(gisslan är hjärntvättad och tror sig vara terrorist)
Har ni funderat på den gråson som USA's stöd till olika terrorist organisationer. Det måste ju vara en ricktig mardröm att reda ut vilka som är fredade grupper, och vilka som har stöd från, säg frankrike? England? Tyskland? Den senaste raiden som fransmännen gjorde mot Iraniska 'frihetskämpar' som skapat sig en bakre bas I paris. Varför slog de till nu? varför inte tidigare?
Använd gärna Tidskrifter och nyheter som du ser dagligen. Vi lever i en tid då en hel del saker händer... Använd allt som händer nu.. till att skapa den där lite schitshoprena atmosfären... är detta något som kan ha hänt i verkligheten?
tja.. det kan iof vara att ta saker lite långt.. men men.. kan det inte vara kul?

Krille

Super Moderator
Helsinki in Sweden

"Bara rakt på arm sådär.. Använd Stkhlms syndromet. (gisslan är hjärntvättad och tror sig vara terrorist)"

Ehrm, det är inte det som är Stockholmssyndromet. Det finns några notervärda fall där gisslan hjärntvättats så till den grad att han eller hon agerar terrorist. Det mest uppmärksammade är väl fallet med Patti Hearst, en rikemansflicka som kidnappades och utsattes för psykisk, fysisk och sexuell tortyr så till den grad att när hennes kidnappare skulle råna en bank så vågade hon ingenting annat än att följa med och hjälpa till med rånet med vapen i hand.

Stockholmssyndromet är en helt annan situation, där den kidnappade ställs i offersposition gentemot polisen ("snuten vill fan inte hjälpa oss, det är deras fel att vi sitter här") och i tacksamhetsposition gentemot kidnapparen som inte har ihjäl dem även om det står i deras makt. Denna kombination har gjort att utdragna gisslansituationer kan bli nog så knepiga, när polisen går in och upptäcker att dem som de ska rädda uppfattar polisen som angripare.

Skillnaden mellan de två situationerna är att fallet Patti Hearst (och motsvarande fall av hjärntvätt) tar lång tid att uppnå och bygger på fruktan för gisslanstagaren, medan Stockholmssyndromet kan uppstå relativt fort och bygger på tacksamhet gentemot gisslanstagaren.

Så då är det väl bara en sak kvar, och det är rubriken. Den kommer från Die Hard, där en professor i psykologi hävdar att gisslan i Nakatomiskrapan bör gå igenom de tidiga stadierna av "Helsingforssyndromet", varvid ett nyhetsankare lägger till "Helsingfors i Sverige" för att förklara geografin för de okunniga amerikanska tittarna. Och ja, professorn rättar honom.

Så vad har Helsingfors med Stockholmssyndromet att göra? Ja, faen vet, men i utländska medier (dock inte psykologisk facklitteratur) är Stockholmssyndromet också känt som Helsingforssyndromet. Namnet "Stockholmssyndromet" kommer från ett bankrån i Stockholm 1973 och tillsammans med sin kumpan tog gisslan för sex dagar.

Saxifrage

Hero
Re: Helsinki in Sweden

Namnet "Stockholmssyndromet" kommer från ett bankrån i Stockholm 1973

Gjordes det inte nyligen en TV-film om nämnda drama (mest känt som dramat på Norrmalmstorg)? Någon som såg den? Var den bra?

Flow

Veteran
Re: Helsinki in Sweden

hmm tror det var en film om händelsen som Krille rättade mig till..
varifrån jag fick det är snarare bondfilmen där han spelar en avdankad gammal agent.. som inte lyckas så bra på sina tester.. och avslutningsvis blir han dödad av gisslan.
Kan bli lite chock om man fösöker rädda någon.. och denna någon visar sig vara beväpnad och farlig.. och vadmera.. du är målet!