Re: Det som är mest fascinerande ...
Vilka program är det som du inte hittar motsvarigheter för på Mac:en? Jag har inte haft några problem, förutom för spel dårå, att ersätta alla mina kommersiella program jag använder med gratis open source-program. Visserligen behöver jag bara ordbehandling, ett räkneprogram, en webbläsare, en fotoredigerare, ljudredigeringsprogram, musikspelare, mediaspelare, xml-redigerare och lite smått och gott.
Nuskavise... Jag kan ge några exempel.
* Alla program som har att göra med mitt favvo-MMORPG, City of Heroes. HeroStats, etc.
* Foobar2000 har jag redan nämnt. Itunes är för fult och dåligt. Foobar2000 kan jag bygga om och scripta lite som jag vill, och det är dessutom modulbaserat.
* Miranda, som spöar Gaim och liknande med hästlängder. Minimalistiskt, modulbaserat och smidigt.
* 3D Studio
* Diverse karaktärsgeneratorer till olika rollspel (Characturge t.ex).
* Frets on Fire är inte särdeles stabilt på Mac, har jag hört. Och jag gillar FoF.
* Guild Wars har ingen Mac-klient.
* Uru Live har ingen Mac-klient.
* Det finns säkert en motsvarighet till xplorer2, men jag har inte hittat nån som kommer i närheten. Jag hör till dem som
vill pilla i katalogträd för att organisera mina filer, och där funkar Macs standard lika lite som Linux-Gnomes motsvarighet.
* Gui-designverktyg för Python (finns knappt några kompetenta alls, de jag hittat är till windows).
* XnView, lysande liten bildvisare jag inte hittat någon motsvarighet till alls.
Windows' interface må vara inspirerat av OSX - nåja, jag har kastat Windows' standardinterface överbord och bytt ut det mot BBlean, en variant av Blackbox som funkar skitbra.
OSX' standardinterface har en hel del grejer jag ogillar - som den där lilla listen med animerade ikoner längst ner. Tur att åtminstone den går att ta bort. Men - jag eftersträvar enkelhet och minimalism. I tråden om skrivbord kan man se mitt nya, och så vill jag ha det.
Om jag finge välja vilket grund-OS som helst baserat på i hur hög grad jag kan få det att bete sig som jag vill, så blir det Linux. Linux med Blackbox är snyggt, funktionellt och minimalistiskt. Via Wine kan jag köra en hel del, men Uru, Guild Wars, City of Heroes och Adobes produkter håller mig kvar. Mac har vidderligen Adobes grejer, men jag stör mig på att allt sånt där jag vill kunna pilla med ligger dolt och undangömt.
OSX är perfekt för den som anser att grafiskt lullull är snyggt eller som är "normal användare" i hur och vad man använder datorn till. Det är helt enkelt inte jag som är målgruppen. För mig har pillandet under huven ett egenvärde, det är en del av det som är skoj med datorer - att själv kunna bygga om, byta ut, och så vidare.
Så - för att jag skulle "byta" till Mac så skulle jag behöva ersättningar för de uppräknade programvarorna och dessutom byta ut hela interfacet. Däremot är det inte helt troligt att jag köper en begagnad Mac nån gång - en helt ny blir det garanterat inte, de är för dyra. PC-burkar plockar jag alltid ihop av komponenter, som inköpes över en längre tid. Såvitt jag vet finns inte tillräckligt många tredjepartstillverkare eller lösa macdelar för att jag ska kunna skapa en "egen" dator. Och det är också något som har egenvärde för mig.
Jag uppskattar helt enkelt inte tanken "det ska bara funka". Den leder nästan alltid till att jag vantrivs, eftersom jag vill bygga själv, ställa in själv, och så vidare.
EDIT: Kanske ska tillägga att jag räknar med att det finns bra mediaspelare och webutevecklingsverktyg för Mac. Något motsvarande Notepad++ (Anteckningar, med syntax highlighting) är det enda jag står ut med för att utveckla hemsidor men det lär väl finnas nåt sånt till Mac också, och VLC finns ju till mac också...)