Nekromanti Urgammal Mac snabbare än ny PC?

Arfert

Facit
Krank brukar ju säga att grafiskt lullull i gränssnitt är en styggelse, och det är möjligt att han kan ha en poäng. Hursomhelst är det inte alltid så att man jobbar snabbare på en ny FET-PC jämfört med en gammal dator.

En snubbe har testat hur fort man gör vissa vanliga arbetsmoment i realtid på en urgammal Mac och jämfört med en ny XP-dator. Alltså inte hur många beräkningar per sekund, utan hur lång tid det tar att göra vanliga uppgifter i ett officeprogram, dvs Word och Excel.. Sådant folk gör varje dag. Samt hur fort det gick att starta operativsystemet.

(OK, den nya datorn kan göra saker som den gamla macen aldrig skulle klara, men det är intressant att se att effektiviteten när det gäller "vanligt datorjobbande" egentligen inte blivit så mycket bättre på 20 år)

Läs testet HÄR!

Troberg

Sinister eater
OK, den nya datorn kan göra saker som den gamla macen aldrig skulle klara, men det är intressant att se att effektiviteten när det gäller "vanligt datorjobbande" egentligen inte blivit så mycket bättre på 20 år
Bara det faktum att den inte har internet borde öka effektiviteten rejält...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag måste hålla med - däremot hade det varit intressant att se en motsvarande jämförelse mellan jämngamla OS, typ windows 98 och vad-det-nu-var Mac hade vid den tiden.

Frågan är också vad man menar med "vanligt datorjobbande", en term jag ifrågasätter. Och dessutom vill jag veta vilken maskin som med en kompetent användare sköter sig bäst - nu snackar vi någon som har vett nog att optimera, lägga in program som får saker att gå fortare och smidigare, banta ner OS'et etc. XP kan bli riktigt slimmat om man slänger ut en massa bajs.

Arfert

Facit
Sånt som nio av tio kontorsdatorer används till... det borde väl vara vanligt datorjobbande. I testet står det ju vilka konfigurationer man använde.

Windows 98 ska jämföras med sista generationen av gamla Mac OS (nian). Som var ungefär samtida.

Fast då hade det inte vart en kul jämförelse som i testet. Dessutom var poängen egentligen inte mac mot pc, utan gammalt mot nytt.

krank

Dessutom var poängen egentligen inte mac mot pc, utan gammalt mot nytt.
Då skullen jag hellre se gammal PC mot ny PC, eller gammal Mac mot ny Mac.

Arfert

Facit
Resultatet skulle nog bli liknade. Att det var en gammal Mac i testet var väl att han hade tillgång till en gammal fungerande. (Det är ganska lätt att hitta 20 år gamla macar som fungerar, jag har flera).

solvebring

Superhero
Mac äger PC!

Klart det är så!
Mac äger sönder PC på fem röda på alla plan.
Kvalitet, utseende och form, programvaror i alla dess former etc.
Virusproblem också, det är rena Windows-skiten alltihop, att man skulle behöva det till Unix är inte att tänka på, det är starkt och säkert uppbyggt och rullar på gallant. Gör vilka tester som helst och PC får alltid stå i ett hörn och gråta kretskorten ur sig när det är klart... :gremwink:
Hade jag pengarna skulle jag skaffa en Mac direkt utan att tveka, det måste jag tillägga.

Som exempel med intressanta programvaror som Mac har för de som inte vet kan man ju bara nämna Final Cut som delar Sagan Om Ringen filmerna är redigerade och klippta i.
Gör om film och musik som är gjort i en Mac med PC-programvaror och se skillnad på "arbets-smidighet/lätthet" samt färdigt resultat.
Jag har sett mängder med exempel på det eftersom vi på folkhögskolan i Fellingsbro har en animationslinje, där det går folk som gör just teknad film etc.
Skrattretande! :gremwink: :gremtongue:

krank

Re: Mac äger PC!

Mac äger sönder PC på fem röda på alla plan.
Inte då. Visa mig MacOSX med Blackbox som interface kanske jag håller med, men inte innan.

programvaror i alla dess former
foobar2000 (spöar hästbajset ur iTunes) och uTorrent säger emot dig.

För att inte tala om att spel också är programvaror.

Gör vilka tester som helst och PC får alltid stå i ett hörn och gråta kretskorten ur sig när det är klart...
Utom om man vill ha ett snyggt interface utan grafiska mojänger, känner för att spela spel eller faktiskt vill ha tillgång till så många olika programvaror som möjligt. Det kanske gått dig förbi, men väldigt, väldigt stor del av de program som skapas skapas till windows.

Mac-älskare är lite som religiösa fanatiker. Det är intressant nog bara sånt just deras maskin är bra på som "spelar någon roll" eller är värt att hålla på med =)

Mac förlorar i mina ögon i formgivning (skitfula datorer raktigenom), design av operativsystem (gräsligt fult, fyllt av onödig grafisk skit, och döljer medvetet saker för användaren), funktion (Inför mitt byte till Linux har jag bara tre-fyra program kvar att hitta ersättningar för - till Mac uppgår antalet till omkring 20-30)

Gör om film och musik som är gjort i en Mac med PC-programvaror och se skillnad på "arbets-smidighet/lätthet" samt färdigt resultat.
Gör gärna ett sånt test där det faktiskt är folk som är kompetenta på att hantera sin PC, istället för de nötter som vanligen får göra såna tester.

Till skillnad från mr. Arg Religiös Fanatiker med Mindervärdeskomplex här, så menar jag att Linux, Windows och Mac har olika användningsområden. De är bra på olika saker, helt enkelt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det som är mest fascinerande ...

... med din åsikt, som jag har all respekt för även om jag inte delar den, är att den när det gäller frågan fult/snyggt är diametralt motsatt vad resten av världen anser. Till och med de mest dödshårda PC-fanatikerna brukar ju säga att Mac bara är snygg yta.

(Inför mitt byte till Linux har jag bara tre-fyra program kvar att hitta ersättningar för - till Mac uppgår antalet till omkring 20-30)
Vilka program är det som du inte hittar motsvarigheter för på Mac:en? Jag har inte haft några problem, förutom för spel dårå, att ersätta alla mina kommersiella program jag använder med gratis open source-program. Visserligen behöver jag bara ordbehandling, ett räkneprogram, en webbläsare, en fotoredigerare, ljudredigeringsprogram, musikspelare, mediaspelare, xml-redigerare och lite smått och gott.

/M

solvebring

Superhero

Okej, jag håller inte med om så mycket av det där, utom möjligtvis dataspelen. Det är det enda.
Jag finner dock att en dator som skall erkännas bra skall palla tröstlöst för de tunga grejorna. En dator skall ju klara som mycket som möjligt och samtidigt fungera väl, det är ju det man hela tiden försöker uppnå.
Och, hur mycket virus får Mac-användaren jämfört med PC-användaren, och vems burk kommer att hänga sig eller stanna oftast?
Med min personliga erfarenhet samt vänners erfarenhet skulle jag säga att PC är den som kommer att visa sämst resultat på de punkterna.

Jag personligen behöver bara en liten enkel PC för "kontorsbruk", vilket är det jag har. Men jag kommer alltid att se upp till Mac och vara skeptisk till PC av just det skäl jag nämner ovan om tunga prylar, samt allt krångel som PC's osäkra OS erbjuder.
Det krånglar helt enkelt oftare med en PC än med en Mac vad jag har märkt...

Till skillnad från mr. Arg Religiös Fanatiker med Mindervärdeskomplex här, så menar jag att Linux, Windows och Mac har olika användningsområden. De är bra på olika saker, helt enkelt.
Jag är inte arg... Jag är inte religiös... Jag är inte fanatiker, och varför skulle jag ha mindervärdskomplex och över vad?
Nej, att de är bra för olika användningsområden är sant, så är det väl med allt. Som jag sagt tidigare i detta meddelande värdesätter jag dock visa kunskaper över andra är det ställs på sin spets, och den som klarar mest och det under minst ansträngning blir såklart en favorit.
Då äger Mac PC! :gremwink:

G

Guest

Guest
Re: Det som är mest fascinerande ...

... med din åsikt, som jag har all respekt för även om jag inte delar den, är att den när det gäller frågan fult/snyggt är diametralt motsatt vad resten av världen anser. Till och med de mest dödshårda PC-fanatikerna brukar ju säga att Mac bara är snygg yta.
Alla tre pers jag träffat som gillar black/fluxbox har ogillat designen på macar, tror det beror på hur minimalistisk det är man vill ha sin design, gillar man flux/blackbox gillar man inte mac, gillar man ude som mig tycker man det är okej, gillar man vräkig onödig design som vista/xp/os x så gillar man det.

/Zorbeltuss som löjlar sig lite även om början och gissningen är seriösa

krank

Vilka program är det som du inte hittar motsvarigheter för på Mac:en? Jag har inte haft några problem, förutom för spel dårå, att ersätta alla mina kommersiella program jag använder med gratis open source-program. Visserligen behöver jag bara ordbehandling, ett räkneprogram, en webbläsare, en fotoredigerare, ljudredigeringsprogram, musikspelare, mediaspelare, xml-redigerare och lite smått och gott.
Nuskavise... Jag kan ge några exempel.

* Alla program som har att göra med mitt favvo-MMORPG, City of Heroes. HeroStats, etc.
* Foobar2000 har jag redan nämnt. Itunes är för fult och dåligt. Foobar2000 kan jag bygga om och scripta lite som jag vill, och det är dessutom modulbaserat.
* Miranda, som spöar Gaim och liknande med hästlängder. Minimalistiskt, modulbaserat och smidigt.
* 3D Studio
* Diverse karaktärsgeneratorer till olika rollspel (Characturge t.ex).
* Frets on Fire är inte särdeles stabilt på Mac, har jag hört. Och jag gillar FoF.
* Guild Wars har ingen Mac-klient.
* Uru Live har ingen Mac-klient.
* Det finns säkert en motsvarighet till xplorer2, men jag har inte hittat nån som kommer i närheten. Jag hör till dem som vill pilla i katalogträd för att organisera mina filer, och där funkar Macs standard lika lite som Linux-Gnomes motsvarighet.
* Gui-designverktyg för Python (finns knappt några kompetenta alls, de jag hittat är till windows).
* XnView, lysande liten bildvisare jag inte hittat någon motsvarighet till alls.

Windows' interface må vara inspirerat av OSX - nåja, jag har kastat Windows' standardinterface överbord och bytt ut det mot BBlean, en variant av Blackbox som funkar skitbra.

OSX' standardinterface har en hel del grejer jag ogillar - som den där lilla listen med animerade ikoner längst ner. Tur att åtminstone den går att ta bort. Men - jag eftersträvar enkelhet och minimalism. I tråden om skrivbord kan man se mitt nya, och så vill jag ha det.

Om jag finge välja vilket grund-OS som helst baserat på i hur hög grad jag kan få det att bete sig som jag vill, så blir det Linux. Linux med Blackbox är snyggt, funktionellt och minimalistiskt. Via Wine kan jag köra en hel del, men Uru, Guild Wars, City of Heroes och Adobes produkter håller mig kvar. Mac har vidderligen Adobes grejer, men jag stör mig på att allt sånt där jag vill kunna pilla med ligger dolt och undangömt.

OSX är perfekt för den som anser att grafiskt lullull är snyggt eller som är "normal användare" i hur och vad man använder datorn till. Det är helt enkelt inte jag som är målgruppen. För mig har pillandet under huven ett egenvärde, det är en del av det som är skoj med datorer - att själv kunna bygga om, byta ut, och så vidare.

Så - för att jag skulle "byta" till Mac så skulle jag behöva ersättningar för de uppräknade programvarorna och dessutom byta ut hela interfacet. Däremot är det inte helt troligt att jag köper en begagnad Mac nån gång - en helt ny blir det garanterat inte, de är för dyra. PC-burkar plockar jag alltid ihop av komponenter, som inköpes över en längre tid. Såvitt jag vet finns inte tillräckligt många tredjepartstillverkare eller lösa macdelar för att jag ska kunna skapa en "egen" dator. Och det är också något som har egenvärde för mig.

Jag uppskattar helt enkelt inte tanken "det ska bara funka". Den leder nästan alltid till att jag vantrivs, eftersom jag vill bygga själv, ställa in själv, och så vidare.

EDIT: Kanske ska tillägga att jag räknar med att det finns bra mediaspelare och webutevecklingsverktyg för Mac. Något motsvarande Notepad++ (Anteckningar, med syntax highlighting) är det enda jag står ut med för att utveckla hemsidor men det lär väl finnas nåt sånt till Mac också, och VLC finns ju till mac också...)

krank

Och, hur mycket virus får Mac-användaren jämfört med PC-användaren, och vems burk kommer att hänga sig eller stanna oftast?
Jag har inte fått ett virus på... är det typ 7-8 år nu? Jag tror det. Och de gånger jag suttit med Mac har de hängt sig betydligt oftare än 1 gång per år, vilket är min dators snitt.

Det krånglar helt enkelt oftare med en PC än med en Mac vad jag har märkt...
...och mina erfarenheter säger tvärtom.

Jag är inte arg... Jag är inte religiös... Jag är inte fanatiker, och varför skulle jag ha mindervärdskomplex och över vad?
Du verkade hemskt arg, hemskt fanatisk, och hemskt midervärdeskomplex:ig i det första meddelandet.

Det känns helt enkelt inte särdeles vettigt att skrika "MAC ÄR BÄST INGEN PROTEST! DEN SOM TYCKER NÅT ANNAT ÄR VÄRDELÖS!" i en sån här diskussion.

Hur kommer det sig förresten att Macanvändare har en sådan önskan att frälsa världen och så snart de kommer åt påpeka hur mycket bättrte de anser att deras dator är? Har det att göra med att de är i minoritet, eller vad?

Genesis

Ni dés ni maître

Som en nybliven Mac-användare kan jag inte låta bli att ge mina femtio öre i hela Mac vs. PC-debatten.

*Mac är oändligt mycket snyggare. Nya iMac, som jag har, är bara en plattskärm med strömkabel. Trådlöst tangentbord och mus (även om jag använder Wacom-penna) och trådlöst nätverk. Ingen burk och bara en sladd gör att man slipper kabelhärvan, och det älskar jag. Macen är helt enkelt brutalt mycket vackrare. Minimalistisk och funktionell :gremsmile:.

*PC har fler användningsområden. Behöver man en massa småprogram och gillar att sitta och ladda ned program från nätet så är det en PC man skall ha. Mac kan helt enkelt inte göra lika många saker. Själv använder jag en ordbehandlare, Photoshop, inDesign, ett torrentprogram, en musikspelare, en webbläsare och en mejlklient. Allt som 95% av befolkningen vill göra kan man göra på en Mac, men de programmen står bara för kanske 5% av de program som finns tillgängliga för en PC.

*Varken PC eller Mac krashar om man tar hand om den. Eller, tja, min Mac gjorde faktiskt det. Hängde sig stup i kvarten från och med att den var ny, vilket jag aldrig haft en PC som gjorde. Apple fångade inte upp det i kvalitetskontrollen av sina nya iMacar (det var ett ganska utbrett problem) och dröjde med att komma ut med en uppdatering som fixade problemet (och innan dess vägrade de kommentera problemet överhuvudtaget, tror jag). Så i min erfarenhet vinner PC den fajten, även om statistik kanske säger något annat.

*Macen startar mycket snabbare. Jag hatar långa starttider. 'Nuff said.

*Allt bara funkar på en Mac, så länge det är något som Apple har godkänt. De har stark kontroll på hårdvaran, vilket gör att de inte behöver ta hänsyn till att allt skall funka med hundra olika korttillverkare. Jobbigt om man är en "avancerad användare" och värdesätter sin valfrihet. Jag vill bara att det funkar, och tycker att det är trevligt.

*Mac är så otroligt jävla snygg. Jag vet att jag redan sagt det, men det tål att upprepas.

*Mac har ett inbyggt macrospråk kallat Applescript, som är jätteenkelt att programmera i ("Tell the application iTunes to increase the volume by 20" är godkänd kod) och interagerar perfekt med alla program. Inte nog med att Windows saknar macrospråk, programmen har inga "handtag" (såsom "volume" hos iTunes i exemplet ovan), vilket gör att man oftast måste programmera macron till att interagera med programmets interface, istället för med programmets kod. Det här är min absoluta favoritgrej med Mac. Det finns skitmånga skript att ladda hem, och det är aplätt att skriva egna. Vad sägs om ett skript som kollar dina inkommande mejl efter torrentfiler och automatiskt säger till Azureus att börja ladda ned dem i en mapp som specificeras i mejlets ämnesrad? Sedan skickar den dig ett nytt mejl när nedladdningen är klar. Sitta på fikarasten på jobbet och cruisa efter torrentfiler, och ha dem nedladdade och klara när man kommer hem. Eller min perfekta rollspelsmusikuppsättning, som jag strax skall skriva om på rollspelsforumet?

*PC har bättre support, tror jag. Men jag har aldrig ringt support, så jag har ingen aning.

*Man kan köra windows på en Mac, men inte OSX på en PC.

---

Jag skulle nog dra slutsatsen att om man använder datorn för att man gillar att använda datorn, så är det PC som gäller. Är man avancerad skall man kanske till och med köra Linux, även om (eller snarare just för att) det är brutalt användarovänligt. Har man speciella nischade program man vill kunna köra så är PC också det som gäller. Men jag tror att den genomsnittlige användaren skulle kunna må bra av en Mac. Om man ser datorn som ett verktyg och inte som ett projekt, så funkar Macintosh utmärkt för det allra mesta man kan vilja göra.

solvebring

Superhero

Jag har inte fått ett virus på... är det typ 7-8 år nu? Jag tror det. Och de gånger jag suttit med Mac har de hängt sig betydligt oftare än 1 gång per år, vilket är min dators snitt.
Du har haft tur - eller så hade jag förbannad otur...
På min gamla XP-burk kunde det ibland bli tvunget att göra två formateringar i månaden. Ibland kunde jag ha turen längre, kanske virusfri i max tre månder, men då var det verkligen rekordartat, för minst en gång per månad brukade vara ren tradition.

...och mina erfarenheter säger tvärtom.
Hehe, vi kommer verkligen någonvart, eller hur? :gremwink:

Du verkade hemskt arg, hemskt fanatisk, och hemskt midervärdeskomplex:ig i det första meddelandet.

Det känns helt enkelt inte särdeles vettigt att skrika "MAC ÄR BÄST INGEN PROTEST! DEN SOM TYCKER NÅT ANNAT ÄR VÄRDELÖS!" i en sån här diskussion.
Var inte min mening att verka arg, fanatisk etc.
Inte heller ville jag gasta någonslags propaganda på det viset, utan bara framlägga min mening hur mycket PC faktiskt suger på majoriteten punkter jämfört med Mac. Ursäkta att jag inte understrukit att det var ur min erfarenhet och synvinkel, men jag trodde det framgick.

Hur kommer det sig förresten att Macanvändare har en sådan önskan att frälsa världen och så snart de kommer åt påpeka hur mycket bättrte de anser att deras dator är? Har det att göra med att de är i minoritet, eller vad?
Det kan jag inte svara på, eftersom jag inte direkt kan kalla mig Mac-användare, snarare imponerad Mac-testare...
Dock gissar jag på att de vill få folk att börja använda de datorer som är dyrare, fast dock säkrare, mer snabbarbetade, samt smidiga och motståndskraftiga med en massa bra gratisprogramvaror som gör att folk kan spara pengar på det viset. >>Med tanke på vad det t.ex. kostar att köpa Microsofts OS, ordbehandlare, bildprogram etc.<<
...Istället för det som är kommersiellt och som alla prackar på ovetande på varenda datakurs. Det enbart för att Microsoft agerar maffiosos på marknaden och har tagit över allt och nästlat sig in i varenda pryttel (samt typ stulit allt de gör), vilket gör att de i princip har monopol och därmed kan ta lägre priser för sina burkar, trots att alla deras OS är svindyra, bristfälliga virusfällor. :gremwink:
...så uppfattar jag det hela i alla fall.

Och här har vi något intressant. Liten, smidig, inga onödiga prylar, totalt ljudlös när man kör den...
Den PC'n vill jag se, speciellt den ljudlösa... Besvärsfritt som sagt, det är vad jag kan se av Mac, och det är en "ägande" fördel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Macanvändare och Macanvändare

Det har att göra med att de Macanvändare du läser inllägg av är vädlgit dedikerade sin plattform, och vill "omvända" andra. Precis som dedikerade PC-användare, och dedikerade Linux-användare.

Majoriteten av Macanvändarna skiter i vilken burk du väljer, och försöker inte pracka på dig nånting. Det är bara det kruxet att det inte märks så mycket när de INTE försöker göra det, och det är därför du får uppfattningen att Mac-användare i gemen är sådana.

Så är alltså inte fallet. Men det är något som PC-anhängare som vill trumma för sin valda plattform nästan alltid väljer att framhäva, knepigt nog. Det verkar som att den ena extremen inte kan överleva utan den andra.

Vi som sitter mittemellan använder det vi använder och så är det bra sen.

/M

Arfert

Facit

mm så är det sannolikt. Kan bara säga att det jag sett av black/fluxbox är allt annat än imponerade.. typisk datornördsdesign. Och ganska fult för att vara minimalistiskt. Borde gå att göra mycket snyggare och LIKA minimalistiskt. Om de som höll på med det vore designers. :gremgrin: Men smaken är ju som baken.

krank

Borde gå att göra mycket snyggare och LIKA minimalistiskt.
Bara att göra ett eget tema... Om man ska ha det lika minimalistiskt även vad gäller systemresurser, så finns det egentligen inte så mycket att göra.

Arfert

Facit

Håller i stort sett med dig om allt... bortsett från det där med "avancerad användare".. nästan alla jag känner som jobbar med macar är synnerligen avancerade användare som jobbar med betydligt mer avancerade datorapplikationer än vad de flesta PC.användare gör; dvs avancerad grafik, ljud, film och liknande.. har aldrig stött på att det inte finns ett likvärdigt eller bättre program på Macplattformen där jämfört med PC. Datorn är ett avancerat arbetsredskap som ska skapa minimalt med friktion.

Sen kanske man med "avancerad användare" menar sådana som har datorn som hobby, att själva byggandet och konfigurerandet i sig är "själva grejen". Fixandet med datorn har ett egenvärde, och är ofta viktigare än det arbete som ska utföras på den. Ungefär som någon som bygger en Hot Rod, egna förstärkare eller radiostyrda flygplan. För sådana är det kanske mer givande med en vanlig PC eller Linuxburk, ja. Även om det finns gott om sådana personer bland macanvändarna med. Dock mer i USA (där det finns en industri med olika komponenter man kan customisera sin gamla mac med).